Senaste nytt

Flygbussarna: Door to gate (ny tjänst)

dino_81

Medlem
Flygbussarna introducerar en ny samåkningstjänst som de benämner "Door to gate".

Jag tolkar det som en tjänst liknade Uber fast mer inriktad på samåkning till/från Arlanda.

Om jag inte minns fel prövades en liknade tjänst för några år sedan men att resultatet inte föll ut väl.

En provbokning från Kungsholmen i centrala Stockholm till Arlanda skulle kosta 289:- om man delar bil/buss och 689:- för en icke-delad bil/buss.

Door to Gate –

Var tror vi om denna tjänst?
 

Canadien

Medlem
Verkar som en bra tjänst men jag tror Stockholm är för litet och för utspritt för att detta ska fungera i längden.
 

seat56f

Medlem
Däremot är ju bussen ganska lagom storlek för de tunnare avgångarna från Arlanda. Ganska ofta det behövs lite färre platser än en storbuss off-peak, så kanske kan de/den köra där när den är obokad och spara pengar..
 
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår. Är det en typ av samåkning där man ev kommer att dela bil med andra okända? Om 'ja', då tror jag inte att jag förstår prissättningen. Betalar alla grundpriset, oavsett antalet resenärer i bilen? Om jag betalar för egen bil så kan jag ta med mig ytterligare 8 resenärer, men om jag reser själv så betalar jag för egen bil minus 400 SEK, men får troligtvis också dela bilen med upp till 8 st andra. Får då dessa också betala grundpriset från sin destination? Eller blir det någon form av rabatt utspridd på alla i bilen?
 

fcx

Medlem
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår. Är det en typ av samåkning där man ev kommer att dela bil med andra okända? Om 'ja', då tror jag inte att jag förstår prissättningen. Betalar alla grundpriset, oavsett antalet resenärer i bilen? Om jag betalar för egen bil så kan jag ta med mig ytterligare 8 resenärer, men om jag reser själv så betalar jag för egen bil minus 400 SEK, men får troligtvis också dela bilen med upp till 8 st andra. Får då dessa också betala grundpriset från sin destination? Eller blir det någon form av rabatt utspridd på alla i bilen?

Man betalar ett grundpris per stopp. Exempel, två pers från Vasastan och tre från Sundbyberg blir 339 + 369 = 708 SEK.
 

Johanna

Medlem
Är priset enkel eller t o r? Är det enkel är det inte attraktivt nog. För mig som bor i innerstan blir arlandaexpress fortfarande mer attraktivt.
 

dino_81

Medlem
Är priset enkel eller t o r? Är det enkel är det inte attraktivt nog. För mig som bor i innerstan blir arlandaexpress fortfarande mer attraktivt.

Priset gäller enkel resa och är per stopp som jag förstår det. Alltså oberoende om man åker själv eller med sällskap.
 

Johanna

Medlem
tack, priset för ensam bil är högre enkel resa än för mig att ta tåget och taxi t o r. Bokar jag tåget med lång framförhållning så är priset enkel med bil/buss ungefär samma som tåg t o r.
 

Hachans

Medlem
Tjänsten är inte inriktad på folk i innerstan som lätt slänger sig in i en taxi. För mig som har 2,5 timme kollektivt med SL till Arlanda på off-timmar, eller en taxi på dryga 800 kr så är tjänsten mycket attraktiv. Om de nu kör från mig det vill säga. Det har jag inte kollat än...

Edit: Detta är alltså People Travel Groups Supershuttle-koncept som kommit tillbaka i ny skepnad under annat varumärke. Det är det som de trodde var problemet med tjänsten när jag pratade med dem under persontrafikmässan i Göteborg.
 

Brandten

Medlem
Blir intressant att se hur de klarar av preclearance i minibussen på väg mot Arlanda. Eftersom det heter door to gate menar jag.
De har liknande upplägg i Helsingfors med delad minibuss FRÅN flygplatsen till dörren. Tog dock sin lilla tid när ett par andra skulle av först och förklara vägen, packa ur bagage, vända bussen, åka till nästa osv.... så nej tack för min del.
 
Toppen