Senaste nytt

Flygbolaget Aerosvit i konkurs

fly4fun

Medlem
Finns även ett i Warszawa och ett i Tel Aviv. Det i Tel Aviv blockeras tydligen av leasingbolaget och inte flygplatsen.
 

Jacob

Medlem
Nu har svenska ambassaden i Kiev lagt upp info om detta. Inte ens de som officiell myndighet har lyckats få fram mer info om vad som verkligen händer.

Aerosvit i konkurs

Det ukrainska flygbolaget Aerosvit har enligt uppgifter försatts i konkurs. Informationen är fortfarande knapphändig om följderna av detta. Ambassaden har varit i kontakt med ukrainska utrikesdepartementet som hävdar att man arbetar med en lösning på situationen tillsammans med andra ansvariga myndigheter.


Aerosvit i konkurs | SwedenAbroad
 

pep

Medlem
Tak, Jacob. Håber at vi ikke mister denne spændende airline for Skandinavien. Ifølge SKYTRAX anmeldelser løber de vistnok aldrig tør for drikkevarer. Det kunne sætte gode standarder for andre airlines....
 
En Aerosvit Boeing 737 har stått på Arlanda i flera dagar på gate F 44.
Det behövs en enorm avisning innan kärran kan flyga igen.
 

petsky

Medlem
Extremt svart att avgöra vad de langsiktiga konsekvenserna blir.

Konkursreglerna i Ukraina har jag inte ens försökt att sätta mig in i men klart är att företag levt kvar länge under konkurs/lantagarskydd i Ukraina och att det är vanligt att man har a konto betalningar i dessa fall.

Kolomoyskyi har ju använt sig av konkurs förfaranden ett antal ganger och han är väl fortfarande en av de rikaste i ukraina.
 

fly4fun

Medlem
Cirkus Aerosvit fortsätter. Nu har man betalat sin skuld till WAW flygplats som har släppt det "kidnappade" flygplanet, och flygbolaget påbörjade inchekning för flight tillbaka till Kiev. Incheckningen fick dock avbrytas ganska snart eftersom flygplanet istället blockerats av polska luftfarsverket, för obetalda trafikavgiter :)
 

pst

Medlem
Vi får komma ihåg att det är samma ägare till AeroSvit som till Skyways och Cimber Sterling, den ukrainske oligarken Igor Kolomoysky. Tre flygbolagskonkurser måste jag säga är bra jobbat. Det är väl dock kanske inte så förvånande att den ukrainska obeståndsjuridiken inte lever upp till västerländska mått.

När jag skulle flyga Kiev-Odessa i våras fick jag biljett med Ukraine International Airlines efter ca 7 timmars försening med AeroSvits plan även om det ursprungliga planet gick två timmar efter det. De kanske hade någott slag symbiotiskt förhållande redan innan.
 

gdaily

Medlem
När jag skulle flyga Kiev-Odessa i våras fick jag biljett med Ukraine International Airlines efter ca 7 timmars försening med AeroSvits plan även om det ursprungliga planet gick två timmar efter det. De kanske hade någott slag symbiotiskt förhållande redan innan.

Ja, de har/hade en slags mini-allians
 
Toppen