Senaste nytt

Flygbolaget Aerosvit i konkurs

Bryant

Medlem
Derudover, mister Scandinavien et par gode ruter til Eastern Europe og Asien. Men vaerst er at konkurrencen forsvinder eller mindskes. [/I]

Jag tror att Air Baltic är en het kandidat på dessa linjer, eventuellt kommer även Estonian Air att göra ett försök till att täcka. Då tänker jag främst på linjerna i östeuropa.
 

fly4fun

Medlem
Jag tror att Air Baltic är en het kandidat på dessa linjer, eventuellt kommer även Estonian Air att göra ett försök till att täcka. Då tänker jag främst på linjerna i östeuropa.

Estonian sjunger väl på sista versen dom oxå. Dom har precis skurit ner sitt nätverk till ett absolut minimum och jag ser ingen som helst framtid för detta bolag.
 

Roger J

Medlem
Skulle vara intressant att höra anledningen till att SAS drog sig ur Baltikum och österut. Det var ju onekligen ett fokusområde tidigare. Borde de inte satsa åt det hållet igen?
 

MarcusC

Medlem
Skulle vara intressant att höra anledningen till att SAS drog sig ur Baltikum och österut. Det var ju onekligen ett fokusområde tidigare. Borde de inte satsa åt det hållet igen?

Ett av SAS problem var väl när man gjorde sig av med dasharna, att man från ARN inte har något lämpligt mindre flygplan? Från CPH flyger man väl CRJ till ett par Polska och Litauiska destinationer. Men jag tycker det är märklig SAS inte kunnat hålla position i baltländerna bättre utan fallit till föga för BT...Estonian deläger man väl fortfarande till viss del så då är det väl mer naturligt man lämnat TLL..!
 

Palazzi

Medlem
Skulle vara intressant att höra anledningen till att SAS drog sig ur Baltikum och österut. Det var ju onekligen ett fokusområde tidigare. Borde de inte satsa åt det hållet igen?

Om/när Estonian går i konkurs är det nog lämpligt. Dessa turer kan ju med fördel utgå från den "nya" huben i HEL. Borde finnas en marknad, i konkurrens med Air Baltic. HEL-TLL borde väl vara given när Estonian dukar under?

För leisure-resenären är det nog att föredra om man satsar på länder utan visumkrav.

Några förslag:
CPH-TLL
HEL-TLL
HEL-TBS
CPH-Beirut (Inte öst i rätta bemärkelsen, men tycker ändå det borde finnas underlag)

Litauen, Rumänien & Ryssland finns redan med på linjekartan, och resterande länder tror jag inte det finns underlag för.

Nu har ju SAS möjlighet att köpa plan av Aerosvit också (kanske).
 

Jacob

Medlem
Har läst ytterligare några artiklar (bäst det går med Google Translate) och det verkar som man kommer försöka fasa över några linjer till Ukraine International Airlines. Detta har ju redan nämnts i forumet.

Från sommartidtabellen ska tydligen Ukraine International ersätta Aerosvit på sträckorna Kiev-Arlanda och Kiev-Köpenhamn, dock i codeshare-samarbete med Aerosvit. Både till ARN och CPH ska Ukraine International flyga fem dagar i veckan.

Hur ser ägarförhållandena ut egentligen?

Folk har nu börjat skriva i Aerosvits Facebook grupp. Möjligheterna att skriva nya "wall posts" är borta så en del har skrivit kommentarer i existerande inlägg (som rör helt andra saker) och undrar vad som händer, om biljetter gäller osv. Ännu inte en kommentar från flygbolaget, vilket upprör.
 

Jacob

Medlem
Boryspil International Airport suspends servicing of flights of AeroSvit Airline (both based in Kyiv) starting from flight VV 257 Kyiv-Copenhagen at 12.50 p.m. on January 4, 2012 due to the non-observation of the financial discipline by the airline
Och nu börjar det synas på flygplatsens webbsida. New York, Aten och några inrikesflyg inställda samt en rad flyg har blivit 2-4 timmar försenade. De försöker väl hitta en lösning.
 
Toppen