Senaste nytt

Flygbolagen som har Married segment

toer00

Medlem
Men det "dummaste" jag sett är UA på sträckan KOA-SFO-EWR.
Bokade in mig och frugan kommande sommar på SK/UA på ARN-LAX-OGG-(KOA-OGG)-SFO-EWR-ARN i P-klass

Först tänkte via flyga KOA-SFO-EWR-(ARN) då vi först skall besöka Maui (Hawaii) , Big Island och sedan New York innan hemresa till Stockholm.
Men då UA inte ville sälja en genomgående KOA-SFO-EWR. Så får vi nu flyga tillbaks till OGG och därifrån vidare till EWR.

(Till UA.s stora förtret skall tillägga, man nollade ut både Z och P fr OGG dagen efter vår bokning... ;) )

upload_2016-1-29_16-28-40.png


upload_2016-1-29_16-34-54.png


Svårt att se logiken i detta...?
 

Attachments

  • upload_2016-1-29_15-43-29.png
    upload_2016-1-29_15-43-29.png
    9,9 KB · Visningar: 271
  • upload_2016-1-29_15-45-27.png
    upload_2016-1-29_15-45-27.png
    16 KB · Visningar: 251
  • upload_2016-1-29_15-48-23.png
    upload_2016-1-29_15-48-23.png
    17,3 KB · Visningar: 267

Andreas.Net

Medlem
Jag stötte på det här med married segments för första gången nu för några dagar sedan när jag skulle ändra på delar av min bonusresa till kap Verde till hösten.

Det jag skulle ändra var min hemresa som jag hade bokat enligt följande:
SID-LIS TP
LIS-OPO TP
OPO-BRU SN

Jag ville ta bort resan till Bryssel via Porto eftersom jag inte kunde komma hem till Göteborg den vägen på grund av för många byten.

Jag fick då beskedet att segmenten SID-LIS-OPO var married och jag kunde således inte ta bort LIS-OPO-BRU ur bokningen utan jag var tvungen att plocka bort även SID-LIS och eftersom just det segmentet var det viktigaste så vågade jag inte ta bort detta då det man inte kan vara säker på att platserna går tillbaka som bonusplatser.

Nu blev det till slut så att jag bokade om resan till andra dagar så det löste sig.
En lärdom från detta är väl att man kommer vara lite mer uppmärksam på detta i fortsättningen.

/A
 

DeJuWa

Medlem
Jag stötte också på detta i dagarna.

Har pratat med Tallinn ett par gånger. I måndags kunde Tallinn få mig från CPH-SIN med SQ F men inte vidare på SIN-NRT med SQ C. Sen när jag kollade igår - och började att fråga om SIN-NRT - så gick den, men plötsligt var inte CPH-SIN i SQ F ledig? Idag var CPH-SIN i SQ F ledig igen men inte SIN-NRT. Då sa hon att det var married segments, och att de plockade ut varan. Då regeln om 1 stop i Asien förhindrar mig från att flyga CPH-SIN-BKK-NRT/HND så får jag nog ta till tacka med det jag har bokat: CPH-FRA-HND-FRA-CPH med LH F :-( Var sugen på att flyga SQ F, men får ta till tacka med LH F.
 

Canadien

Medlem
Då regeln om 1 stop i Asien förhindrar mig från att flyga CPH-SIN-BKK-NRT/HND så får jag nog ta till tacka med det jag har bokat: CPH-FRA-HND-FRA-CPH med Lufthansa F

Det går att boka dubbla stopp i Asien om du inte blandar in din Amexvoucher och bokar direkt med SAS för 190k poäng.
 

DeJuWa

Medlem
Det går att boka dubbla stopp i Asien om du inte blandar in din Amexvoucher och bokar direkt med SAS för 190k poäng.

Men då är det billigare att köra:
open jaw 85 000 poäng
CPH-SIN
HND-FRA
FRA-CPH

O/w 21 000 poäng TH F (om man får nyttja amex på O/w?). Annars 42 000 poäng
SIN-BKK-NRT med TH F eller 25 000 SIN-HND med SQ C
 

Dr. Miles

Expert
Men då är det billigare att köra:
open jaw 85 000 poäng
CPH-SIN
HND-FRA
FRA-CPH

O/w 21 000 poäng TH F (om man får nyttja amex på O/w?). Annars 42 000 poäng
SIN-BKK-NRT med TH F eller 25 000 SIN-HND med SQ C
One way award är 60% kostnad av T/R, inte 50%.
 
Men då är det billigare att köra:
open jaw 85 000 poäng
CPH-SIN
HND-FRA
FRA-CPH
Jag är inte med på hur du räknar här.

men får ta till tacka med Lufthansa F.
Tacka? Fårtacka? Eller tacka som i att artigt tacka? Jag förstår inte vad som avses.

O/w 21 000 poäng TH F (om man får nyttja amex på O/w?). Annars 42 000 poäng
SIN-BKK-NRT med TH F eller 25 000 SIN-HND med SQ C
Raya Airways flyger inte de sträckorna. Och är inte bokningsbart med Eurobonuspoäng. Kan det vara Thai Airways du menar? (=TG)
Amex-vouchern går att använda på enkelresor i och för sig, men man behöver ju ta sig hem också på något sätt. Om det är det du menar. Däremot går det inte att använda Amex-vouchern på One World-flighter om det var det du menade.

Försök att undvika förkortningar please, särskilt om man inte har koll på vad det betyder. Det blir betydligt enklare att förstå vad du menar då. Ett litet tips i all välmening! :)
 
Last edited:

DeJuWa

Medlem
Jag är inte med på hur du räknar här.


Tacka? Fårtacka? Eller tacka som i att artigt tacka? Jag förstår inte vad som avses.


Raya Airways flyger inte de sträckorna. Och är inte bokningsbart med Eurobonuspoäng. Kan det vara Thai Airways du menar? (=TG)
Amex-vouchern går att använda på enkelresor i och för sig, men man behöver ju ta sig hem också på något sätt. Om det är det du menar. Däremot går det inte att använda Amex-vouchern på One World-flighter om det var det du menade.

Försök att undvika förkortningar please, särskilt om man inte har koll på vad det betyder. Det blir betydligt enklare att förstå vad du menar då. Ett litet tips i all välmening! :)

AMEX voucher 1 (open jaw):
CPH-SIN ut
HND-FRA-CPH hem
Poäng: 85 000

AMEX voucher 2:
SIN-NRT med SQ C one way
Poäng:
50 000 x .6 = 30 000
Amex = 30 000 / 2 = 15 000 one way

eller

SIN-BKK-NRT med TG F one way
Poäng:
70 000 x .6 = 42 000
Amex = 42 000 / 2 = 21 000 one way

Jag har CPH-FRA-HND-FRA-CPH med LH F båda håll. Har dock flugit med LH F 10+ som betalande och ville prova något nytt när jag nyttjar poäng. Har endast testat SQ F en gång för 8 år sen.

Jag ska bli bättre på att läsa igenom mina posts för förkortningsfel. My bad :-/
 
Toppen