Senaste nytt

Flygbolagen som har Married segment

flum

Medlem
Ja, det kan vara så. Jag hade ett problem nu med en rutt: ARN-MUC-FRA-JFK där de flighterna jag vill ha inte gick på grund av Married Segments. Det här är en cash First där ARN-MUC och MUC-FRA är "J" som är högsta affärsklass samt FRA-JFK är "A" som är rabattera Förstaklass.

Det gick att kringgå eftersom jag är Senator och har garanterat plats i "J".

Alternativet är att leta en extra connection via MUC, VIE eller ZRH. Då kan du besöka en FCL till ;)
Ja @Senator man har avsiktligen lagt in married segments på bonusresor så att folk ska minimera sin tid i First Class Terminal.
Nu tror jag iofs att @Senator försökte boka en A-klass enligt JV-dealen. Har själv haft svårt att få LH-metall på ARN-FRA vid bokande av A-klass vidare och det brukar tyvärr ofta sluta med att man får åka SK-metall för att reda ut det hela(utebliven pick-up med andra ord).
 

Senator

Moderator
Ja @Senator man har avsiktligen lagt in married segments på bonusresor så att folk ska minimera sin tid i First Class Terminal.

Har du något fakta som underbygger detta, eller är detta bara veckans nya, konspiratoriska Lufthansa teori? ;) Viktigt att särskilja en teori, en åsikt och fakta. Finns inget "fakta" som jag har sätt som supporterar din (OBS! mina ord) teori. De flesta som reser i LHs Förstaklass vill inte lägga en dag i FCT är min teori (OBS! Inte fakta).

Lite "fakta"... Min senaste bonusresa så gick det att boka nedan utan problem. Passade inte vårt schema helt enkelt...

75808ce9341abea89bae1d8312793d67.jpg
 

agehall

Medlem
Precis, och det drabbade oss förra året. Frågan är hur det är om det samma flighter men vi byter klass från business till first. Kan det ställa till bekymmer?

Ja. Exakt hur married segments fungerar tror jag ingen vet utanför flygbolagen (och det kan nog variera per bolag!). Min erfarenhet är dock att det funkar som så att vissa bokningsklasser har bättre tillgänglighet om man åker AAA-BBB-CCC än om man bara vill resa ena delsträckan. Detta kan då också göra att om man har bokningsklass X på ena delsträckan, så krävs det X på nästa för att X ska vara tillgängligt alls. Därför kan det absolut bli problem om du sedan byter bokningsklass på ena delsträckan.

Ja @Senator man har avsiktligen lagt in married segments på bonusresor så att folk ska minimera sin tid i First Class Terminal.

Har svårt att se detta. Married segments har sällan effekten att man får kortare connections - de förändrar bara tillgängligheten i bokningsklasser på ett mer avancerat sätt än vi är vana vid.
 

Senator

Moderator
Syfte med Married Segments tror jag är rätt uppenbart. Det är ett optimeringsverktyg för den s.k. Yielden. T.ex. så allokeras en viss del av inventory på ARN-FRA-ARN till den svenska marknaden. Om den bästa yielden är att sälja detta som ARN-FRA-JNB allokeras ett större inventory än t.ex. ARN-FRA-JFK..

Det här är som vilken som helst annan verksamhet som vill tjäna pengar och försöker optimera intjäning...
 

Jonas C

Medlem
Jo från vad jag förstod så gällde det bara på vissa destinationer, dvs de som är populära för award redemptions.
 

Dr. Miles

Expert
Fick det bekräftat av en vän som jobbar inom branschen.
Jag tror inte en sekund på det.
Syftet med Married segments är att optimera vinsten genom att tilldela mer platser till mer lönsamma rutt/rutter. Det är ingenting med tiden som kunden spenderar i loungen att göra.
 

AABack2ARN

Medlem
Satt och kollade lite på SAS-flyg och hittade ett tydligt exempel där SAS använder sig av married segment vilket leder till att ITA visar fel :(

Av någon anledning hittar jag bara exempel där marreid segments är till min nackdel :confused:

SK Married Segment.png


Skall leta vidare och se om jag hittar något till min fördel. Tycker för övrigt att SAS nyttjar sig mer av married segment numera. Har det att göra med övergången till att fullt nyttja Amadeus?

Och, ja, SAS vill sälja U-klass mellan om man tar SK1415/SK565
 
Last edited:
Toppen