Flygbolagen LAN och TAM blir LATAM

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Jacob, 16 December 2011.

1. Jacob

Jacob Medlem

Det finns långtgående planer på att slå ihop det chilenska flygbolaget LAN med det brasilianska flygbolaget TAM för att bilda LATAM, ett flygbolag som skulle vara värt närmare 100 miljarder kronor med 40.000 anställda och 115 destinationer i 23 länder. LATAM skulle dessutom bli Latinamerikas största flygbolag.

De chilenska myndigheterna har redan godkänt hopslagningen och på onsdagen godkände även Brasiliens konkurrensverk det nya flygbolaget, men de insisterade samtidigt på att LATAM måste välja en allianstillhörighet, idag är LAN med i Oneworld medan TAM är med i Star Alliance.

Alla väntar fortfarande med spänning på åt vilket håll det nya bolaget väljer att gå. Vad tror ni?

2. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ah, då skulle man äntligen slippa blanda ihop dem.

3. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hoppas det går till staralliance eftersom TAM är ett riktigt bra flygbolag. Har inte LAN varit med i *A tidigare?

4. Nej, de har inte varit med någon annan alliance än oneworld.
    Kanske de var med LatinPass, men jag kommer inte ihåg.

Appropå LatinPass, de körde 1 miljon Latin Pass miles kampanjen i år 2000.

De som gjorde alla de 4 punkter nedan fick en miljon LatinPass miles.
    • Flyga internationellt flyg med alla 10 LatinPass medlemsflygbolag
    • Flyga med LatinPass partnerflygbolag(KLM, US Airways, TWA)
    • Bo minst två av partner hotell och minst tre nätter totalt
    • Hyra bil hos hyrbilpartner minst fem dagar totalt

Min bekant begav sig till Sydamerika och Nordamerika för att kvalificera denna kampanj.

KLM Business class award mellan Europa och Asien kostade 75.000 LatinPass miles.
    Så fick han ganska många turer efteråt.

1 person likes this.
  5. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Båda allianserna behöver ju en stor aktör i Sydamerika. Om Star Alliance blir av med TAM är ju täckningen återigen jättelåg i regionen...

6. fly4fun

fly4fun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Namnet passar bättre på ett polskt flygbolag/flygplan. "Latam" på polska betyder "jag flyger" :)

10 personer gillar detta.
  7. Mattias Edstrom

Mattias Edstrom Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  8. erhel

erhel Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min gissning är att de kommer att ingå i Oneworld eftersom LAN är det större av de två bolagen. Sen borde väl linjenätet i allianserna passa bättre i Onweorld för det nya bolaget?

9. PYRZ

PYRZ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var på tiden :) Har åkt både med TAM och LAN (economy) och varit lika nöjd/missnöjd. LAN verkar dock vara lite mer "premium" jämfört med de andra bolagen i Latin Amerika, en kollega som bor i Brasilien.

Hoppas att nya LATAM blir *A medlemmar, *A är ju inte så starka annars i Latin Amerika, tappar man TAM så finns det väl inga bolag med i *A i Latin Amerika då?

10. Jacob

Jacob Medlem

Finns redan en existerande tråd om LATAM så jag slår ihop trådarna.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!