palmen
Moderator
Klart att privatjet kommer att finnas på marknaden och kanske blir mer tillgängligt framöver, men att det skulle hota reguljärtrafiken lär inte ske de närmsta åren direkt. Hur många barnfamiljer bokar ett privatjet 3 timmar innan avresa för sin semester ner till medelhavet? Hur många anställda på ett bolag har så dålig framförhållning att de bokar med några timmars framförhållning. Klart att det händer då och då men att flyga privatjet för en person lär inte hända, då är det billigare att betala sig på första bästa reguljärflyg.Privatjet som alternativ till reguljärflyg ligger självfallet en bit bort men som utvecklingen går idag med olika tjänster för snabbokning av sådana maskiner och även den potentiella tidsbesparingen (tid=pengar) bör man inte helt avfärda tanken.
Som utvecklingen ser ut idag kommer det förr eller senare en tid när det blir uppenbart att man snarare än att spendera timmars "downtime" väntandes på reguljärflyget, säkerhetskontroller etc kan ha någon form av delägarskap eller avtal om en privatjet som kan användas vid behov lite som Uber. Har man t.ex fyra kollegor som skall iväg och reguljärflyget t.ex skulle innebära behov av hotellnatt etc medan en "delad jet" (eller Uberliknande service) skulle kunna medföra att man klarar av allt över dagen kan detta få en betydelse.
Idag är det fortfarande för kostsamt jämfört med Economybiljetter och liknande men utvecklingen går som sagt framåt. Jag skulle för egen del förutspå att om sisådär 10-15 år kommer det att finnas friska konkurrenter som driver något som skulle kunna kallas "Uber med vingar" och som kan erbjuda ett fungerande alternativ till reguljärflyget, framförallt när helhetskostnaderna räknas in.
Sedan är det klart att enstaka resor med en person åt gången även då är billigare med reguljärflyget men när det kommer till varianter av grupper, t.ex fyra personer som skall iväg på en konferens kan dessa framtida lösningar direkt komma in.
En annan viktig del av detta är ju att det idag finns VLJ (Very Light Jet) och liknande som gör detta med privatjet mer åtkomligt än tidigare. I takt med denna utveckling kommer man närmare och närmare den dag det uppstår lösningar för "on demand-flyg".
Reguljärbolagen lär inte vara ensamma på täppan i all framtid. Det som Uber gav världen när det gäller bilbaserade transportlösningar lär även flyget få del av.
Det finns ju dock ett väldigt smalt kundsegment då det faktiskt finns de som skulle nyttja detta, antingen när en större grupp inom företaget reser tillsammans eller när väldigt högt uppsatta personer i större företag behöver transportera sig mellan olika platser.