Senaste nytt

Flygbolag som inom Europa erbjuder äkta Business-klasssäten?

palmen

Moderator
Privatjet som alternativ till reguljärflyg ligger självfallet en bit bort men som utvecklingen går idag med olika tjänster för snabbokning av sådana maskiner och även den potentiella tidsbesparingen (tid=pengar) bör man inte helt avfärda tanken.

Som utvecklingen ser ut idag kommer det förr eller senare en tid när det blir uppenbart att man snarare än att spendera timmars "downtime" väntandes på reguljärflyget, säkerhetskontroller etc kan ha någon form av delägarskap eller avtal om en privatjet som kan användas vid behov lite som Uber. Har man t.ex fyra kollegor som skall iväg och reguljärflyget t.ex skulle innebära behov av hotellnatt etc medan en "delad jet" (eller Uberliknande service) skulle kunna medföra att man klarar av allt över dagen kan detta få en betydelse.

Idag är det fortfarande för kostsamt jämfört med Economybiljetter och liknande men utvecklingen går som sagt framåt. Jag skulle för egen del förutspå att om sisådär 10-15 år kommer det att finnas friska konkurrenter som driver något som skulle kunna kallas "Uber med vingar" och som kan erbjuda ett fungerande alternativ till reguljärflyget, framförallt när helhetskostnaderna räknas in.

Sedan är det klart att enstaka resor med en person åt gången även då är billigare med reguljärflyget men när det kommer till varianter av grupper, t.ex fyra personer som skall iväg på en konferens kan dessa framtida lösningar direkt komma in.

En annan viktig del av detta är ju att det idag finns VLJ (Very Light Jet) och liknande som gör detta med privatjet mer åtkomligt än tidigare. I takt med denna utveckling kommer man närmare och närmare den dag det uppstår lösningar för "on demand-flyg".

Reguljärbolagen lär inte vara ensamma på täppan i all framtid. Det som Uber gav världen när det gäller bilbaserade transportlösningar lär även flyget få del av.
Klart att privatjet kommer att finnas på marknaden och kanske blir mer tillgängligt framöver, men att det skulle hota reguljärtrafiken lär inte ske de närmsta åren direkt. Hur många barnfamiljer bokar ett privatjet 3 timmar innan avresa för sin semester ner till medelhavet? Hur många anställda på ett bolag har så dålig framförhållning att de bokar med några timmars framförhållning. Klart att det händer då och då men att flyga privatjet för en person lär inte hända, då är det billigare att betala sig på första bästa reguljärflyg.

Det finns ju dock ett väldigt smalt kundsegment då det faktiskt finns de som skulle nyttja detta, antingen när en större grupp inom företaget reser tillsammans eller när väldigt högt uppsatta personer i större företag behöver transportera sig mellan olika platser.
 

Agö

Medlem
Utan att uppfattas som dryg så tror jag att du är helt ute och cyklar här. Med tanke på att det i de flesta bolagen är uteslutande ekonomi (men inte nödvändigtvis billigaste biljetten) som gäller, så är tanken på privatjet extremt långt borta. Är ju relativt sällan man reser i så pass stora grupper att det skulle vara i närheten av lönsamt att specialchartra egna plan. Det handlar oftast om ett par gubbar som reser i ekonomiklass. De som lockas av privatjet är inte samma grupp affärsresenärer som sitter och trycker längst bak i planet. Handlar det om ledningsgrupp är det en annan sak - men då har det aldrig handlat om ekonomi oavsett. De flesta arbetsgivare ger helt å hållet f*n i om du/fotfolket (som utgör den stora massan resenärer) får äta på porslin eller har seatblock, bred stol eller kommer fram utvilad till din destination.
För att inte tala om policies kring virtuella möten osv.
 

Palazzi

Medlem
Inte så säker. Det finns alltid ett utrymme för det extravaganta som motpol till det billiga.
T.e.x har det aldrig sålts fler lyxbilar än idag, och samtidigt slår budgetmärket Dacia rekord.
Finns t.e.x över 4.000 Porsche nyare än 5år i Sverige..... och det finns rätt många andra dyrare märken. Nu är vi i landet lagom, men i mitt hemland (och en del andra) är man mer noga med att det syns att man har pengar.

Bara för att privatjet inte blir mainstream betyder det inte att det är en företeelse som bör marginaliseras.
Business class har inte heller utgjort halva flygplan, utan några säten i främre delen av kabinen. Det speglar väl verkligheten; rika och mindre rika/fattiga (?) .
Om statistik från merparten av världen pekar på ökade klyftor borde väl det gynna koncept som detta. Alla rika är inte filantroper som kör Skoda.

Efter att ha spenderat ett par år på startup-scenen i Europa, Asien och USA så ser jag att många är beredda att spendera dessa pengar, och som ett senaste bevis sågs ett enormt intresse för privatjet på världens största startup-mässa, i Portugal, i höstas.

Alla jobbar inte längre på stora organisationer, eller organisationer med pressade marginaler. SME företag inom IT/Automation/AI utgör en växande andel av världens företag, och då många är delägare blir det också många som har finansiella resurser.

Jetsmarter, som vi diskuterar i en annan tråd, nådde i Januari en värdering på 1 miljard dollar. Jag tycker det är ett bevis på ett trendbrott.
Och det är väl ingen som varken påstått eller trott att det är en barnfamilj i medelklassen som väljer alternativet? Var de dessa som valde business förut?

Om man spenderade 300.000kr/år på att resa i Business class på förutbestämda sträckor förut, varför skulle 120.000 för fritt resande med privatjet vara omöjligt? De billigaste abonnemangen kostar t.o.m. från 45.000kr/år, även om det kommer med begränsningar.
Om det, mot förmodan, skulle börja erbjudas från Stockholm eller Göteborg hade jag övervägt alternativet.

Man bör inte negligera disruptiva lösningar på transportproblem. Tesla är nu världens fjärde högst värderade bilföretag, med snittpriser på 950.000kr/bil och en försäljning som egentligen har en del kvar att bevisa. Jag hade dock gärna ägt aktier i bolaget; +82% sedan nyår.
 
Jag tror också att en variant av privatjet kan växa fram som alternativ i framtiden. Men kanske framför allt när det gäller planerade resor. Det är väl inte helt otroligt att man på större företag skulle kunna ha någon som koordinerar ihop alla resande och ser till att alla de 10 som ska till London/New York/Shanghai (välj vad som passar) samma vecka bokas in samma dag på samma privatjet. Jag tror att det skulle kunna bli både billigare och effektivare.

Företag med många resande varje vecka kanske t o m har fasta ut- och hemresedagar till/från de vanligaste destinationerna.

Vi måste nog också tänka bort ev. "fördomar" kring privatjet. Det kommer säkert inte att vara fråga om lyx, kanske inte ens en flygvärdinna utan du får själv hämta din läsk i kylskåpet, och maten i värmeskåpet.
 
@Alf vet säkert vad som gäller men det borde finnas någon gräns på antal passagerare när det är tvång på att ha flygvärd eller flygvärdinna av säkerhetsskäl.
Om något inträffar måste ju både kapten och styrman befinna sig i cockpit antar jag.
 

Alf

Medlem
@Alf vet säkert vad som gäller men det borde finnas någon gräns på antal passagerare när det är tvång på att ha flygvärd eller flygvärdinna av säkerhetsskäl.
Om något inträffar måste ju både kapten och styrman befinna sig i cockpit antar jag.

Vid mer än 19 passagerare behövs det en kabinbesättning i kabinen av säkerhetsskäl.
 

Moco

Medlem
Jag tror också att en variant av privatjet kan växa fram som alternativ i framtiden. Men kanske framför allt när det gäller planerade resor. Det är väl inte helt otroligt att man på större företag skulle kunna ha någon som koordinerar ihop alla resande och ser till att alla de 10 som ska till London/New York/Shanghai (välj vad som passar) samma vecka bokas in samma dag på samma privatjet. Jag tror att det skulle kunna bli både billigare och effektivare.

Företag med många resande varje vecka kanske t o m har fasta ut- och hemresedagar till/från de vanligaste destinationerna.

Vi måste nog också tänka bort ev. "fördomar" kring privatjet. Det kommer säkert inte att vara fråga om lyx, kanske inte ens en flygvärdinna utan du får själv hämta din läsk i kylskåpet, och maten i värmeskåpet.

I det avseendet är framtiden redan här eftersom det ju redan händer på sätt och vis; ett antal svenska storföretag använder sig av liknande shuttle-upplägg, speciellt mellan "huvudorter". Handlar det om event så sker det ju också redan. Större företag har också personal som koordinerar resande på det sätt som du nämner. Det kommer dock inte rent generellt att ersätta reguljärflyg i normalt affärsresande eftersom det sällan handlar om så stora grupper som reser mellan två fasta punkter.

Flygvärdinna/or på plan med många passagerare, oavsett om det handlar om reguljärflyg eller privatjet, kommer du inte undan eftersom det styrs av regelverk och inte huruvida du får läsk eller inte.

Nej, de två ensamma gubbarna som inte tillhör ledningsnivån och som ska till Bukarest får i allt större utsträckning boka sin ekonomiklass-resa i värdelösa system som Concur och fortsätta drömma om hur mycket enklare livet skulle bli med NetJets.
 

Canadien

Medlem
Är det inte något bolag som har flyttbara armstöd i sidled för mittsätet, så att när man bygger sin seat-block-business så blir fönster och gångsätet 5-7cm bredare? Vill minnas att jag sett det någonstans, men inte de senaste åren. Kanske var i Asien...
 
Är det inte något bolag som har flyttbara armstöd i sidled för mittsätet, så att när man bygger sin seat-block-business så blir fönster och gångsätet 5-7cm bredare? Vill minnas att jag sett det någonstans, men inte de senaste åren. Kanske var i Asien...
SWISS hade så för fem-sex år sedan, men inte längre tror jag.
 
Toppen