Senaste nytt

Flygande ministrar

K

KavlingeDude

Guest
Resepolicy är alltid flexibel. Billigast behöver inte betyda billigast biljett i kronor. Man måste väga in andra motiv. Jag vill påstå att ens närmaste chef kan bevilja undantag. Jag har flera gånger rest med kollegor som köpt billigast biljett när jag köpt fullpris. Mina kollegor har då motiverat att resa på fredag eller lördag för att vara utvilade till måndagen. Tillkommer då extra traktamente och hotell över helgen. Arbetet blev sedan klart två dagar tidigare än planerat. Jag kunde boka om och åka hem direkt, kollegorna drog traktamente, hotell och sin arbetstid för ytterligare två dagar. Summan blir att det blir samma kostnad i slutändan. Varför så fanatiskt jaga kronor.
Nu pratar jag om "riktiga" arbetsresor och inte konferenser och dylikt som man kan planera flera år i förväg.

Det där stämmer inte när det gäller t.ex mitt ftg. När jag åker till Bangkok så är det ekonomi i W som gäller (snittpris 6750).
Hotell två extra nätter (2 x 3500 bath = ung 1750). Trakt s x 349 kr ger cirkus 9200 sek.
Om du flyger premium från CPH/OSL eller ARN så får du de billigaste (i snitt) biljetterna för 13 350 sek. Skulle vi ta att vi måste stanna 2 dagar till hamnar vi på 11 650 så det är fortfarande billigare än premium.

Jag jobbar stenhårt på mitt ftg att få till en förändring men så länge som ekonomin ser ut som ovan så är inte det rätt incitament utan jag kör andra linjer som t.ex arbetsmiljö och tid med familj eller få ut mer arbete per resa genom att få en högre klass.
 
K

KavlingeDude

Guest
Suck, vinklingen som Expressen *BORDE* ha haft är ju "Varför valde du inte en bättre produkt?" snarare än att försöka få SAS Business till någon slags lyxklass.

I övrigt håller jag med föregående talare, Mona har helt rätt i sin argumentation. Dock tycker jag man kan ifråga sätta vad folket som åkte Economy skulle med för. De lär ju vara helt väck när de kommer fram och inte göra så mycket nytta. Hellre skicka rätt folk i "lyxklass" så att de kan jobba och vara alerta när de kommer fram än att skicka en överdådig deligation billigt som sedan inte lyckas uträtta något.

Nu är det ju inte så jädra jobbigt att flyga över Atlanten. Har själv aldrig varit med om att man blir "väck" annat än av för många GTs då (men med SAS får man ju inte dem ens längre så....)
Om man inte kan prestera efter en sådan resa pga av att man inte får åka business så bör man nog se sig om efter att annat jobb eller se till att vara förberedd innan man åker så man slipper sitta på planet och jobba.
Värre är det att köra österut och landa 05:50 för att börja jobba direkt.
 
K

KavlingeDude

Guest
För mig är det självklart att våra statsanställda inte skall använda poängen privat.
 

fcx

Medlem
Det där stämmer inte när det gäller t.ex mitt ftg. När jag åker till Bangkok så är det ekonomi i W som gäller (snittpris 6750).
Hotell två extra nätter (2 x 3500 bath = ung 1750). Trakt s x 349 kr ger cirkus 9200 sek.
Om du flyger premium från CPH/OSL eller ARN så får du de billigaste (i snitt) biljetterna för 13 350 sek. Skulle vi ta att vi måste stanna 2 dagar till hamnar vi på 11 650 så det är fortfarande billigare än premium.

Jag jobbar stenhårt på mitt ftg att få till en förändring men så länge som ekonomin ser ut som ovan så är inte det rätt incitament utan jag kör andra linjer som t.ex arbetsmiljö och tid med familj eller få ut mer arbete per resa genom att få en högre klass.

...och arbetstiden är gratis?
 

Svartson

Medlem
American Express Business Travel används som resebyrå för bokning av alla resor på RK. Statsrådet flyger oftast C-klass med full flexibilitet. SÄPO föredrar om ministern sitter på rad ett med SÄPO placerad bakom. Inom norden blir det oftast SAS, Malmö Aviation eller Sverigeflyg, men det är tillgängligheten som i princip är den enda avgörande faktorn. Statsflyget används restriktivt, i princip bara när det inte går att få ihop kalendern vettigt på annat sätt eller då det är en större delegation som ska resa vilket gör statsflyget till ett ekonomiskt bättre alternativ. SÄPO brukar ha kontakt med flygplatspolisen och flygbolaget i förväg för att säkerställa att allt förbereds. Om det är möjligt på den aktuella flygplatsen tar de ofta statsrådet genom en annan säkerhetskontroll än allmänhetens. I vissa fall används VIP-service på ARN. Någon större användning av bonusprogram tror jag inte förekommer alls. Det är mycket olika hur mkt statsråden flyger.. de som flyger mest är förstås de med internationell portfölj; biståndsministern, utrikesministern, statsministern, migrationsministern och någon ytterligare. För de flesta andra ministrarna är det framförallt inrikesresor och resor till bryssel/EU-ordförandelandet som utgör den stora massan av resor.
 
Toppen