Senaste nytt

Flyga till Malmö eller Köpenhamn?

anbrand

Medlem
My 2 cents...

Flyger till MMX (start Stockholm C, slutdestination Malmö C) 1-2 ggr i månaden och har provat alla alternativ. Bil-BMA-MMX-Taxi R/T, går inte att jämföra med CPH alternativet öht tidsmässigt.
 

Agö

Medlem
Vad gäller security utan FT har jag flera gånger i år haft problem med 15-30 min väntetid (vilket inte är så välkommet om man kommer till flygplatsen 40-60 min innan avgång). Detta gäller rusningstid, inte sena kvällsflighter eller mitt på dagen, då är det sällan någon betydande kö. Man klarar sig, men det kan bli lite springande till gate!

Väljer dock ändå CPH före MMX i 9/10 fall.

30 min i säkerhetskontrollen på Kastrup. Har aldrig varit med om det, även de ggr jag åkt statuslös. Jag tycker att detta är en punkt som Kastrup faktiskt gör bra.
 

nota bene

Medlem
30 min i säkerhetskontrollen på Kastrup. Har aldrig varit med om det, även de ggr jag åkt statuslös. Jag tycker att detta är en punkt som Kastrup faktiskt gör bra.

Det var strejk (som ofta i Danmark) som gjorde att security var skitseg två av gångerna (ca 30 min) i år, och 15-20 min ytterligare någon gång - men jag har säkert bara haft lite otur i år - har bara 7 flighter ex-CPH i år, varav 3-4 har varit 15+ min i säkerhetskontrollen.
 

twiggs

Medlem
Jag har bott i Skåneland (vilket underbart uttryck!!! ;) Tommy Palomäki) för ett par år sedan, så jag tänkte så fort det inlägget blir färdigskrivet (lär bli rätt långt) presentera ett schema/tidsupplägg för hur en resa till Stockholm kunde se ut för mig beroende på diverse mötessituationer i Stockholm.
Alla varianter har sina egna fördelar, men för en typisk pendlare så finns det egentligen bara ett alternativ! Kan ha en poäng i denna tråd, faktiskt.
 

twiggs

Medlem
Nu kommer jag med min beräkning som ger min syn på saken:

Tidsschema för resa över dagen till Stockholm för möte (09:45–16:30)

Förutsättning 1: 5 december 2013
Förutsättning 2: Boende, Köpenhamnsvägen i Malmö
Förutsättning 3: Möteslokal, Vetenskapsvägen (Pfizer) i Sollentuna
Förutsättning 4: För att kunna beräkna färdtider har jag använt Eniro (snabbast väg), sen tagit tider x 1,5 i Malmö och x 2 i Stockholm (fallet BMA) och x 1,8 (fallet ARN) för att kompensera för eventuella trafikstockningar.
Förutsättning 5: Eftersom det är en överdagen-resa så har man givetvis bara handbagage med sig.

ex-MMX
Förbeställd flygtaxi: 07:00–07:33 – OBS! Förinställd upphämtningstid 06:40
Kaffe + tidning i Express Lounge!
Flight TF154 07:50–08:55 – frukost och kaffe till alla pax
Förbeställd flygtaxi: 09:00–09:24
Möte: 09:45–16:30
Förbeställd taxi: 16:50–17:14
Kaffe, tilltugg + magasin i Yellow Room!
Flight TF145: 17:45–18:55 – snacks och lite dryck till alla pax
Förbeställd flygtaxi: 19:05–19:29
Mys med familjen: 19:30–––>

Pris: 6788 kr (TF Full Flex samt egen Flygtaxi)

ex-CPH
Morgonpromenad till Triangeln station: 06:15–06:20
Öresundståg 1017: 06:25–06:41
Snabbvisit i SAS Gold Lounge!
Flight SK402: 07:20–08:35 – frukost bara till pax i SAS Plus
Förbetald taxi: 08:50–09:28
Möte: 09:45–16:30
Förbeställd flygtaxi: 16:45–17:23
Snabbvisit i SAS Gold Lounge!
Flight 409: 18:00–19:15 – ät tills du kräks, nästan! ;)
Öresundståg, 1092: 19:42–20:01
Kvällspromenad hemåt: 20:01–20:04
Mys med familjen: 20:05–––>

Pris: 7191 (SAS Plus Full Flex, Öresundståg 1 klass ej ombokningbar samt egen Flygtaxi ”Specialpris")


Bara tanken att jag får sova nästan en timma längre, slipper promenera de där 5 minuterna på morgonkvisten, plus att jag kommer hem över 30 minuter tidigare gör att jag ser MMX som ett mycket trevligare alternativ!

Men är man en sådan som gillar att insupa atmosfärer på flygplatser, sitta i lounger och dricka GT eller av ren (charter)vana ankommer 2 timmar innan avgång och kanske till råga på allt i detta fall redan har ett pendlarkort till Öresundstågen så skulle jag inte tvekat en sekund att välja CPH. Men för affärsresenären som vill hem till familjen och barnen? MMX!!!
 

ulagun

Medlem
Pendlar själv 1-2/ggr per vecka och avgör själv MMX eller CPH.
Frånsett de gånger jag behöver bunkra upp lite på arrival-storen CPH är MMX att föredra som bilburen till flygplatsen.
Nästan alltid fullbokade 06.30 samt 07.10 avg från MMX samt 16.10 och 17.50 från ARN visar på att flertal av oss är frequent flyers från Malmö/Lund området föredrar MMX. Den alltid trevliga incheckningspersonalen på MMX gör sitt till!

Däremot reser jag oftast ut CPH när jag ska vidare SDL, OSD eller UME. Anledning är vid 9 fall av 10 är det (ofta avsevärt) billigare från CPH samt dessutom fler avgångar att välja på. Promenaden mellan 4;an och 5;an ser jag inte som problem och numera checkar ju SAS baggaget direkt.
 

Xilan

Medlem
Här är ett litet axplock från fackliga möten på Kastrup de senaste åren. Detta ska alltså inte förväxlas med strejker som vi vet har förekommit titt som tätt på Kastrup. Det är istället fråga om fackliga möten som av en ren slump råkade inträffa med kort varsel under peak-tid.
För egen del väljer jag Malmö före Köpenhamn.


Kastrup lamslaget av fackmöte | Världen | SvD
Flygkaos i Köpenhamn under fackmöte - Resor - Göteborgs-Posten
Bagagestopp påverkade tiotusentals - Danmark - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt
Flygstörningar på Kastrup - Lokalt - Skånskan.se
 

jumbooze

Medlem
Wow! Vilken diskussion, tycker det är roligt att se att så många har en åsikt.
Jag har använt både MMX & CPH och tycker det finns vinster med båda.
 
Toppen