Senaste nytt

Flyga till Malmö eller Köpenhamn?

Palazzi

Medlem
Det var som tusan :) Själv har jag aldrig haft Malmö som slutdestination, så är dåligt påläst. Dock borde man ju inte missat 60år :p....

Jag tar alltid direktflyg till kontinenten från ARN numera, och förut påbörjades resorna i VST, via CPH.
 

Nightfly

Medlem
Sydvästra Skåne är så vitt jag vet Sveriges mest tätbefolkade område förutom Stockholmsregionen, så det skulle vara märkligt om SAS inte hade några linjer till MMX. Nu är det visserligen snorenkelt att ta sig till CPH från Malmö, men det är trots allt ett annat land och bron är fortfarande inte helt pålitlig eftersom trafiken stoppas vid kraftiga vindar etc.

MMX är dessutom en liten snabbnavigerad flygplats för den som vill slippa folkmassorna och avstånden på CPH. Billigare att parkera vid MMX dessutom. :)
 

Mattajas

Ny medlem
Att flyga CPH-ARN istället för MMX-ARN när man bor i Malmö ser bra och smidigt ut. På pappret.
Lång väntetid i security i kombination med långa gångavstånd i terminalen och ett opålitligt tåg gör dock att MMX slår CPH alla gånger om man prioriterar smidighet och tidsvinst.
sen kan jag hålla med om att OM tåget funkar är det betydligt bekvämare än Flygbussen, men då tåget är så opålitligt som det är gör det att man måste planera med stor marginal om man inte ska få magsår på kuppen.
 

Agö

Medlem
Att flyga CPH-ARN istället för MMX-ARN när man bor i Malmö ser bra och smidigt ut. På pappret.
Lång väntetid i security i kombination med långa gångavstånd i terminalen och ett opålitligt tåg gör dock att MMX slår CPH alla gånger om man prioriterar smidighet och tidsvinst.
sen kan jag hålla med om att OM tåget funkar är det betydligt bekvämare än Flygbussen, men då tåget är så opålitligt som det är gör det att man måste planera med stor marginal om man inte ska få magsår på kuppen.

Jag kanske är en av få pendlare över bron på BC.se. Har nu kört tåget tre år över bron. Antalet ggr det varit "opålitligt" kan jag räkna på en hand. Jag vet inte vad dina erfarenheter är men tror mig på goda grunder kunna säga att det är pålitligt idag. Att det inte är särskilt trivsamt är en annan femma. Lång väntetid i security; FT: under fem minuter, normala kontrollen: sällan över 10 min. Baserat på +100 flighter ut från Kastrup under 2013.
 

nota bene

Medlem
Lång väntetid i security; FT: under fem minuter, normala kontrollen: sällan över 10 min. Baserat på +100 flighter ut från Kastrup under 2013.

Vad gäller security utan FT har jag flera gånger i år haft problem med 15-30 min väntetid (vilket inte är så välkommet om man kommer till flygplatsen 40-60 min innan avgång). Detta gäller rusningstid, inte sena kvällsflighter eller mitt på dagen, då är det sällan någon betydande kö. Man klarar sig, men det kan bli lite springande till gate!

Väljer dock ändå CPH före MMX i 9/10 fall.
 
Toppen