Senaste nytt

Flyga till Malmö eller Köpenhamn?

Vi får inte glömma att ens el av företag har resepolicy som inte tillåter att flyga till CPH om du ska till Malmö eftersom flyget räknas som utrikes avgång.

Jag hade liknande situation på mitt gamla jobb att om jag skulle till Malmö så MMX var enda alternativet just för att CPH var utrikesavgång och inte tillåten.
 

perhall

Medlem
OK, jag jobbar för en arbetsgivare som inte direkt har nån policy, och har ett eget företag som nästan är policylöst.. förutom sunt förnuft (dvs man bokar inte flexbiljett för 5x pengarna GOT-CPH....).
Som Jarnheimer har sagt: i Sverige ses ledningsbeslut som intressanta inlägg i debatten.
Om alla medarbetare åker ensamma i egen bil till en kursgård är det regelbrott, men inte så uppenbart.
Om man bokar flygbiljetter gm resebyrå utanför policyn märks det desto mer!
PH
 

ante_77

Medlem
Vi får inte glömma att ens el av företag har resepolicy som inte tillåter att flyga till CPH om du ska till Malmö eftersom flyget räknas som utrikes avgång.

Jag hade liknande situation på mitt gamla jobb att om jag skulle till Malmö så MMX var enda alternativet just för att CPH var utrikesavgång och inte tillåten.

Ja, det viktiga är ju inte vad man bestämmer, utan VEM som bestämmer.

Ibland undrar man om inte fler människor borde bli avsatta/få sparken.
 

perhall

Medlem
Helt klart. Jag brukar fråga när jag kommer till kick-offer, kursgårdar etc. ute på landsbygden och ska prata. Hur tog ni er hit? Nästan alla åker egen bil. Och det är nästan alltid mot företagets policy. Men ingen bryr sig.
Per
 

Ricci

Medlem
För min del har jag alltid försökt åka från CPH även när bron inte var byggd.
På första turen på "måndagsmorgonen" med svävaren försökte man alltid få en bra plats så man kom av tidigt till bussen som gick till Terminalen. Men också på bussen gällde det att få bra plats....sen var det bara att springa till ARN-planet pga "short connection"....
 

Palazzi

Medlem
Haha, blev lite chockad när jag läste "skapad av Palazzi" under trådens titel, men observerade att den brutits ut. Blev orolig att jag startat en tråd utan att komma ihåg det (alzeimers i släkten) :p

Bra poäng med poängutnyttjandet, @flierman! Bor man i norra Sverige blir det ju en väldig vinst! KRN-ARN-MMX är ju kanon för en Köpenhamnresa. Om man bor i Stockholm brukar ju enkelbiljetter vara så billiga, och SJ2000 går ju direkt (om man har tid) - samma gäller Göteborg, Linköping etc
 

mankan69

Medlem
Brukar välja MMX när jag ska ner till kontoret i Malmö, då SAS har en sen avgång vid 22.45 från ARN. Sista till CPH fr ARN en vanlig vardag går redan 20:45. Då är halva kvällen sabbad av resan. Visst man kan drabbas av Taxi, lägsta pris men det kommer man enkelt runt med en förbeställning av taxi.
 

nota bene

Medlem
Jag flyger oftast CPH, blir bara MMX om min kollega kan hämta mig på flygplatsen. Hemresan blir i princip alltid från CPH - fler avgångar och senare...
 
Jag visste på fullaste allvar inte att SAS flög till Malmö! Jag har aldrig tänkt på möjligheten, då bolagets stora hub ligger så nära....

Jag tycker ändå att det är rimligt att det finns en linje till MMX, för resan över bron är väl inte jättebillig? (om man inte har månadskort). Man vill väl heller inte lämna konkurrensfördelar till MAVIA & DY...

SAS har flugit till Malmö i minst 60 år.
På den tiden det begav sig var det Bromma-Malmö Bulltofta och efter 1972 till Sturup.
Stockholm-Göteborg/Malmö/Kiruna var SAS inrikeslinjer fram tom 1992.
Resten av inrikestrafiken hade Linjeflyg hand om fram tom sammanslagningen med SAS 1a januari 1993.

Norwegian var sen till MMX.
DY flög ARN-CPH i flera år innan ARN-MMX slutligen lanserades.
 
Toppen