Senaste nytt

Flyga SAS i ekonomiklass är katastrofalt dåligt

Dr. Miles

Expert
Den som säger att hen gillar SAS longhaul i Apa är antingen anställd av SAS eller en sadistisk flygplansräv som gillar smärta, både fysiskt och psykiskt. Sad but true.

Jag säger inte att jag gillar stolar i SAS Economy på longhaul, däremot finns det värre Economy stolar hos många andra flygbolag än SAS.
T ex Lufthansas är en av dem.
 

Totopez

Medlem
Om jag ska till New York flyger jag i princip alltid SAS. Inte billigast, inte bäst, men ofta snabbast.
och handen på hjärtat, ekonomiklass hos de flesta europeiska carriers är ungefär lika illa. De små fördelar som kan finnas väger knappast upp fyra-fem timmars längre restid. (ja, jag vet att många här gärna flyger 36-timmars omvägar på sina resor, men jag föredrar att komma fram... Och då flyger ni antagligen inte ekonomi heller).

Dessutom är möjligheten att uppgradera till E+ för 10 000 poäng helt fantastisk, vilket väger över till SAS fördel det också.
 

Unicornone

Medlem
Jag sällar mig till de som har positiva erfarenheter av SAS på longhaul, so far so good. Har inte upplevt Malaysian, Turkish, Thai, United eller Qatar som så mycket bättre så jag skulle välja dem istället.
Visst det finns nyare fräckare plan med bättre IFE men service och mat? 2 grader bättre recline gör ju varken till eller från för mig.
Qatar i economy kommer jag inte att flyga igen trots att merparten av deras kärror är blänkande om inte priset är så rätt att snålvargen tar överhand. För mycket kyckling och en behandling av damaged baggage som är så j-a usel att det inte finns ord.
Men har man oflyt och får en bitter SAS-mormor så.... Jag har faktiskt inte stött på någon sådan, ointresserad kanske men inte direkt dryg/otrevlig eller totalt nonchalant.
Den tråkigaste biten med SAS är väl att deras 330/340 börjar bli väl slitna invärtes.

Men märk väl att detta är ju bara mina magra erfarenheter, åker ju inte longhaul mer än 5-6 ggr/år.
 

lnixon

Medlem
Jag tycker att det är många som hakar upp sig på åldern på kabinpersonalen. Om vi säger så här; härommånaden flög jag Swiss på utresan och serverades av en stackars ung, nervös kille som fumlade och blandade ihop vinerna och rent allmänt gjorde ett ömkansvärt intryck. På hemresan flög jag SAS och även om pursern var både rundare och gråhårigare än genomsnittet så klarade hon på ett fantastiskt sätt att hantera ett plötsligt sjukdomsfall och ändå ge oss andra bra och trevlig service. Jag gillar när folk är rutinerade och erfarna.

Eller när jag på senaste longhaul-resan vid avdukningen försiktigt frågade om det var för sent att be om en konjak, varvid flygvärdinnan hivar upp en konjaksflaska ur fickan med ett "Inga problemer, man föler jo sine passesjerere" på äkta SAS-skandinaviska. :)
 

Bwan

Medlem
"Erfaren" kabinpersonal är som sagt snarare en fördel än nackdel.

Men att dom har mage att ta betalt för dricka i long haul Eco.. ja... Oftast, eller nästan alltid så finns det ett par 3, 4 eller 8 bolag som är billigare till samma destination. Det handlar inte om pengarna, utan principen. Jag åker inte SAS för någon slags välgörenhet..

Skärpning!
 

pljung

Medlem
Håller med Totopez, SAS longhaul är inte alls sämre än många andra bolag, och att uppgradera till eco+ för 10000 poäng är helt klart en av de mest prisvärda (och något jag alltid gör på SAS longhaul).
Åkte BKK-FRA (ekonomi) med LH igår, och dessa 11 timmar i en 747:a utan egen tv-skärm känns verkligen stenålder. Måhända att SAS A340/330 är lite slitna, men att ha en tv där du kan se filmer och spela spel m.m. uppväger mycket av andra saker såsom att betala för dryck mellan måltiderna.
 

pep

Medlem
SAS is not dead but smelles funny....Betalingsprincippet paa longhaul er helt hen i skogen. Saa kan man bedre flyve med LOT og Aeroflot hvor al non-alkohol dricke er gratis og alle med alkohol koster lidt, men de kan lave en regning saa man betaler paa 1 gang til sidst (om man har penge nok).

Jeg synes at Brussels, TK, Swiss, Austrian er bedre, sjovere og mere inspirerende end SAS. Selv Aerosvit er rent eventyr, hvor alt kan ske - men man skal huske de er billige. Angaaende aldrende bedstemoedre: Jeg vaerdsaetter de yngre i economy fordi de er mere glade, koennere, forfriskende, og husker bedre. Og saa maa man leve med fodfejl..De aeldre vartinder kan med en barsk, arrogant kommentar oedelaegge en hel flyvetur....En yngre model tilgives lettere :)
 
Flygvärdinnans svar var ju inte direkt det bästa. Jag kan dock ha viss förståelse för att de inte vill låna ut sina pennor, då skulle de aldrig få se dem mer. Detta är på inget sätt unikt för SAS utan snarare standard på alla bolag. Däremot tycker jag att bolagen borde dela ut någon form av billig penna på de rutter där man behöver fylla i någon form av landing card. AF oc KLM gör det i business, men det är det enda jag änner till.

Vad gäller servicen i ekonomi, så är ju detta precis vad SAS erbjuder. Det är ingen hemlighet att det bara ingår dryck till måltiden och det enda sättet att få till en förändring där, är nog att rösta med plånboken.

ligger det inte alltid en penna i den där lilla påsen man får?. Den enda jag kan minnas jag INTE fått pennan i är på SQ...märkligt nog.
 

NotRyan

Medlem
Hej!

Ursäkta en okunnig, åker nästan alltid C numer med SAS Intercont...

Är inte juice och vatten gratis, även mellan måltiderna i Economy på IC?

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:
Toppen