Senaste nytt

Flyga med vapenväska?

Homer

Medlem
Pelicanväska för gevär är eller gitarr ser väl likadan ut från utsidan?
Så det kan ju lika gärna vara någon som tror du är en gammal rockgubbe och ber om autograf.;)



pelican-peli-guitar-hard-case-stratocaster.jpg

pelican-1720-rifle-gun-weapon-waterproof-case.jpg


1720 Protector - Rifle Cases | Long Case | Pelican Products, Inc.
 

fcx

Medlem
Jag flyger ofta med hard case som kan misstänkas innehålla skumma saker, och det har hittills inte varit något problem. Bagage som ser konstigt ut finns på nästan varje flight, så ingen höjer på ögonbrynen.

Vid incheckningen får man frågan vad som är i väskan, och då blir väskan ansedd som specialbagage. Väskan taggas, och man får själv bära den till specialinlämningen (bland barnvagnar och annat). Beroende på flygplats så kommer de antingen att röntga den medan du väntar eller öppna och söka igenom väskan manuellt.

Inga problem, men räkna med 10-15 min extra tid bara.

Värt att tänka på är dock att dessa väskor är rejält tunga, så man får inte ner mycket bagage i dem utan att det blir övervikt.
 

Rebel

Medlem
Det jag är orolig för är ju att någon som hanterar väskan ska anta att det är vapen i trots att väskan inte har deklarerats som att den innehåller vapen... Det skulle ju kunna leda till att väskan blir avlastad eller att TSA/tull i något land intresserar sig och det tar en massa extra tid och jag missar min connection.

Hade det varit classic givär fodral som ser speciela ut och skriker gevär kan jag tänka att ngn okunnning kan haja till. Men inte en hardcase, det flygs ju runt med massa såna på flygplatser. Från mässa utrusstning till sjukhus prylar. Den lastare som inte har sett en sån har inte jobbat länge.

Men tunga kan det vara, specillt beroende på vad du ska smuggla i dom;)
 

Charlie D

Medlem
Jag är lite sugen på att köpa en vapenväska i USA och frakta hem. Tänk pelican case för gevär, typ.

Jag är dock lite orolig för att alla som ser den kommer att få fnatt och anta att den är överfylld med laddade vapen. (Vilket inte är planen..)

Det finns ju massor av regler kring hur man får frakta vapen när man flyger, men inga av dessa borde ju applicera om man faktiskt inte har några vapen med sig.

Så hur ska man bära sig åt för att inte skrämma livet ur folk eller ställa till med problem för sig själv när man kommer till flygplatsen?

Vad ska Du döda?
 

Valley

Medlem
Beställ på nätet så slipper du vara orolig :)
Annars tror jag inte du behöver bekymra dig det minsta. Lär hanteras som en vanlig väska vilken som helst. Skulle någon ha synpunkter på att det är en vapenväska torde det bara vara att förklara varför du köpt den där du köpt den och inte hemma i Sverige. Så borde det inte bli några problem.
 
Toppen