Senaste nytt

Flyga med cykel

ACervin

Medlem
Cyklingen har verkligen tagit fart här i Australien. Min landsvägsracer befinner sig i Sverige. Men funderar på att försöka få med den ner vid nästa trip. Cykel transport väskorna jag hittat verkar ju enorma. Hur ställer sig flygbolagen till detta? Någon som har erfarenhet av att flyga med cykel?
 

Luchtii

Medlem
Ja här på jobbet har dom frågat om jag ska börja åka push bike med dom på lunchen, dom cyklar tydligen från Indooroopilly ner till botaniska trädgården och tillbaka varje lunch. Har även en kollega som flyttar från Brisbane till USA och han sa att han skickar den som specialbaggage. Han hade visserligen en reselåda för cykeln, men det verkar inte vara några större problem.
 

Europa

Medlem
Har flugit med cykel för ett par år sedan med SAS, det gick utmärkt, jag ringde och stämde av med dem innan och de sa att det var OK (samt gratis) förutsatt det fanns ledigt lastutrymme. Var dock tvungen att skruva av pedaler och vinkla styret för att göra cykeln så platt som möjligt.
 

Nemo

Medlem
Har själv inte flugit med cykel (däremot skidor) men har iaf gjort en liten sökning. Bäst är nog att skaffa en cykelkartong (från en cykelhandlare), modifiera kartongen ngt (se länk), ta av pedaler, vrid styret, ta av hjulen, töm på luft. Kan passera som vanligt baggage, kan bli specialbaggage, beror på flygbolag. Kan kosta extra, kan ingå.

Packning:
Checka in cykeln på flyget | Tidningen Outside
happymtb.org » Checka in cykeln på flyget
Taking bicycles on planes
Produkter » Airshells® (hyra hårt fodral)

Priser (kan vara daterade uppgifterna, kolla med flygbolagen direkt)
Airline Baggage Regulations For Bicycles
US Airline Bicycle Fees Chart | AirlineBagFees.com

Flygbolag
Information for passengers travelling on Qantas with sporting equipment
Specialbagage - bagage som rullstol, barnvagn, golfbag, etc. - SAS
British Airways - Sporting equipment

Film ifall du skulle checkat in gitarr
United Breaks Guitars - YouTube
 

rvarttinen

Medlem
Har en kollega som snart ska ut och flyga med tre vindsurfingbrädor, med mast och segel, till Sydamerika. Kan fråga hur han löste det.
 
Toppen