Senaste nytt

Flyga in EBG/EBD enbart genom privata resor

Zniper

Medlem
Hej!

Jag har alltid rest en del privat (max 1-2 inrikes med jobbet) men aldrig tänkt alliancemässigt när jag bokat tidigare. Senaste året framförallt har jag blivit mer och mer medveten och kommer nu att lägga "alla" mina flyg med framförallt SAS till dom långtflygande destinationerna (Hong Kong, LA mfl)

Funderar på att uppgradera mitt Amex Premium till Elite och kommer genom detta behålla mitt EBG(nuvarande har jag fått) utan större problem eller så behåller jag Premium och flyger mina 4 long haul flights som jag brukar och på så sätt bli EBG. Jag räknar med att få in ca 20.000 mer poäng om jag har Elite istället för Premium, är det värt att byta kort då?

Brukar även flyga 1-2 kortresor som tex London under året.

Känns inte som att jag kommer flyga in ett EBD oavsett och då kanske ett Elite kort är "bortkastat"?

Ni här på forumet som framförallt/enbart flyger privat som mig, hur tänker ni? Bokar ni 3000kr resor till Hong Kong och flyger 2-3st per år som semestrar och får ert EBG?

Finns det någon som flyger in EBD på detta vis?
 

GOTATH

Medlem
Jag kommer flyga in ett EBD till 95% privat. Bokar billiga longhaul (max 3000 kr) på SAS och använder sedan Plusgrade med poäng till Plus/Business. Vissa säger säkert att det är slöseri med poäng etc, men jag tänker inte så :)
 

Zniper

Medlem
Är det något särskilt du är ute efter bland de få extra förmåner Diamond ger (kontra guld) i dagsläget?

Eftersom jag kommer flyga GO om jag inte lyckas få igenom något snikbud på plusgrade så är ju fri dryck trevligt och sen är det möjligheten till CU som lockar även om det verkar vara väldigt varierande inträffande enligt uppgift på forumet.

Skaffa Elite:
Ca 20.000 extrapoäng mer mot Premium
Ge bort/sälja EBG
Fri dryck
CU

Skulle jag satsa 1a året på att flyga in Diamond och sen året efter känna att nja det var inte riktigt värt det/ för svårt att flyga in EBD så har jag ju soft landing till EBG år 2.

Så frågan är egentligen om EBD är värt att göra någon extra long haul resa för att få eller är EBG fullt tillräckligt?
 

P-L

Medlem
Jag flög in mitt EBG privat på 2 månader (med Amex Elite då). Flög 2 longhaul (varav en i business med plusgrade t/r) samt en inrikes i Plus => EBG.

Under hösten har det varit 3 long haul samt ett antal Skandinavien-resor i Go. Om 3 veckor blir det en long haul till och då trillar jag över till EBD :)

Alla längre resor har köpts under now or never för 3-4k per biljett.

Är det värt det? Återstår att se :)
 

jerixon

Medlem
Jag kör Amex Elite och har aldrig varit Diamond.
Kanske når det i år men inget jag strävar efter direkt.
Guld är tillräckligt för mig och jag ser lounge och fasttrack som de viktigaste delarna, samt att kunna välja nödutgång på flygen.
Reser väldigt lite SAS i tjänsten men har redan efter 3 månader klarat guld med 2 long hauls i A* och några norden segment.
 

Hachans

Medlem
Jag kanske svär i kyrkan, men som privatresenär enbart så skulle jag inte tycka det var värt att flyga in mer än silver. Anledningen är att det blir så vansinnigt dyrt, att det är billigare att köpa plus eller loungetillgång när man behöver det. Jag kan tycka att man som är affärsresenär när man reser mycket spenderar så mycket tid på flygplatsen att man kan uppskatta förmånerna mer de gånger man inte reser i jobbet. Men hade jag bara rest privat hade jag nog inte brytt mig.
 

Mediana

Medlem
Ni här på forumet som framförallt/enbart flyger privat som mig, hur tänker ni? Bokar ni 3000kr resor till Hong Kong och flyger 2-3st per år som semestrar och får ert EBG?

Jag flyger in EBG privat i enbart GO och får inga poäng via Amex. Jag reser ganska ofta så det har blivit att jag kommit upp i guld i ett par år, inget jag direkt tänker på. Använder främst mina poäng till att uppgradera ekonomibiljetter men visst skulle jag sakna guld om jag inte längre kom upp i det. Främst fasttracken och möjligheten att välja sittplats vid bokning.
 

Zniper

Medlem
Jag flyger in EBG privat i enbart GO och får inga poäng via Amex. Jag reser ganska ofta så det har blivit att jag kommit upp i guld i ett par år, inget jag direkt tänker på. Använder främst mina poäng till att uppgradera ekonomibiljetter men visst skulle jag sakna guld om jag inte längre kom upp i det. Främst fasttracken och möjligheten att välja sittplats vid bokning.

Just välja plats i Go med EBG känns som den största förmånen och ett måste nästan på om man ska flyga mycket long haul i GO
 
Toppen