Flyga helikopter till Arlanda - transfer till vanlig flight

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Martin Björnström, 5 November 2011.

1. Känner ni till rutinerna för att anlända till Arlanda med helikopter från Stockholm för vidare resa med t ex Lufthansa. Det måste finnas något smidigt sätt att landa (nära VIP loungen?) och snabbt komma till planet tycker man.

2. Kristofer

Kristofer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Googlade lite. iTell Helicopters skriver såhär:

"Vi landar enkelt och smidigt på plattan utanför terminal 2 på Arlanda och där hämtar en buss som kör er till den terminal ni ska flyga vidare ifrån."

iTell Helicopters - Taxi-, sightseeing- och rundflyg

Är nog inga problem att bli körd till VIP Service. De har ju egen säkerhetskontroll, så de borde vara smidigt (normalt när man kommer med eget plan på större flygplatser brukar man ju bli avsläppt landside).

Åkte med en JetRanger från Arlanda Helicopter för nåt år sedan, landade på deras platta vid Riddarfjärden. De kan säkert ordna nåt bra. Arlanda Helicopter AB

Last edited: 6 November 2011
  3. Jag talade med Arlanda VIP-service och det var inget problem så länge man förbokar hämtning & besöket. Dom hämtar med en BWM 5-serie limousine vid helikoptern.

4. Elsson

Elsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stora planer inför en weekend resa till Farnborough?

5. Haha, nä inte alls. Jag gjorde min PPL pilotutbildning tillsammans med en vän och han har nu gått hela vägen till ATPL (Airline Traffic Pilot License) både för flyg och helikopter. Han har en Eurocopter som står redo och han vill lägga timmar i luften för att bygga PIC-timmar.
    Jag bor på Gärdet och har en platta bara 300 meter från huset.

Ja, du hajar :D

6 personer gillar detta.
  6. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige

jag trodde faktiskt på dig fram till "Eurocopter" :p

2 personer gillar detta.
  7. Autorotate

Autorotate Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Helikoptrar (VIP) landar nästan uteslutande vid terminal 2, plats 69. Därifrån kan buss hämta.

8. Pushback

Pushback Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej Martin,

Har du någon mer info gällande Helitransfer till Arlanda? Jag tänkte gärna göra det inom kort och koppla på VIPen (har redan abonnemang på VIPen). Hade du någon kompis som vill ta jobb eller vet du någon som ger bra rates mellan gärdet och ARN?

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!