Senaste nytt

Flyga genom Oslo till USA - vem har byggt denna flygplats?

Jo, som ni kanske har förstått sitter jag nu i OSL i väntan på min nästa flight till EWR. Det är första gången jag flyger utrikes från OSL och har gjort ett dundertabbe som jag ångrar djupt.
Strax efter landningen följde jag skyltarna Transfer Utland och hamnade i s.k. utrikeshallen. Eftersom det var en liten kö vid SAS Service Center disken i tron om att det kanske finns en till disk gick jag vidare. Före gränskontrollen tänkte jag lite om att det kanske borde jag inte gå dit än, jag har ju 3 timmar till flyget. Nja, sa jag till mig själv, du kan ju komma tillbaka, hitta din gate först och kolla läget.
Nu var jag ju van till att på båda sidorna av EU pass/tullkontrol finns likadan utbud på service och duty-free. Dessutom i våra nordiska "prohibition" länder är det billigare att köpa parfym och sprit på andra sidan av kontrollen. Det är min erfarenhet från större flygplatser som lurade mig. Nu fattar ni väl min djupaste besvikelse när jag kommer till gaterna 5X, det är ju skämt! Det finns ju ingenting här! T.o.m. herrtoan ligger på nedre våning pga utbyggnad. Nu rök min chans att uppgradera mig, för det är knappast troligt att det blir några platser kvar vid gaten med alla EBGs som finns här.

Nu vet jag inte vad jag har missat i Duty Free men hade planer att köpa några grejer som knappt finns någon annanstans, "min" doft var slut i GOT och de får inget nytt pga utbyggnad. Har ingen incheckad baggage så det var ingen idé att bara checka-in en 150ml flaska. Hoppades köpa den i duty-free.

Efteråt fattar jag också varför gränspolisen var extraintresserad av var jag bor, när går planet osv. för hade han varit lite mer nyfiken och frågad vad i helvete kommer jag göra i 3 timmar i denna hålan hade jag förstått att något är fel. Men nu var han professionell och frågade inget mer än han behövde.

Här kommer nu SK personal och ber mig att gå till andra sidan för de kommer spärra området för check-in. Vilken trams! Och hör och häpna nu, bakom spärren finns det inga toaletter! Jag förstår att avsaknaden av service och logik hör ihop men att inte ha en riktig Clean zone likadan som i ARN eller även i SVO gör OSL knappast till en favoritflygplats.
Det är inte rätt att kalla OSL en fullbordad International Airport, det är en lång väg att gå.
Men jag måste ge lite cred också, efter lite forskning hittade jag vägguttag och det gick bra att få gratis Internet.

Någon mer som tycker att utrikes ex-Shengen OSL behöver lite förbättringar?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ouch, låter jättetrist. Jag har inte provat att flyga någon annanstans än ARN från OSL och det är ju inga problem. Men tack för varningen. Jag ska hålla mig i loungen så länge som möjligt innan jag traskar bort till gaten när vi flyger över till USA via OSL om ett par veckor.
 
Hum... jag tycker faktisk OSL är ganska trevligt och det är rätt uppenbart vad som gäller, men det kommer jo från en norrman så ni skall kanske ta det med en nypa salt :)

Dock har stewigriffin rätt i att Icke-Schengen område området är inte särskilt bra. OSL har redan växt ur kostymen; så man jobbar nu mer expansionen.
Nu efteråt håller jag med dig för det är ju inte så illa när allt fungerar. Dock om "shit hits the fan", pardon, askan plötsligt hamnar i turbinen då är man rökt, dessutom i dagar.
Jag tycker att i princip måste det vara möjligt att vandra fritt mellan olika zoner sålänge du har rätt till att göra så, dvs har du ett EU-pass så borde det inte vara några problem att gå in och ur Shengen hur många gånger man vill. Rätta mig om jag har fel men danskarna(CPH) eller holländare(AMS) verkar inte ha några problem med det.
Det räcker också att skylta för såna burokrater som jag(läser hellre än frågar) att "Det finns inget efter denna kontrollen, du får inte komma tillbaka heller."
Det var ju ren tur att det fanns Take Off kafeet där som delade ut gratis internet logins. 2 timmars tillgång till internet och strömuttag räddade min morgon.
 

JonW

Medlem
Tja, det finns ju ingen shopping efter gränskontrollerna på ARN T5 heller, så vitt jag kunnat se..
Gå på muggen kan man ju dock roa sig med.
 

Cornelius

Medlem
Cirka 80% av trafiken på OSL är inrikes. Kring ARN, som i många andra delar av Sverige, finns det adekvat infrastruktur (och ett antal flygplatser) i form av vägar och järnvägar. Det är lite värre med den saken i det västra grannlandet.

Okej, några tveksamma påståenden där. Men jag förstår att du ställer det på sin spets och håller med om att den norska infrastrukturen av vägar och järnvägar totalt sätt är sämre än vad motsvarande är i Sverige, något som inte bara beror på topografi och antal invånare.

När det gäller trafikfördelning utrikes-inrikes på OSL är det ungefär 50-50, faktiskt med svag övervikt för utrikesflygningar. På ARN är fördelningen utrikes-inrikes ungefär 75-25.
 

TreD

Medlem
Statistik för OSL 2010: Passagerare inrikes 21 026 242, utrikes 12 277 196. Antal landningar/avgångar inrikes 381 564, utrikes 137 491. Ergo, 63% av passagerarna reser inrikes, 73% av flygningarna är inrikes.
Källa AVINOR
 

deltamartin

Medlem
Statistik för OSL 2010: Passagerare inrikes 21 026 242, utrikes 12 277 196. Antal landningar/avgångar inrikes 381 564, utrikes 137 491. Ergo, 63% av passagerarna reser inrikes, 73% av flygningarna är inrikes.
Källa AVINOR

Kan garantera att OSL aldrig har haft över 30 milj passagerare på ett år.
 

TreD

Medlem
Det är en berättigad kommentar. Man skall ju inte lita på någon statistik som man själv inte har fifflat med.
Talen beror på att dom räknar vissa passagerare två gånger, d.v.s. en passagerare i transfer blir två resande!
Det är ju fina tal att skryta med i media, om man är lagd åt det hållet...
 
Toppen