Senaste nytt

Flyga från Miami / Fort Lauderdale-Krångel?

chrloc

Medlem
Vi åker i februari.
När brukar vädret vara som värst?

Har kollat med if, försäkringsbolag. vi har "Stor hemförsäkring", den ska täcka om det blir förseningar och problem med anslutningsflyg.
 
Maj-Juni brukar det kunna storma rätt hårt och mest åska är det nog juli-oktober skulle jag tro. Men klimatet i Florida är gynnsamt för åska stora delar av året.
 

Sjoedin

Medlem
När gäller flygplats så är Fort Lauderdale (FLL) att klart att föredra före Miami International tycker jag. Jag åker några gånger per år till sydöstra Florida och det är mycket smidigare på FLL. Just nu sker i och för sig en mycket stor om- och tillbyggnation på FLL men det flyter ändå på mycket bra.
Om man har tänkt hålla till norr om Fort Lauderdale, t.ex. Deerfield, Boca Raton eller lite längre norrut, så är Palm Beach (PBI) inte alls något dumt alternativ. Jag har inte själv flugit via PBI men jag hämtade och lämnade min son som flög via PBI nu över jul och då tog det tot 15 min för incheckning och security. Nackdelen är att det är få flighter.

Betr vädret så är det Hurricane Season Juni-November. Det blåser stadigt under den tiden vilket iofs är ganska skönt i och med att temperaturen är ofta över +30C dagtid och +25C kvällar/nätter. Februari är normalt bra med +20-23C dagtid men man ska vara beredd på att temperaturen även kan krypa ned mot +15C på dagarna och ännu svalare kvällstemperatur.
 
Last edited:

famhanssons

Medlem
Vi åker i februari.
När brukar vädret vara som värst?

Har kollat med if, försäkringsbolag. vi har "Stor hemförsäkring", den ska täcka om det blir förseningar och problem med anslutningsflyg.

Tänk på att du bokar 2 separata resor. Då anses det inte vara anslutningsflyg och hemförsäkringen täcker möjligtvis inte försening till en resa pga väder. Jag råkade ut för detta efter nyår när jag kom från Mexico via Dublin och hade separat resa DUB-ARN. Detta ärende ligger nu hos AMEX (Platinum). Återstår att se om jag lyckas. Hursomhaver så får jag 2000 per pax för försening men jag vill ha ut mer och hänvisat till försening av kommunal medel till resa (ger mer). Vet inte om det finns i din hemförsäkring.
 
Toppen