Senaste nytt

Flyga Bali - Melbourne med Jetstar

Jag tittade ett tag på att boka Bali - Melbourne med Jetstar, ett av få bolag som flyger sträckan direkt. Jag var huvudsakligen positivt inställd innan jag började läsa på - jag känner till att bolaget grundades av Qantas som jag gillar.

Men ju mer jag läste på desto mer tveksam blev jag och vi har nu valt att ändra hela vår resrutt för att slippa flyga Jetstar. Utgångspunkten är 6 timmars flygning på natten på en Boeing 787 Dreamliner, det låter ju bra. Men priserna som presenteras exkluderar allting inkl bagage, mat etc. Och reglerna för övervikt är strikta, det blir dyrt om man kommer med en extra väska eller något väger 0,5 kilo för mycket.

Inte ens om man väljer Business Class så försvinner alla dumheter, det är fortfarande stenhårda regler på bagage. Vi är fyra personer varav två barn som ska åka, känns inte kul att med ett sånt bolag.

Blir retur till Singapore med KLM Business Class och Emirates ner till Melbourne istället lutar det åt.
 

Palazzi

Medlem
När åker ni? Ser att Air Asia X öppnar Bali - Melbourne 26:e December.

Deras business-produkt verkar vara perfekt för 6h flygning. Lie flat, mat o väskor.

Ser väl dock inte ut att vara helt billigt, så kanske är smidigare att resa på poäng med ett "riktigt" bolag..
 

staff

Medlem
Jetstar ar "the Norwegian of Australia", mer eller mindre. Undviker dem som pesten, aven pa korta strackor inrikes.
 

Jonas C

Medlem
Flög Jetstar Asia förra sommaren på KUL-SIN. Biljetten kostade 190kr t/r, och det var en fabriksny A320 med lädersäten bägge gånger. Inte samma nivå av tortyr som lågprisbolagen i Europa, och för en 40 minuters flygning dög de fint.
 

cj.osterborg

Ny medlem
Jag flög JetStar hösten 2011 sträckorna SYD-CNS och CNS-BNE. Det var ju trots allt kortare resor men upplägget påminde en hel del om Ryanair i Europa (utnyttja kunderna genom att ta betalt för allt). Bortser man från alla tillägg så anser jag att det inte var något fel på bolaget då. Jag träffade några som hade flugit KIX-CNS (ca 7h) och de var däremot inte direkt nöjda när de då inte hade förstått att man var tvungen att beställa mat till flyget när man väl köpte biljetterna. Det gick alltså inte att köpa något ombord.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tittade ett tag på att boka Bali - Melbourne med Jetstar, ett av få bolag som flyger sträckan direkt. Jag var huvudsakligen positivt inställd innan jag började läsa på - jag känner till att bolaget grundades av Qantas som jag gillar.

Men ju mer jag läste på desto mer tveksam blev jag och vi har nu valt att ändra hela vår resrutt för att slippa flyga Jetstar. Utgångspunkten är 6 timmars flygning på natten på en Boeing 787 Dreamliner, det låter ju bra. Men priserna som presenteras exkluderar allting inkl bagage, mat etc. Och reglerna för övervikt är strikta, det blir dyrt om man kommer med en extra väska eller något väger 0,5 kilo för mycket.

Inte ens om man väljer Business Class så försvinner alla dumheter, det är fortfarande stenhårda regler på bagage. Vi är fyra personer varav två barn som ska åka, känns inte kul att med ett sånt bolag.

Blir retur till Singapore med KLM Business Class och Emirates ner till Melbourne istället lutar det åt.
Om resan sker mellan 2015-FEB-01 och 2015-MAR-25 (Du skulle åka till Australien någon gång i februari, om jag har förstått dig rätt), finns det en deal av Virgin Australia bl a från Melbourne.
[Business class] Australien-Denpasar T/R, Virgin Australia, 8.400 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Denna fare tillåter max 2 st x upp till 32 kg incheckat bagage och de flyger direkt till/från Melbourne även om det är med Boeing 737.

Kod:
    CHECKED BAGGAGE
    - BUSINESS SAVER FARES INCLUDE 2 PIECE BAGGAGE
    ALLOWANCE UPTO 32KGS EACH.  ADDITIONAL MAY
    BEPURCHASED.

Resa 2 vuxna, 1 barn under 12 år, 1 infant på lap kostar ca 3.733 AUD (ca 23.400 SEK) inkl. skatter.
Screenshot20141207_2.png


För övrigt, Virgin Australia Velocity tillåter också Family pooling, dvs flytta poäng mellan familiemedlemmar.

Family Benefits | Velocity Frequent Flyer
 
Last edited:

staff

Medlem
Om resan sker mellan 2015-FEB-01 och 2015-MAR-25 (Du skulle åka till Australien någon gång i februari, om jag har förstått dig rätt), finns det en deal av Virgin Australia bl a från Melbourne.
[Business class] Australien-Denpasar T/R, Virgin Australia, 8.400 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Denna fare tillåter max 2 st x upp till 32 kg incheckat bagage och de flyger direkt till/från Melbourne även om det är med Boeing 737.

Kod:
    CHECKED BAGGAGE
    - BUSINESS SAVER FARES INCLUDE 2 PIECE BAGGAGE
    ALLOWANCE UPTO 32KGS EACH.  ADDITIONAL MAY
    BEPURCHASED.

Resa 2 vuxna, 1 barn under 12 år, 1 infant på lap kostar ca 3.733 AUD (ca 23.400 SEK) inkl. skatter.
Visa bifogad bild 30060

För övrigt, Virgin Australia Velocity tillåter också Family pooling, dvs flytta poäng mellan familiemedlemmar.

Family Benefits | Velocity Frequent Flyer
Angående family pooling så skiljer sig VA från QF på så sätt att man inte bara kan flytta poäng mellan familjemedlemmar, men också ha automatisk intjäning av både miles och status credits (liknande tier points) till ett och samma konto (från alla familjemedlemmar).
 
Toppen