Senaste nytt

Flyg m. Vueling, försenat <5h. Nekad ersättning. Hjälp?

palmen

Moderator
Man kan få skicka några vändor med mail innan man får rätt.
Nu har jag ingen erfarenhet av hur Vueling hanterar detta men det troliga är att de försöker bortförklara sig minst en gång till, om du inte har tur och de ger med sig för att de inser att du har rätt och inte kommer ge dig.
 

JLE

Medlem
Såhär blev brevet:

Dear Vueling,

I am not very pleased with you answer, since you gave me almost no information and answered none of my questions in the original post.

I was not informed by anyone at the airport about my personal rights. The flight was more than 5 hours delayed and there has been no information about the delay being caused by an unexpected technical problem or similar.
Actually there has been no explanation what so ever about the reason for the delay.
According to Regulation 261/04 of the European Council, I am entitled to financial compensation.

Looking forward to your reply.

Kind regards,


Nu är det väl bara att vänta! Hur går jag vidare om dom börjar gnäbba? Är det ARN som gäller då?

/baronS

Eftersom resan är mellan Danmark och Spanien så kommer inte ARN att behandla din klagan. Rätt instans är ARN:s motsvarighet i Danmark (kommer dock inte ihåg vad den heter) eller om det finns något i Spanien.
 

olsson

Medlem
Går att skicka in klagomålet till ARN, de kommer vidarbefodra det till rätt instans.
Källa:
På ARNs web
Vi prövar inte:
Tvister där resenären har drabbats av inställt flyg eller liknande utanför Sverige och enbart yrkar kompensation med de fastställda beloppen i artikel 7 i EU:s förordning 261/2004. Sådana tvister ska handläggas i det EU-land där problemen uppstod. Om vi får in ett sådant ärende skickar vi det vidare till rätt instans.
http://www.businessclass.se/sas-eur...ett-erbjudit-tillraecklig-kompensation-7.html

Men för att ta bort onödigt extrajobb för ARN:
Hvordan klager du ?
 

rsimon

Medlem
Såhär blev brevet:

Dear Vueling,

I am not very pleased with you answer, since you gave me almost no information and answered none of my questions in the original post.

I was not informed by anyone at the airport about my personal rights. The flight was more than 5 hours delayed and there has been no information about the delay being caused by an unexpected technical problem or similar.
Actually there has been no explanation what so ever about the reason for the delay.
According to Regulation 261/04 of the European Council, I am entitled to financial compensation.

Looking forward to your reply.

Kind regards,


Nu är det väl bara att vänta! Hur går jag vidare om dom börjar gnäbba? Är det ARN som gäller då?

/baronS

Hej,
En flygning med Norwegian mellan Spanien och Norge blev ca 6h sen pga dåligt väder. De hävdade extraordinära omständigheter utanför deras kontroll och hänvisade mig till ARN. De tog emot min anmälan och meddelade att de skickar den till den spanska NEB:en (National Enforcement Body). Jag kompletterade för säkerhets skull med en redogörelse på engelska innan ARN lämnade över ämnet.

Norwegian hävdade snöoväder, men kunde inte bevisa att det var tillräckligt extraordinärt. Beslutet från den spanska NEB:en (AESA) löd att de rekommenderade Norwegian att ersätta mig med 400 EUR enligt schablon och EU 261/2004. Beslutet kunde inte överklagas eller överprövas även om Norwegian försökte med detta trots allt. Efter några månaders förhalande och ett NEJ från Spanien kom pengarna till mitt konto.

Alltså, det handlar för flygbolagen att inkomma med tillräckliga bevis för extraordinära omständigheter rått.

All lycka!
 

agehall

Medlem
Hmm, spanjorerna tyckte alltså att väder var en omständighet Norwegian kunde råda över?

Hur var vädret? Var det dåligt eller var det bara en ursäkt från Norwegians sida? Gick andra flighter som de skulle eller stängde hela flygplatsen?
 

rsimon

Medlem
Hmm, spanjorerna tyckte alltså att väder var en omständighet Norwegian kunde råda över?

Hur var vädret? Var det dåligt eller var det bara en ursäkt från Norwegians sida? Gick andra flighter som de skulle eller stängde hela flygplatsen?

Det gick dåligt med flyg den dagen pga ganska ymnigt snöfall på RYG (det vändande planet som jag skull med drabbades ju av försening på lika lång tid från Norge). Fpl var mer eller mindre stängd några timmar mitt på dagen har jag för mig. Jag hävdade att snöfall inte var något konstigt i Norge i mitten av december men DY kunde inte bevisa att det var tillräckligt illa. De skickade kopior på väderprognos etc till AESA, men det var inte nog bevis tyckte spanjorerna och dömde till min fördel.
 

BaronS

Medlem
Nu fick jag svar från dem. Även detta känns "autogenererat" och de förklarar fortfarande inte vad som faktiskt är orsaken till förseningen?

Dear customer,

First of we would like to apologize for any inconveniences caused.

In reference to the details that you have indicated, we would like to apologize for not having been able to avoid this situation.

Please understand the limitations we find ourselves in due to factors that are completely alien to our company which affect the air traffic and have a negative impact on our working system, resulting in obligatory schedule changes against our will.

In the Regulation 261/2004 of the European Council it is stipulated that the airlines do not have to pay compensations when the cancellation/schedule change is caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided even if all the right measures had been taken.

Examples of such extraordinary circumstances are: political instability, bad weather conditions, security problems, technical problems affecting the aircraft, strikes and other employment disputes that affect the operations of an aerial transporter is about to carry out a flight.

For the reasons indicted above, we have to inform you that we can not resolve your claim to your satisfaction.


Vad säger ni, ska jag ytterligare en gång försöka få dem att berätta vad orsaken till förseningen beror på? Eller ska jag ta det vidare till danska motsvarigheten till ARN?

EDIT:

Vuelings andra flyg den dagen som skulle avgå 17.30, avgick i tid och anlände alltså tidigare än oss på det försenade planet. Tycker det säger en del om Vueling.

/BaronS
 

palmen

Moderator
Examples of such extraordinary circumstances are: political instability, bad weather conditions, security problems, technical problems affecting the aircraft, strikes and other employment disputes that affect the operations of an aerial transporter is about to carry out a flight.

Detta stämmer inte, tekniska problem kan man oftast undvika med underhåll på flygplanet. Det ligger fortfarande på flygbolagets sida att bevisa att de inte kunde undvika detta problem, vilket de inte gjort i detta fallet verkar det som.
Låter som ytterligare en ursäkt och försök till att slippa undan.

Jag skulel vända frågan till dom igen och be dom specificera vad det var för orsak som låg utanför deras påverkan. Det är som sagt dom som ska bevisa detta, inte du.
 

rsimon

Medlem
Detta stämmer inte, tekniska problem kan man oftast undvika med underhåll på flygplanet. Det ligger fortfarande på flygbolagets sida att bevisa att de inte kunde undvika detta problem, vilket de inte gjort i detta fallet verkar det som.
Låter som ytterligare en ursäkt och försök till att slippa undan.

Jag skulel vända frågan till dom igen och be dom specificera vad det var för orsak som låg utanför deras påverkan. Det är som sagt dom som ska bevisa detta, inte du.

Instämmer. Den danska NEB:en kommer begära in "bevis" vad gäller de extraordinära omständigheterna från Vueling och göra en värdering utifrån det. Försök en gång till att få en vettig förklaring samt hävda din rätt till ersättning. Får du inte det skriv i ditt klagomål att de inte kan säga vad som är extraordinärt.
 
Toppen