Flyg inställt - har jag verkligen fått business i nya bokningen?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Johanna, 8 September 2015.

  1. Johanna

    Johanna Medlem

    Lufthansa ställde precis in flyget från ARN- MUC imorgon kväll. Fick en ombokning till imorgon morgon kl 7.20 istället. Enda alt som fanns. Himla tur att jag har möten jag kan avboka.

    Det blir istället med Swiss och på flyget från ZRH till Dubai så har jag fått plats 14A. Flighten heter LX424. Låter väldigt långt ner för att fortfarande vara business tycker jag. Kan inte se vad seat map.
     
  2. taxvalp

    taxvalp Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Antar att du menar LX242 i morgon och då är rad 14 sista raden i business, enligt Seatguru.
     
    Gus gillar detta.
  3. SkyPriority

    SkyPriority På semester

    Gus gillar detta.
  4. Johanna

    Johanna Medlem

    Tack så mycket för snabb hjälp. Ja, fingrarna gick lite för snabbt där och stuvade om siffrorna i flighten :)

    Tack igen för bra och snabb hjälp. Känner mig nöjd med den placeringen. Nu måste jag bara komma i kontakt med hotellet så jag får en extra natt och upphämtning. Jag som hade mitt liv under kontroll för bara någon timme sedan.
     
    Gus, helgonet och johhenrik gillar detta.
  5. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    "Livet under kontroll" är bara för amatörer, proffs tar det som det kommer :)
     
    Patrick, Gus, Tommy och 4 andra gillar detta.
  6. AndersSt

    AndersSt Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vet du anledningen till att de ställde in flygningen?
    Du kanske har rätt till ersättning enligt EU 2004/261.
     
    Gus gillar detta.
  7. Johanna

    Johanna Medlem

    Det är en awardbiljett, jag fick ju en ersättningsflight?
    Nej, ingen anledning. Tänkte på det. Flygbolag är inte de bästa på kommunikation. När detta hände med en SAS-flight så ringde dom mig och bokade om. Nu var det iofs Tallin som var de som hanterade bokningen men det var ändå skillnad. De såg inte ens i systemen att flighten var inställd.
     
  8. SkyPriority

    SkyPriority På semester

    Award eller inte du har fortfarande rätt till ersättning om det inte går under extraordinär händelse (väder typ)

    Läs den här tråden http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/
     
    Gus gillar detta.
  9. AndersSt

    AndersSt Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du har rätt till en schablonersättning alldeles oavsett biljett-typ eller det faktum att du blir ombokad och/eller bjuden på hotell.
    I ditt fall ska du ha 250 Euro. Om det inte berodde på "extraordinära omständigheter" dvs väder, strejk eller vulkanutbrott etc...

    Tekniska fel räknas normalt inte som extraordinärt, även om de flesta flygbolag gärna vill hävda det.
    Det borde upptäckts eller förebyggts genom kontroll eller förebyggande underhåll. Finns rättspraxis på det.
     
    Gus gillar detta.
  10. Johanna

    Johanna Medlem

    Tack men nu åker jag ju 12 timmar innan? Alternativet var att bli ombokad till dagen efter men då skulle jag tappa en hel dag. Resultatet blir att jag drar på mig en extra kostnad för en natt till på hotell. Är det fortfarande att räkna som försening?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×