Senaste nytt

Flyg försenade över natten - ändras måltiderna?

AABack2ARN

Medlem
Lite osäker på vilket forum denna fråga skulle läggas i då den utspelar sig på AA men är en generell fråga.

Flyget LHR-JFK blev på nyårsdagen flyttat från avgång 17:30 till 07:00 morgonen efter på grund av "personalbrist".

På morgonflyget serverades den planerade middagsmaten... Satt i F vilket således innebar att cirka 08:00 serverades förrätt, soppa, sallad och en mycket god köttbit följt av AAs härliga glassefterrätt. Inget fel på maten men klockan 08:00 (då man gått upp 04:00 och inte hunnit äta något innan) kändes det kanske inte helt superlyckat. Champagnen var god och rödvinet likaså, men...

Hur har andra flygbolag hanterat motsvarande situation där man dras med långa förseningar? En kraftigt försenat morgonflyg ger den furkost klockan 21? Eller när SAS tvingades senarelägga BKK-flygen från avgång 23 till 07 morgonen efter?
 

Patrik

Medlem
Erfarenhet från finnair försening på 8h, flighten skulle gå vid midnatt med middag och frukost, avgång blev på morgonen, fortfarande middag efter takeoff och frukost innan landning... tror planeringen av en flight inte lämnar så mycket utrymme för improvisation tyvärr. Mat ska ju hålla viss tid, tina på viss tid o.s.v.
 

flybob

Medlem
Erfarenhet från finnair försening på 8h, flighten skulle gå vid midnatt med middag och frukost, avgång blev på morgonen, fortfarande middag efter takeoff och frukost innan landning... tror planeringen av en flight inte lämnar så mycket utrymme för improvisation tyvärr. Mat ska ju hålla viss tid, tina på viss tid o.s.v.

Tycker att man åtminstone borde kunnat vända på det och servera frukosten först.
 

AABack2ARN

Medlem
Det var lite min kommentar till personalen ombord på AA: Varför inte börja med den lättare måltiden och sedan ta middagen innan landning? Om man nu inte kan få in måltider anpassade för avgångsatiden. Men se det gick inte...
 

Moco

Medlem
Det saknas väl förmodligen förståelse/"uppfinningsrikedom" för att kunna improvisera och hantera situationen på det sättet. Alternativt människor som tycker att det blir för jobbigt att ta det i en annan ordning.
Tycker att du har helt rätt annars @AABack2ARN.
 

jsn

Medlem
Det har väl lite med storleken på rätterna också, första måltiden skall ge tillräcklig mängd energi för resande att ta sig igenom flygningen, medan den andra serveringen egentligen bara skall ge folk energi att ta sig av planet? Då blir det inte helt enkelt att börja servera den lätta måltiden efter start och sedan behöva komma runt med den större måltiden mid-flight och sedan inte ha något ytterligare att servera innan landning. Det finns ingen riktigt bra lösning på situationen, om de inte hinner lasta ny mat innan take-off.
 

AABack2ARN

Medlem
Min egen spekulation är att detta skulle vända upp och ned på deras "servicemanifest" och de skulle behöva räkna om när olika saker skall utföras för att säkerställa att serveringen blir klar i tid. Det mesta bygger på x minuter efter start och y minuter innan beräknad landning. Perioden däremellan är dödtid.

Att AA inte skulle hinna lasta ny mat på en av deras största flygplatser när planet stod på backen i cirka 10 timmar tror jag inte det minsta på. Dessutom har AA en ganska tidig flygning till Chicago med avgång 8:40. Man hade "enkelt" kunna ta samma koncept på den försenade flygningen. Att hitta på en helt ny meny kan jag också acceptera att det blir klurigt.

För övrigt hanterade AA denna kraftigt fösenade flight lite halvtaskigt eftersom ingen (?) av personalen på Heathrow som jobbade morgonen efter ens hade blivit informerade om att de skulle processa en hel flight med avgång 07:00 när deras normalt enda morgonflight går 08:40 och de har minimal bemanning klockan 05:15...
 
Toppen