Senaste nytt

Flybe Nordic stänger Stockholm-Köpenhamn

Palazzi

Medlem
Någon som vet om det finns några rykten kring BMA-OSL-rutten i denna omstrukturering?

Bolaget talar fortfarande om expansion, så jag förväntar mig att OSL ligger kvar.

Till Oslo är iaf inte tåget någon verklig konkurrent, med tanke på den långa restiden. Knappast Swebus heller... (Men man ska väl inte svära på det:p)
 

Cornelius

Medlem
Bolaget talar fortfarande om expansion, så jag förväntar mig att OSL ligger kvar.

Till Oslo är iaf inte tåget någon verklig konkurrent, med tanke på den långa restiden. Knappast Swebus heller... (Men man ska väl inte svära på det:p)

Jag håller med. Men det är ändå hög konkurrens med DY och SK på ARN,ungefär som till CPH.

För företagsresenärer är det nog flyg som gäller, men det är nog ändå MÅNGA unga svenskar som jobbar i Norge som väljer buss.
För mig, som snobbig 26 år gammal student, är det otänkbart med en swebus-buss i 8 timmar... :p

Det går förresten att hitta riktigt billiga biljetter BMA-OSL, ~700 sek t/r.
 
Hur menar du? Jag får bara vänner om jag åker lokaltrafik istället för det att köra det vanliga tusenkronorsclaimet för taxi till Arlanda ToR. Om Cimber kör via SAS avtal så borde det ju inte vara något problem.

Jag förstår vad du menar men jag syftade mer om tråden att FlyBe stänger BMA-CPH linjen. Alltså om din arbetsgivare har avtalet med SK så kan det vara så att du får inte resa med t.ex. FlyBe.
 

Hall

Medlem
Jag förstår vad du menar men jag syftade mer om tråden att FlyBe stänger BMA-CPH linjen. Alltså om din arbetsgivare har avtalet med SK så kan det vara så att du får inte resa med t.ex. FlyBe.

OK, då måste arbetsgivaren ha riktigt bra avtal med SK för att det skall vara rimligt. Kan avslöja att en av de största ägarna av SK (svenska staten) har riktigt dåligt avtal... men det är som vanligt. Där finns många skattekronor att spara men statens centrala inköpare kombinerar sin inkompetens med attityden "not my money". Det brukar bli chockartat för leverantörer när de direktförhandlar med min avdelning... tyvärr är resor "out of bounds" på lokal nivå.
 
Jag hann flyga BMA-CPH med FlyBe en gång med max 40% kabinfaktor, dålig service och tyvärr hade catering strulat så inte ens något kaffe ombord.
Flög aldrig den sträckan mer och förstår om den lägger ner.
 

011430121

Medlem
SAS flög BMA-CPH i slutet av 90 talet eller om det var ibörjan av 2000 talet kommer inte ihåg exakt, men det var med en DASH8-400 vill minnas att det var två turer per dag.
Linjen blev kortvarig max ett halvår flögs den.
 

nilsson

Medlem
Till Oslo är iaf inte tåget någon verklig konkurrent, med tanke på den långa restiden. Knappast Swebus heller... (Men man ska väl inte svära på det:p)

Swebus ärväl det billigaste alternativet i alla fall. Bus4you är bekvämare, men den går via Göteborg och kostar 3 ggr så mycket.
 

Ola Z

Medlem
Även undertecknad flög ett flertal gånger med SAS BMA-CPH. Jag uppskattade verkligen Brommas kompakta format samt att slippa trängas i en fullsatt MD-80 med tillhörande rörig embarkering. Det var bra benutrymme på DASH8-400 och aldrig fullsatt.

Jag upplevde dock två nackdelar:

Alltför ofta var morgonavgången till CPH av okänd anledning inställd. Jag väcktes av ett sms och fick likt förbaskat ta mig ut till Arlanda.

De som valt att ta egen bil till flyget upplevde begränsad fleksibilitet eftersom det enbart fanns en returavgång på eftermiddagen. Ingen idé att boka om till tidigare/senare flyg (läs Arlanda) om bilen stod på Bromma.

Jag gjorde rätt många lokalresor STO-CPH under den här perioden och sörjde verkligen att SAS drog sig ur.
 
Toppen