Florida - marknad för ännu en SAS long haul?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av ben_hg, 10 Januari 2013.

  1. ben_hg

    ben_hg Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Åkte till Florida för att fira jul, med Lufthansa både ut och hem. Det var påfallande i gaten i Miami hur många som pratade svenska, och som skulle åka Lufthansa till DUS eller LX till ZRH. Borde det inte finnas en marknad för en linje Skandinavien – MIA, i varje fall under vintern?
     
  2. Jag tror absolut man skulle kunna prova att starta upp en vintersäsongslinje som till BKK, borde vara ungefär lika stort underlag - mycket fritidsresenärer såklart, men även ett visst inslag av business. I Florida lokalt är väl både Miami och Orlando rätt stora konferensstäder (väl? var länge sen jag hade koll på sånt) och liksom BKK är MIA en regional hubb.
     
  3. Frågan är hur mycket affärsresenärer som flyger dit (är det många skandinaver som besöker konferenser i Florida?). Den främre kabinen är viktigast...
     
  4. ben_hg

    ben_hg Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Både Miami och Orlando är betydande konferensstäder, har bidragit en del själv till den statistiken på senare år. Dessutom finns det utmärkta förbindelser till Sydamerika från Miami vilket skulle kunna locka C-klassresernärer.
     
  5. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    +1 för konferens i Tampa, FL (blev via CPH-IAD )
     
  6. Då stämmer det jag minns, är väl av samma skäl som Las Vegas är stort inom konferenser, mängder av relativt billiga och stora hotell.
     
  7. Cornelius

    Cornelius Medlem

    Rykten säger att SAS funderar på Miami. Men med dagens IC-nätverk och flygpark finns inte direkt stor flexibilitet. Men om de tycker det finns lönsamhet i att leasa in ett flygplan, kanske de också tänker att det finns lönsamhet i ytterligare expansion.
     
    1 person likes this.
  8. SeaPlanePilot

    SeaPlanePilot Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Dessutom en destination för kryssningsresenärer. Många karibienkryssningar utgår från Miami och Fort Lauderdale.
     
    Last edited: 10 Januari 2013
  9. Har inte tänkt så mycket på interkontinentalt och SAS, men Miami hade nog prioriterats om jag vore SAS. Ett rimligt resemål, som komplement till existerande.

    Om man bara diskuterar leisure-resenärer tror jag dock inte att det är ett optimalt resemål. Det finns en anledning till varför Dubai och Thailand tagit över. Thailand är billigare och har nästan samma restid... Dubai är halva restiden, och samma värme (och än mer butiker).

    Jag vet att Norwegian tittar på Miami också...
     
  10. fmansson

    fmansson Medlem

    Ort:
    Örebro
    Land:
    Sverige Sverige
    Krävs väl 2 flygplan för att öppna en mer eller mindre daglig linje ARN-MIA, då det måste vara tufft tidsmässigt att vända på 24 timmar?
    Det går ju onekligen att öppna upp hela Centralamerika genom Avianca/Taca som har många linjer från MIA.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×