Senaste nytt

Florens vs Bologna vs Verona (vs Venedig)?

HenrikAI

Medlem
Planerar en liten vistelse över påsk(lovet) i Italien och tar gärna lite input. Tanken är att åka till en stad och hem från en annan. 2-3 dagar i varje stad, tåg emellan. Gillar god mat, strosa runt i vackra miljöer, bo bra. Har med en 8-åring så någon barnvänligare aktivitet är ett plus, men inget måste.

På listan, där vi alltså vill välja två städer, har vi just nu:

- Florens
- Bologna
- Verona
- (Venedig)

Vilka städer bör vi välja? Borde vi kika på någon annan stad inom hyfsat närhet som vi missat? (Padova? Genua? Ravenna? etc. etc)

Har kikat runt i trådar här på BC och fått många bra tips, men det är svårt att välja. (Kanske inte spelar så stor roll egentligen, bara att välja stad efter var vi hittar flyg och hotell som passar oss bäst?) Tar tacksam emot tips och tankar.

(Vi är hyfsat rutinerade Italien-resenärer, hela eller delar av sällskapet har tidigare besökt Rom, Amalfikusten, Milano, Rimini, Sicilien och Sanremo, men vi börjar få Italien-abstinens då det var några år sedan senaste besöket..)
 

Myllys35

Medlem
Planerar en liten vistelse över påsk(lovet) i Italien och tar gärna lite input. Tanken är att åka till en stad och hem från en annan. 2-3 dagar i varje stad, tåg emellan. Gillar god mat, strosa runt i vackra miljöer, bo bra. Har med en 8-åring så någon barnvänligare aktivitet är ett plus, men inget måste.

På listan, där vi alltså vill välja två städer, har vi just nu:

- Florens
- Bologna
- Verona
- (Venedig)

Vilka städer bör vi välja? Borde vi kika på någon annan stad inom hyfsat närhet som vi missat? (Padova? Genua? Ravenna? etc. etc)

Har kikat runt i trådar här på BC och fått många bra tips, men det är svårt att välja. (Kanske inte spelar så stor roll egentligen, bara att välja stad efter var vi hittar flyg och hotell som passar oss bäst?) Tar tacksam emot tips och tankar.

(Vi är hyfsat rutinerade Italien-resenärer, hela eller delar av sällskapet har tidigare besökt Rom, Amalfikusten, Milano, Rimini, Sicilien och Sanremo, men vi börjar få Italien-abstinens då det var några år sedan senaste besöket..)

Jag har besökt samtliga och alla har sin charm. De tre första är inte allt för olika. Verona är en mysig småstad med trånga gränder, arenan och närhet till både Valpolicella och Gardasjön. Florens har sin historia och kända byggnader, men var lite väl turisttungt för min del. Bologna är självklart maten i fokus och erbjuder bäst boende för pengarna som jag minns det.

Därutöver tycker jag att Parma kan vara värt ett kortare stopp. Ost och skinka räcker långt :rolleyes:.
 

FF#1

Medlem
Avstånden där uppe är ju korta.
Ett trevligt ställe är Cinque Terre med dess byar längs en vandringsled och järnvägsförbindelse. Att vandra mellan 2-3 byar är nog lagomt med en 8 åring.
Det är inte så långt från Florence.

Pisa passeras på vägen där man kan ta ett kort stopp om man vill se tornet vilket ligger omgärdat av turristfällor så kort är nyckelordet. :)

Om man ens är lite motorintresserad så kan ett besök på Ferrari fabriken i Maranello utanför moden vara trevligt.

Finns massa kul att titta på i de flesta städerna där runt, mycket gammalt och sevärt om man gillar gamla ständer.
 

rlager

Medlem
Jag skulle välja Verona och Venedig. Florens är förstört av turister tyvärr. För mycket folk. Verona är som en mindre version av Florens. Venedig är dessvärre också extremt turistigt men barnen kommer att tycka att det är väldigt roligt med alla kanaler etc.
 

NyfikenGrau

Medlem
Av de två städerna på listan skulle jag välja att kombinera Venedig och Bologna. Venedig trots turisterna för att den är helt världsunik som stad, Bologna som en förhållandevis(!) äkta och oturistig motpol.

Annan stad: Mantua. Lite mindre, men fin och med mycket atmosfär.
 
Av de två städerna på listan skulle jag välja att kombinera Venedig och Bologna. Venedig trots turisterna för att den är helt världsunik som stad, Bologna som en förhållandevis(!) äkta och oturistig motpol.

Annan stad: Mantua. Lite mindre, men fin och med mycket atmosfär.
+1 på Mantua, hamnade där av en händelse häromåret och tyckte det var riktigt trevligt (men kanske inte för så många dagar).
 

Palazzi

Medlem
Också varit på alla (och troligen ett 100-tal ytterligare). Venedig är troligen den enda som kvalar in på min topplista, men som turist tror jag man har andra preferenser (tillslut söker man sig dit man får vara själv ;) ).

Enda varningen jag vill utfärda är Florens som jag tycker helt förlorat sin charm med de enorma turisthoparna.

Venedig- Verona-Peschiera del Garda gör man snabbt.
Eller Verona-Mantova-Cremona-Parma.
Tror dessa nås med lokaltåg på kort tid.
 
Toppen