Flightright nu i Sverige: Få hjälp med att klaga (mot ersättning)

Diskussion i 'Övrigt' startad av Morgan, 8 Januari 2013.

  1. Morgan

    Morgan Medlem

    Flightright har nu etablerat sig i Sverige: I korthet hjälper de folk att klaga på flygbolaget kopplade till reglerna i EU-direktivet 261/2004 - mot att de tar 25%+moms i success fee om de lyckas.

    Kanske en tjänst som är bra för någon - smart affärsidé hursomhelst!

    Pressmeddelande:
    flightright
     
    2 personer gillar detta.
  2. Den där Jan Tommy Stenberg verkar syssla med en hel del grejer - p-vakter bland annat?

    Stenberg, Jan Tommy
     
  3. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker det känns lite lurigt detta...det finnsju konsumentvägledning etc?!
     
  4. taxvalp

    taxvalp Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Känns helt bortkastad att anlita någon extern konsult då det i de flesta fall räcker att skriva till ARN vars hjälp man redan betalat för via skattsedeln.

    Någon mer juridiskt skolad får gärna fylla i, men i Sverige är ju juridisk rådgivning enligt modellen "no claim - no fee" mer eller mindre bannlyst av branschen såvitt jag förstår.
     
  5. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vissa bolag skiter ju ändå i ARN, och då har man ju kastat bort tid och energi i onödan.
    Att jobba mot success fee har i Sverige förkastats av Advokatsamfundet, men det finns inga hinder för jurister att göra så, och det blir mer o mer vanligt.
     
    1 person likes this.
  6. Flygadvokaten

    Flygadvokaten Medlem

    Ort:
    Saltsjöbaden
    Land:
    Sverige Sverige
    flightrights affärsidé är att det aldrig skall kosta passageraren något. flightrights tjänst är en premiumtjänst för vilken de tar betalt om de lyckas driva in ersättning. Passageraren kan naturligtvis driva sitt ärende själv om man har tid. Problemet är att flygbolagen har varit och är extremt emot 261/2004 och ofta bestrider betalningsansvar även om det inte finns skäl. Passageraren hamnar då antingen i domstol där han får driva sitt mål själv eller i ARN. Handläggningstiden i ARN är nu över 9 månader och även om flygbolaget skulle förlora så har man ingen skyldighet att följa ARNs rekommendation.
     
  7. Bamsefar

    Bamsefar Medlem

    Flightright klarar inte ens av att hantera informationen man sänder till dom... Jag avråder mycket starkt från att använda dom:

    Jag har en flight med British Airways som vart 4h45m försenad från Barbados till Stockholm. När jag på prov anmälde det till Flightright, så fick jag ett email som svar att <någon annans namn> flight på SK var mottagen med fel uppgifter på i princip alla punkter. Inte ett enda rätt. Efter lite emailande så fick de väl till det, men det var fortfarande detaljfel på min flight. Sedan kom beskedet att istf de 600 Euro man enligt EU261/2004 har rätt till för denna typ av försening, så får man bara 300 Euro eftersom flightright är baserat i Tyskland och där råder tydligen någon annan regel som bara ger förseningskompensation för första benet av två (min resa var via London, där första fligten vart försenad som gjorde att anslutningsflyget missades, byte flygplats och sedan kom hem med annan kärra än planerat). Det som räknas enligt EU261/2004 är slutdestinationen och inte något annat - men det anser inte flightrights tyska avdelning som skulle sköta ärendet. Till på köpet var man tvingad att ge en fullmakt som jag aldrig fick den detaljnivån som jag skulle behöva för att skriva på...

    Det verkar som man haft för bråttom att sätta upp tjänsten, den fungerar bevisligen mycket dåligt då den inte klara av ens nanm/flight/tider korrekt. Sedan verkar den inte stödja EU261/2004 korrekt.

    ARN må ta 9 månader, men sanningen är att den är gratis, och enkel att fylla i på WEBen. Det går faktiskt snabbare än att försöka få till det med flightright - för deras web sidan är sämre helt klart - never mind att tjänsten alltså inte har koll på sina "kunders" uppgifter.

    Låt bli är rådet från mig.
     
    3 personer gillar detta.
  8. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Jag ogillar att man måste läsa deras villkor för att hitta att det kostar 25% i avgift (+moms vilket i praktiken innebär över 30%) +ränta. Dessutom måste man betala i kontanter till dem även om man "bara" får resecheckar av flygbolaget. Detta om jag tolkar villkoren rätt.

    Klickar man på "Vår ersättning" får man ingen prisinformation, texten nedan är klippt från http://www.flightright.se/allmaenna-villkor:
    Som betalning för sitt uppdrag erhåller flightright provision om 25 procent (jämte tillkommande moms) av det belopp som flightright eller genom flightright anlitat ombud lyckas utfå. Om eventuell ränta utgår på kapitalbeloppet kommer denna att tillfalla flightright. Om du/ni erhåller betalning från flygbolaget i annan form än likvida medel (t.ex. resecheckar) och du/ni godtar betalningen, skall du/ni erlägga betalning till flightright enligt ovan (t.ex. 25 procent av resecheckarnas värde jämte tillkommande moms.


    För utförandet av uppdraget enligt Avsnitt 1.3.b) – c) kan flightright erhålla ersättning för diverse kostnader såsom exempelvis inkassokostnader, en timmas rättslig rådgivning vid ett tillfälle för varje domstolsinstans och med belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619),
    ansökningsavgifter till domstol och/eller annan myndighet, resa och uppehälle för ombud, vittnesbevisning, samt översättning av handling. Denna ersättning tillfaller oavkortad flightright.


    flightright äger rätt att avräkna ersättning och ränta enligt Avsnitt 5.1 och 5.2 ovan från betalning som flygbolaget erlagt till flightright.
     
    Last edited: 14 Februari 2013
  9. taxvalp

    taxvalp Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Stor ironi att ett företag som ska företräda konsumenter debiterar konsumenterna exklusive moms... Prisinformationslagen, anyone?
     
    1 person likes this.
  10. Traveller

    Traveller Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Försenade flyg blir plötsligt business för andra

    Det där med att vara försenad kan ju vara ett gissel. De flesta av oss orkar nog inte tjafsa om ersättningen (beror givetvis på vad som hänt) och vill allra helst komma hem och inte lägga mer energi på det hela. Men nu, nu har det dykt upp en affärside kring det hela. Fann i dag den här länken till ett företag som har som affärside att driva in våra krav gentemot flygbolaget. Som ersättning tar dom 25% av densamma..

    Ersättning för flygförseningar och inställda flyg | flightright - Vi ser till att din rätt som passagerare tillvaratas

    Är det här bra eller dåligt, smakligt eller osmakligt? Skulle du använda en sådan tjänst? Vad tycker du?:confused:
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×