Senaste nytt

Flightnummer vs Operating carrier

Smuffe

Medlem
Jag var i kontakt med SAS för någon månad sedan angående code share och miles till EB.
Då handlade det om Singapore Airlines code share med Air India mellan BKK och SIN.
Enligt SK EB kundtjänst så får man poäng till EB med *A flight number oavsett metall. Har man bokat en biljett med *A code share på metall som inte tillhör *A så får man poäng.

Mitt tips är att du kontaktar SK och frågar. Ge dom flightnummer och flygbolag så får du svar inom kort.
 

Smuffe

Medlem
Lite uttråkad så kontaktade jag SAS...
Jag fick följande svar:

Markus: Hej!
Du skrev: Hej markus!
Markus: Hej du! :)
Du skrev: Jag har en fraga ang miles med code share inom *A.
Markus: Okej.
Markus: Fråga på!
Du skrev: Jag ska från HKG till PEK och valde Air China för att det är StarAlliance. Nu ser jag dock att Air China nummer CA6518 är "Operated by Dragonair". Vad betyder detta för ev miles hos EB?
Markus: JA du jag måste kolla lite nogrannare.
Du skrev: Tack! Jag har ju bokat Star Alliance men det är inte *A metall.. :)
Markus: Nej du skulle inte kunna få några poäng då det är dragonair som styr.
Markus: Tyvärr.
Du skrev: Ok. Jag fick höra annat ang Singapore Airlines code share med Air Inda mellan Bangkok och Singapore...
Du skrev: SQ flight nummer men AI metall skulle ge miles eftersom flight nummer styr och inte bolaget som hade flighten.
Markus: Okej ja alltså det gäller olika för olika bolag.

Tidigare för ett par månader sedan fick jag detta svar:

Fredrik: hej
Du skrev: Hej Fredrik! Jag undrar hur det fungerar med intjäning av poäng, om jag köper en biljett med Air India som har code share med och trafikeras av Singapore Airlines. Får jag EB poäng då?
Fredrik: flyger du med bolag inom star alliance så ska du få poäng, även om det är en codeshare. obs får du inte poängen så måste du ha singapore airlines korrekta flightnummer
Fredrik: det om du behöver göra en sk. efterregistrering
Du skrev: Så med andra ord, om det står exempelvis "AI XXXX" på biljetten men är en "SQ XX" så måste jag efterregistrera med SQ flightnummer?
Fredrik: ja
Fredrik: AI numret kan fungera vid manuell efterregistrering men det kan göra att det tar längre tid
Fredrik: för manuell, http://www.sas.se/upload/Eurobonus/EB pdf forms/retro_register_points.pdf
Du skrev: Tack, det hjälper mig avsevärt inför min kommande resa i januari. Jag försöker lära mig det där för att kunna beställa rätt biljetter när jag reser. Trevlig kväll!

Som jag förstår det hela, Om man bokar exempelvis CA XXXX code share och flyger med KA XXX metall så får man inte några poäng.
Bokar man en biljett utanför *A exempelvis AI XXXX code share och flyger med SQ XX metall så får man poäng.

Hoppas att det hjälper OP och andra...
Trevlig kväll!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tyvärr, skulle jag inte lita på vad SAS kundtjänst säger/skriver angående intjäning av poäng på codeshare flight.
Om poängintjäning är viktigt, boka inte codeshare, svårare är det inte. Om annat är viktigt (schema, pris osv), glöm poängen på codeshare flight.

Jag hade problem att få veta vilken bokningsklass skulle det bli på en SWISS (LX) flightnummer som var opererad av THAI (TG) och jag fick inget vettigt svar från någon.

http://www.businessclass.se/ovrigt/1440-how-will-i-know-booking-class.html
 

agehall

Medlem
Mitt tips är att du kontaktar SK och frågar. Ge dom flightnummer och flygbolag så får du svar inom kort.

Ring en spåkärring istället. SAS kundtjänst har ungefär 0 koll (i bästa fall) och tror att allt funkar som om du flyger SK-flighter på SK-metall oavsett vad det handlar om.

Regeln man ska följa inom *A (om man inte har god anledning att bryta mot den) är att alltid undvika code shares och sedan kolla sin bokningsklass mot vad EB-tabellerna på SAS hemsida säger. Allt annat är dömt att misslyckas.
 

Dr. Miles

Expert
Sedan finns det förvirriande flight som Dragonair (KA) flight som är opererad av Air China (CA) men flygs av Air Macaus (NX) flygplan. Denna flight finns på Beijing-Hong Kong v.v.

De som har bokat en sådan flight på Cathay Pacifics webbsida blir fundersam när de går ombord.
 
Toppen