Flightnummer vs Operating carrier

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Mats Genberg, 19 Juni 2013.

1. Mats Genberg

Mats Genberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har sökt men inte hittat, så ni får ursäkta om jag ställer en fråga som redan är besvarad.

Ska från HKG till PEK och valde Air China för att det är StarAlliance.

Nu ser jag dock att Air China nummer CA6518 är "Operated by Dragonair".

Vad betyder detta för ev miles hos EuroBonus?

Är det flightnummer eller metall som avgör?

Verkar skilja lite på olika bolag...?

2. David

David Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det blir tyvärr inga poäng till EuroBonus, det är operating airline som styr och inte codeshare allianstillhörighet.

3. J biljetter får man väl alltid det eller?

4. Nope... Inom Star Alliance verkar det vara "Operating Carrier" principen som gäller. Det vill säga att ditt bonus program inom Star måste ha möjligheten att tjäna poäng på det bolag som flyger sträckan, och ovan exempel är det en lokal Code Share mellan Air China och Dragonair som är för att göra det än krångligare, ett dotterbolag till Cathay där (om jag minns rätt) Air China äger en stor andel. Om ovan flyg är "wet lease" där Dragonair flyger "on behalf of" Air China och därmed inte själv säljer stolar på samma flyg med eget flightnummer är det en annan sak. Men det verkar inte vara så i detta fall.

Lite off-topic: men dessa cross-shareholder avtal mellan Hong Kong och Kinesiska flygbolag påminner lite om tyska storbolag som ofta äger delar av varandra och är kanske inte alltid helt hälsosamt ur konkurrensperspektiv.

One World verkar jobba mer åt "Marketing Carrier" principen. Ett intressant exempel skulle vara att boka ARN-HEL-JFK med American Airlines code share, men med Finnair operating och kolla vad man får. Bokar man denna som AY får man inte 100% BAEC Avios, men undrar mig på om man inte får 100% bonus om det bokas som American Airlines code share? Kanske dags att prova.

A380*G har i princip helt rätt, att code share inom Star Alliance (med vissa undantag som affärsklass inom den Nordamerikanska JV) är renodlat lotteri..

5. Vill minnas att jag fått fulla Y miles på mitt EuroBonus hos både TK,Lufthansa och SN

6. Absolut om dessa 3 har varit "Operating Carrier" med tanke på att alla 3 bolag är medlem i Star Alliance. Men det är inte DragonAir :)

7. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Går och funderar lite på samma sak, men vill få det bekräftat. Funderar på att boka en British Airways-biljett, dvs genomgående British Airways-flightnummer, men en sträcka opereras av American Airlines. Tänker kreditera rubbet till American Airlines. Men funderingen är om den American Airlines-opererade sträckan med ett British Airways-nummer räknas mot de fyra sektorer jag måste ha med American Airlines för att behålla status?

8. Jag skrev tidigare om detta och jag skriver igen.
    British Airways flightnummer operated by Loganair gav ingen miles/tier points till British Airways Executive Club då.

9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tror inte det. OW kör rätt hårt på marketing carrier, så flyger du British Airways-prefix är det British Airways, oavsett vilken logga som står på planet du sitter i. Men du kan väl boka den sträckan som American Airlines, eller?

1 person likes this.
  10. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sitter och försöker få mina fyra segment på American Airlines-metall, samt tillräcklig med poäng på American Airlines för att rädda mitt platinum ett år till, genom att flyga till HKG via USA i höst. Det är ett trevligt midsommarpyssel att försöka få till en vettig resa som inte tar för lång tid, samt möjligheten att klämma in ett eventuellt "segment run" med American Airlines:D

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!