Senaste nytt

Flera frågor om EB poäng och dess giltighetstid för awards

agehall

Medlem
Är det inte obegränsad giltighet som diamond?
Oavsett så är det helt klart bästa lösning, det är ett hårt jobb men någon måste göra det :)

Jo, så länge man är Diamond så blir poängen inte ogiltiga. Men efter att man trillar ner till EBG så får de nya 5år, så om man flyger ihop ett EBD nu, så får alla poäng i praktiken 6års livstid till.
 

Glenn E

Medlem
Är det inte obegränsad giltighet som diamond?
Oavsett så är det helt klart bästa lösning, det är ett hårt jobb men någon måste göra det :)
Jo fast vad jag menade var att det räcker med att vara Diamond ett år, året efter blir man guld och då får poängen 5 års giltighet igen.
 

Viking75

Medlem
Ok nu har jag börjat nysta lite..

IF med utökad reseförsäkring: Ersätter Awards som pengar upp till max 25 K per person eller 75 K per familj. Detta gäller alltså om man tvingas avboka innan resa samt inkluderar ev hotell osv om man inte har avbetalningsskydd.

Länsförsäkringar: 45 K per person eller 75 K per familj. Dvs väldigt likt IF

Europeiska: De ska undersöka saken och återkomma. Helt klar är dock att man får betala en slant för att kunna uppnå 200 000 som är deras "tak" dock ska man alltså utreda award biten vidare...

Summa hittils: Vid awardbokning där dina poäng riskerar att vara "gamla" se till att mostvarande resa understiger 75000 kr. (har inte kollat kreditkortbolag)

Lösning: för att var helt trygg är det bäst att flyga ihop diamant status samt enbart boka avbokningsbara hotell.
 

agehall

Medlem
Lånar denna tråd lite.

Jag bokade om en EB-award häromdagen och eftersom det blev en helt annan routing så blev det en avbokning + nybokning (och därmed ingen ändringsavgift). Nu när jag loggade in på mitt EB-konto ser jag att de tydligen drog poängen innan de gjort cancel på den gamla bokningen och därmed har jag nu 80k poäng som kommer att gå ut tidigt nästa år.

Är det någon som har lyckats ringa SAS och få dem att ändra på vilka poäng som de dragit för en award? Det är inte helt optimalt för mig ifall dessa poäng skulle gå ut 2018...
 

palmen

Moderator
Lånar denna tråd lite.

Jag bokade om en EB-award häromdagen och eftersom det blev en helt annan routing så blev det en avbokning + nybokning (och därmed ingen ändringsavgift). Nu när jag loggade in på mitt EB-konto ser jag att de tydligen drog poängen innan de gjort cancel på den gamla bokningen och därmed har jag nu 80k poäng som kommer att gå ut tidigt nästa år.

Är det någon som har lyckats ringa SAS och få dem att ändra på vilka poäng som de dragit för en award? Det är inte helt optimalt för mig ifall dessa poäng skulle gå ut 2018...
Det låter som att de gjort en bokning och sedan en avbokning i ditt fall, poängen brukar ju komma tillbaka på någon sekund.
Ingen aning om hur SAS kan hjälpa till här men jag skulle definitivt höra av mig till dom och se vad de kan göra, borde ju i teorin vara möjligt att fixa i alla fall.
Sen kan det ju vara så att Eurobonus 3.0 hinner släppas innan 2018 och då kan det eventuellt vara så att poängen får längre giltighetstid (har för mig det pratats om detta).
 
Toppen