Flera frågor om EB poäng och dess giltighetstid för awards

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Viking75, 6 Juni 2015.

  1. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    31 juli 2017 går majoriteten av mina EuroBonus poäng ut.
    Vitsen är att jag vill till Söderhavet med hela familjen i business eller First. Poängen finns där redan nu men fylls inte på med några större summor som förr.
    Jag undrar om vi måste göra resan INNAN 2017 dvs vara färdiga. eller om det räcker att vi bokar resan innan 31 juli 2017 och håller tummarna att vi inte behöver avboka pga sjukdom osv. För jag tolkar det som att poängen då är förbrukade då de förfaller innan vi hinner göra slut på dom?

    Ultimat för mig vore alltså att boka resan 2017 men åka 2018 är detta möjligt?

    Jag är verkligen osäker här. Jag har bokat några awardresor och är lite förbryllad över när poängen dras osv. En resa till USA 2-4-1 bokades förra året men först i veckan drog Amex poängen och vi åker i höst. (reser med SAS)
    Senaste award bokningen till Asien drogs däremot på kontot nästan direkt. (reser med *A).

    Ni undrar säkert varför jag inte bara bokar resan och njuter av mina poäng? Tja, jag var på god väg att göra just det innan min fru drog i bromsen. Hon och numera även jag.... önskar att min dotter ska få vara lite äldre vid den här resan. Det är väldigt långt flyga och småttingar kan ju som bekant ganska lätt bli snabbt sjuka osv. Jag är inte nojjigt direkt men vill öka våra odds för drömresan. Ju ädre hon hinner bli destå större njutning för oss alla.

    Vad är era erfarenheter kring giltighet osv. kan jag boka 2017 och åka 2018?
     
  2. Flying P

    Flying P Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du måste boka senast 31 juli 2017. Resan kan vara senare.
     
    Viking75 gillar detta.
  3. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    ...men om du avbokar får du tillbaka poäng med samma giltighetsdatum som när du bokade. Poängen kan alltså ha gått ut.

    Avbokar du efter 31 juli 2017 får du således inga poäng tillbaka.

    Poängen ska dras direkt vid
    bokning. Om den inte gör det så har det blivit något fel...
     
  4. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det värsta som skulle kunna hända är alltså om jag tvingas avboka pga sjukdom i familjen osv? I och med att poängen riskerar att vara "för gammal" mellan juli 2017 och framåt så finns det nog ingen försäkring eller annat som räddar situationen?

    Fördelen är att risken för en tvingad avbokning är ganska liten och vinsten med att vänta lite med bokning överväger.

    Men räknar man lite på väder o vind i Söderhavet så kanske man borde boka 2016 och åka 2017 (sommar höst lär vara bäst)

    Jag tackar för klargörandet av vad som gäller med poängen och får dra igång en plan A och B inför hur vi ska lägga upp det här.
     
  5. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Borde inte någon försäkring täcka detta? På samma sätt som man bokar en icke avbokningsbar biljett och betalar med pengar. Då täcker ju försäkringar om man blir sjuk och ej kan resa. Låter egentligen konstigt att detsamma inte gäller poäng. Jag har bokat awards och haft försäkringsärende pga sjukdom på plats. Då räknade försäkringsbolaget med vad använda poäng skulle kosta att köpa och använde det i beräkningen. Detta var för tre år sedan men borde fortfarande gälla.
     
  6. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Poängen får du inte tillbaka, men det kanske finns någon försäkring som ersätter dig kontant vad poängen hade varit värda utifall att man måste avboka pga sjukdom eller liknande.
    Skillnaden är väl att pengar inte har ett bäst före datum, men poängen har det. Därav får man inte tillbaka några poäng om poängen har gått ut och man måste avboka.
     
  7. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Precis, jag var kanske otydlig. Självklart får man inte tillbaka poängen av SAS. Däremot så borde ju poängen ersättas monetärt av försäkringen likt icke avbokningsbara biljetter betalda med pengar?!
     
  8. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Den frågan får någon gärna ta med sitt försäkringsbolag och dela med sig av till övriga forumet :)
     
  9. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Då resan är det viktiga för mig i det här fallet så tänker jag börja med att höra med mina försäkringsbolag rent upplysningsvis. Jag delar med mig närl jag vet mer.
    Kan ju även be om skriftligt svar då det avser stora summor.
     
  10. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Som jag skrev så vet jag att länsförsäkringar i alla fall tidigare likställde poäng och pengar.
     
    Viking75 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×