Senaste nytt

Fler plan, innebär det att 340 flyger vidare?

Gweilo_2

Medlem
Frågan är om detta verkligen är tre nya beställningar eller utnyttjande av optionerna på a350 ? Inte helt enkelt att veta exakt vad som avses. Oavsett bör det ju betyda ett nettotillskott utöver den ursprungliga planen.

Sao Paulo ? Haneda ? Seoul ? Johannesburg ?
 

Dr. Miles

Expert
Frågan är om detta verkligen är tre nya beställningar eller utnyttjande av optionerna på a350 ? Inte helt enkelt att veta exakt vad som avses. Oavsett bör det ju betyda ett nettotillskott utöver den ursprungliga planen.

Sao Paulo ? Haneda ? Seoul ? Johannesburg ?
Om SAS säljer (eller avsluta leasingavtal) befintliga A340 blir det nollsummespel. Ingen nettotillskott.

I Europa har Frankrike, Storbritannien och Tyskland fått slottider på Tokyo Haneda men Skandinaviska länder har inte ens börjat att förhandla om slott på Tokyo Haneda med japanska transportministeriet.

Skandinaviska länder (Danmark, Norge och Sverige) har Open Skies avtal med Japan sedan 2013 men det exkluderar Tokyo Haneda.
報道発表資料:日本・スカンジナビア三国航空当局間協議の結果について - 国土交通省
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag gissar på med SAS kostnadsmassa så bör två flygplan hantera två rotationer. SAS har inte utrymme att ha en kärra stående på marken för länge. ARN-HKG och ARN-ORD visar på detta där rutterna anpassas till varandra.

ARN-BOS-ARN kombinerat med ARN-NRT-ARN borde funka...
 
Dagens Næringsliv skriver följande:

"- Ja, styret har nå besluttet å øke kapasiteten på langdistanse med tre nye widebody-fly. Det innebærer at langdistanseflåten vår vil øke fra 12 til 16, inkludert Hong Kong-satsingen fra høsten av, sier Eivind Roald.

- Vil dette innebære nye langdistansedestinasjoner?

- Ja, det blir både nye destinasjoner og et utvidet tilbud til noen av de destinasjonene vi har. I løpet av 2016 vi vi trafikksette for nye destinasjoner, bekrefter konserndirektøren."

- Nå ser vi at dette evinnelige maset om at folk bare er opptatt av pris, det stemmer ikke -DN.no
 

Gweilo_2

Medlem
"I Europa har Frankrike, Storbritannien och Tyskland fått slottider på Tokyo Haneda men Skandinaviska länder har inte ens börjat att förhandla om slott på Tokyo Haneda med japanska transportministeriet."

Jag förstår inte varför dom envisas med Narita, jag skulle tro att absoluta majoriteten av passagerare skall till Tokyo eller vidare inrikes, inte transfer till annan utrikes destination. Haneda borde vara klockrent !
 
  • Gilla
Reactions: jlo

Johan Hbg

Medlem
Nya långlinjer är alltid spännande. Det går att spekulera hur mycket som helst.

Miami känns ju rätt logiskt med tanke på att "rödnosen" inte flyger dit. Frågan är hur det ser ut med fraktmöjligheter?

Vågar SAS satsa på Indien igen eller sätter historiken stopp?

Väntar spänt på den dagen då ett besked om nästa långlinje kommer.
Är det ens möjligt att flyga söderut, tex Indien? Konkurrensen från de andra bolagen är ju mördande, eller? Bör väl bli på norra halvklotet. Men är spänd på detta oavsett. Framåt SAS.
 

pswe

Medlem
Dagens Næringsliv skriver följande:

"- Ja, styret har nå besluttet å øke kapasiteten på langdistanse med tre nye widebody-fly. Det innebærer at langdistanseflåten vår vil øke fra 12 til 16, inkludert Hong Kong-satsingen fra høsten av, sier Eivind Roald.

Eivind och Richard är inte helt överens, eller så räknar de inget vidare...är det ökning med 3 eller ökning med 4?
Anar att det kan vara LAN maskinen som är diffen, egna flottan är 12 utan den, men de flyger med 13 plan just nu.
 

Voyageur

Medlem
En återinvestering till Bangkok linjen vore kanske inte helt fel. Är ju bortsett från alla semester resenärer och Asiens Hub. Annars tror jag på Boston, Miami eller Singapore.
 

flum

Medlem
Jag lutar åt tankegångarna hos @Senator , kanske arn-bos-arn-icn-arn x2. Borde finnas stort underlag för resa Stockholm-Seoul, framförallt inom elektronik/it. Dessutom är ju ICN en relativt stor hub för matning/connection.
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår inte varför dom envisas med Narita, jag skulle tro att absoluta majoriteten av passagerare skall till Tokyo eller vidare inrikes, inte transfer till annan utrikes destination. Haneda borde vara klockrent !
Nu börjar det blir lite Off topic i den här tråden men jag försöker att förklara här. :)

Slottider på Tokyo Haneda under dagen är väldigt svårt att få för flygbolaget som har bas utanför Östra Asien.
Lättilgängliga slottiderna är för avgång/ankomst mellan kl. 23 – 05.

Det finns en oskriven regel som heter 成田縛り (Narita-Shibari; bunden till Narita).
Om ett flygbolag vill flyga från Tokyo Haneda, måste flygbolaget behålla linjen från Tokyo Narita.

Virgin Atlantic (VS) ville starta London LHR – Tokyo Haneda och lägga ner London LHR – Tokyo Narita men de inte fick slottid på Tokyo Haneda pga Narita-Shibari, därför de la ner London – Tokyo helt och hållet.
 
Toppen