Senaste nytt

Fler direktlinjer ger miljardvinster. Idag presenterar vi vår tillgänglighetsrapport.

In_Sweden

Medlem
Jag har svårt att förstå varför inte Bergen har någon direktlinje till GOT. Nu måste man byta på antingen OSL, ARN eller CPH. Inget av de alternativen är så särskillt attraktiva. Nu vet jag inte riktigt om det är ekonomiskt försvarbart, men det känns som om sverige och norges näst största städer bör vara sammankopplade.

UME finns ju redan i form av Malmö Aviations linje med mellanlandning på Bromma. Jag har själv rest med den och jag vet inte riktigt om det kändes som att underlaget räckte för en direktlinje. Det ända man skulle tjäna vore ju tidsvinsten, då bekvämligheten redan är riktigt bra som det är.
 

Palazzi

Medlem
För övrigt tycker jag Sverige behöver sitt eget Wideroe. Tåg som transportsätt är inte gångbart i våra hastigheter på avstånd likt Göteborg-Luleå.

Jag förstår att det är svårt att fylla en B737 eller A321, men det borde finnas komplement.

Jag hoppas på att Mavia löser frågan när (eller om) de mottager sina nya Bombardier-plan. Om de behåller sina Avro borde det betyda att mindre trafikerade destinationer kunde få åtnjuta Jet-flyg.

Detta känns inte bara som en fråga för GOT. Än värre är det för större orter i inre mälar-regionen. Eskilstuna, Västerås och omnejd har tillsammans ca 300.000 invånare, men inte direkt nära till någon flygplats med inrikesflyg (eller flyg vidare ut i världen). 3-4h och 450kr T/R för flygbuss känns inte vettigt om man t.e.x ska till Luleå.

Svensk inrikestransport har mått bättre... Normalt förespråkar jag fri konkurrens, men att ha åtskilliga aktörer som hoppar av/på linjer känns inte bra. Flyglinjen, Direktlinjen, Nextjet mfl erbjuder ingen säkerhet. Slå ihop aktörerna till en, och utnyttja Nextjets codeshare med SAS.
 

Gnagel

Medlem
Nu när SJ enligt mig kraftigt försämrat tillgång och tidtabell för nattågen till Östersund/Åre/Storlien så tycker jag att det borde finnas utrymme för direktflyg GOT-OSD. Under (delar av) vintersäsongen kör väl SAS men det borde kunna vara intressant året runt.
 

MartinH

Medlem
Zurich och Wien i första hand. Sen hade det vart bra för oss *A-trogna om SAS kunde konkurrera med direktlinjer till Amsterdam, Paris och Helsingfors.
 

GOTATH

Medlem
Aten; Av högst personliga skäl. Men en direktlinje skulle möjliggöra fler småresor till mitt andra hemland :eek:
New York; Finns säkert många i Landvertters upptagningsområde som skulle uppskatta en direktlinje
Bergen; Troligen en lönsam oljelinje
Zürich; Gärna med Swiss, så att man kan testa deras Business Saver lite lättare.
 

Palazzi

Medlem
Aten; Av högst personliga skäl. Men en direktlinje skulle möjliggöra fler småresor till mitt andra hemland :eek:
New York; Finns säkert många i Landvertters upptagningsområde som skulle uppskatta en direktlinje
Bergen; Troligen en lönsam oljelinje
Zürich; Gärna med Swiss, så att man kan testa deras Business Saver lite lättare.

Håller med om alla dessa, och jag hade helt glömt Aten.
Aten med Aegean (inte SAS) vore än bättre. En verklig dröm att komma åt deras Business class inom Europa, från Sverige. Om denna skulle bli verklighet tar jag tåget till GOT för att påbörja resan! :D
 

GOTATH

Medlem
Håller med om alla dessa, och jag hade helt glömt Aten.
Aten med Aegean (inte SAS) vore än bättre. En verklig dröm att komma åt deras Business class inom Europa, från Sverige. Om denna skulle bli verklighet tar jag tåget till GOT för att påbörja resan! :D

Ja exakt! Har redan sett att Aegean flyger till GOT från Kalamata. Såg en A319 för ett tag sedan. Dock är det bara en charterflygning för den går inte att boka via deras hemsida :(
 

henrik l

Medlem
En tanke som slog mig idag när jag runt 16-16.30 tittade upp i skyn och såg Qatar's flight mellan OLS-DOH, var om det skulle finnas underlag för en linje GOT-DOH några gånger i veckan med Qatar som operatör?
 
Last edited:
Som stockholmare känns det inte så sexigt att åka till Landvetter, Ni kanske borde döpa om Er till Göteborg Smögen Int´l Airport? ;)

Skämt åsido, en linje GOT-DOH som nämns ovan borde väl kunna funka några gånger i veckan.
 
Toppen