Senaste nytt

Flög med Emirates - hela sidan på väskan var intryckt och krossad

Update:

Gjorde ett försök att koppla i svenska kontoret i detta och be dom pusha på och fick bra respons från Pernilla som jobbar där som tog all min info och skrev ett väldigt bra mail till Dubai. Tyvärr vet ju alla som haft med Emirates att göra i Dubai att de dom säger är lagen! Det finns inget de ena eller det andra, vi säger de är så här och du skall rätta dig efter det.

Jag är bokstavligen less på att ett bolag kan behandla sina kunder så här. Dom erbjuder mig fortfarande att ersätta väskan och sen 15000 miles som dom kallar "goodwill". Och ja jag vill ju inte flyga med dom så vad ska jag ha miles till då?

Bojkotta Emirates, ni får ursäkta min ton men är så arg :mad:

Läs gärna igenom och få er ett gott skratt.

Baggage Claim Reference


I refer to our telephone conversation on 15 October and refer to your e-mail messages in connection with the above baggage claim.


I am sorry to learn that you are unhappy with my response of 15 October regarding the damaged contents of your bag due to spillage of other items included in the bag.


Our Condition of Carriage states that the passengers must ensure that the checked baggage and its contents are sufficiently robust and well secured to withstand the usual and normal rigours of carriage by air without sustaining damage. You may view our Conditions of Carriage on our websitewww.emirates.com.


Moreover, your claim, in respect of the damage contents of your checked baggage, is governed by an International Treaty known as the Montreal Convention 1999, which has been ratified by the countries where you began and ended your journey. The Montreal Convention is exclusive which means that it provides the only remedy available in these circumstances.


Please refer to Article 17 of the Montreal Convention 1999, which states that the carrier is not liable if and to the extent that the damage resulted from the inherent defect, quality or vice of the baggage or its contents.


Regrettably, we are unable to consider your claim for the damaged contents of your bag.


Having reviewed your claim for the damaged bag, I am pleased to offer you the sum of SEK2199.00 as claimed.

Please complete the attached Claim Settlement Form where marked with ‘*’ and return it to us along with a copy of your passport, bank details (full name/address), and account number by e-mail or fax, for payment. Please ensure that attachments by e-mail are less than 1 MB.


Our e-mail address is customer.affairs@emirates.com

Our fax number is +971 4 2864120


Although we have not lived up to your expectations on this occasion, I do hope your recent experience has not marred your impression of the service offered by Emirates and that we will be given another opportunity of serving you in the future.

Thank you for allowing me to reiterate our position and I look forward to hearing from you.
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
"usual and normal rigours of carriage by air without sustaining damage"... mmm, så som din väska såg ut ser ju min väska ut ofta efter man har flugit... Jävla pajaser...
 
Mitt i stridens hetta skall dock uppmärksammas att det svenska kontoret har gjort allt dom kan och mycket positivt i det hela. Problemet ligger tyvärr på huvudkontoret i Dubai medans det på Svenska kontoret är grymt bra service och bemötande, tyvärr är det ju inte dom som beslutar i det hela. Dom har dock gjort allt dom man för att det skall lösas och det är positivt!
 

Dr. Miles

Expert
Mitt i stridens hetta skall dock uppmärksammas att det svenska kontoret har gjort allt dom kan och mycket positivt i det hela. Problemet ligger tyvärr på huvudkontoret i Dubai medans det på Svenska kontoret är grymt bra service och bemötande, tyvärr är det ju inte dom som beslutar i det hela. Dom har dock gjort allt dom man för att det skall lösas och det är positivt!
Det borde finnas saker som svenska kontoret kan bestämma själv lokalt. T ex annonsering.
Jag skriver inte konkret förslag men jag kan säga: "Om det inte går bra att ta sig in i slottet från huvudentrén, attackerar man det från baksidan. "
 
Det borde finnas saker som svenska kontoret kan bestämma själv lokalt. T ex annonsering.
Jag skriver inte konkret förslag men jag kan säga: "Om det inte går bra att ta sig in i slottet från huvudentrén, attackerar man det från baksidan. "

Låt oss säga att dom har en del befogenheter men dom är få. Men dom gör allt dom kan för att lösa mina problem och jag har alltid fått bra bemötande medans det på kontoret i Dubai står still. Tycker dom man blir för jobbig slutar dom bara svara....
 

carmindz

Ny medlem
Jag måste säga att jag har bra erfarenheter av Emirates. Min gamla Samsonite väska gick sönder under en av deras flighter. Väl på arlanda vände jag mig till deras service och de bad mig kontakta deras väskleverantör då jag inte accepterade den väskan jag skulle få i utbyte. Efter en kort diskussion med dem så sa de att de såg att denna väska var värd mer än vad de tänkte erbjuda mig, så de skulle kontakta emirates. Dagen efter ringde Emirates svenska kontor och sa att de skulle ge mig kompensation för väskan. Kontaktade väskföretaget och kunde mha dem beställa en ny väska och även använda Emirates B2B rabatt för att väja en bättre. Kanon service. Om jag jämför med upplevelse jag haft i USA och Kina med andra bolag när väskan har gått sönder.
Att lägga schampoo flaskor i väskan och sen förvänta sig någon extra kompensation, ärligt varför ska de ge dig det? Packa rätt och har du dyra kläder packa inte vätska i en påse. Det är det man lär sig när man reser ofta. Väskorna utsätts för ganska stora påfrestningar när de transporteras på banden. Ömtåligt tar du med dig på flyget.
Även om jag har en Alu. väska så känns det alldeles för riskabelt. Såg en gång några Ryssar som stod och svor när jag var i Kina för de hade lagt en spritflaska i in checkad baggage som gått sönder, stank sprit på långa vägar....
 
Jag måste säga att jag har bra erfarenheter av Emirates. Min gamla Samsonite väska gick sönder under en av deras flighter. Väl på arlanda vände jag mig till deras service och de bad mig kontakta deras väskleverantör då jag inte accepterade den väskan jag skulle få i utbyte. Efter en kort diskussion med dem så sa de att de såg att denna väska var värd mer än vad de tänkte erbjuda mig, så de skulle kontakta emirates. Dagen efter ringde Emirates svenska kontor och sa att de skulle ge mig kompensation för väskan. Kontaktade väskföretaget och kunde mha dem beställa en ny väska och även använda Emirates B2B rabatt för att väja en bättre. Kanon service. Om jag jämför med upplevelse jag haft i USA och Kina med andra bolag när väskan har gått sönder.
Att lägga schampoo flaskor i väskan och sen förvänta sig någon extra kompensation, ärligt varför ska de ge dig det? Packa rätt och har du dyra kläder packa inte vätska i en påse. Det är det man lär sig när man reser ofta. Väskorna utsätts för ganska stora påfrestningar när de transporteras på banden. Ömtåligt tar du med dig på flyget.
Även om jag har en Alu. väska så känns det alldeles för riskabelt. Såg en gång några Ryssar som stod och svor när jag var i Kina för de hade lagt en spritflaska i in checkad baggage som gått sönder, stank sprit på långa vägar....

Jag köper ditt argument att det kanske inte är de bästa att lägga schampo flaskor i väskan men dom låg inslagen i en plastpåse och jag tänkte att det skulle räcka då möjligheten att ta dom i handbagaget inte fanns. Här i Sverige är Emirates väldigt bra och har bara fått goda erfarenheter av både kontoret och all personal på Arlanda. Det som hänt här ifall du inte läst tråden ordentligt är att väskan bokstavligen krossades sönder och att bolaget inte kan stå för en summa som jag tycker är rimligt på cirka 6000SEK för kläderna och väskan tillsammans. Jag har rest med bolaget 2 gånger i betald business och first class och det har varit problem båda gångerna!

Diskussionen ligger i att costumers affairs tar samtliga beslut nere i Dubai och dom har inte hanterat ärenden mot mig och andra medlemmar här på forumet. Läs lite runt i Emirates delen av forumet kan du se själv varför diskussionen är så hätskt just mot Emirates.

"usual and normal rigours of carriage by air without sustaining damage" det var anledningen till att dom inte tänkte betala ersättningen för kläderna i väskan, för det var mitt ansvar att den skulle vara packad ordentligt.
 

carmindz

Ny medlem
Förstår mycket väl att du blir bitter! Jag hade själv även jag varit irriterad! Jag vet att Qatar är väldigt jobbiga att ha att göra med om väskan går sönder då allt skall hanteras nere i Doha.
Vet att en del om detta har dykt upp även på flyertalk där folk har råkat ut för tråkiga saker med innehåll i väskor hos Emirates... Hur gärna vi än vill så är vi bara resenärer och de har kunder på kö som gärna tar din plats. Tyvärr så är det väl som så vi som fortfarande är nöjd är väldigt nöjda med Emirates då de levererar väldigt bra service on-flight, med personal som faktist tycker om passagerare.
Trots detta ligger en del av ansvaret hos oss passagerare med. Jag undviker att lägga ner vissa saker i väskan för vi vet alla hur de hanteras...
 
Eftersom att alla försök att få Emirates att stå för innehållet i väskan misslyckats så gick jag vidare till mitt försäkringsbolag. Där fick jag ut en mindre summa, dock inte hela beloppet. Man får vara nöjd för något i alla fall :)
 
Toppen