Fjärrstyrda flygplatser - verklighet redan 2012

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 13 Januari 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    En flygplats som övervakas och fjärrmanövreras från annan ort? Detta ser faktiskt ut att bli verklighet redan i slutet på 2012. Enligt Ekot väntas Örnsköldsvik i slutet på året bli Sveriges första fjärrmanövrerade flygplats.

    Tekniken kommer från SAAB och och innebär att ett 15-tal kameror placeras på flygplatsen, i kontrolltornet och i master som sedan visas på 360-graders displayer. Displayerna kan placerar i en kontrollcentral i en helt annan del av landet där trafiken leds till och från flygplatsen.

    Ännu krävs en formell certifiering innan systemet kan tas i bruk men LFV är mycket hoppfulla och blir fjärrsystemet verkligehet kan det kraftigt reducera kostnader för främst mindre flygplatser där reguljärtrafik bedrivs. Pilotprojektet Örnsköldsvik är en stad som är högst beroende av flygtrafiken men den flygtrafikledningen blir mycket kostsam för kommunen med endast fyra dagliga flygningar till Stockholm.

    (Källa: Ekot)
     
  2. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Som ytterligare information kan tilläggas att utvärderingen av denna teknik och funktion genomfördes för något år sedan av LFV att fjärrmässigt övervaka och leda flygtrafik på Ängelholm flygplats. Flygledningen gjordes då från Sturup kontrollcentral. Resultatet var då så pass gott att man beslutat att gå vidare med detta koncept. Det är dock en lång väg kvar med alla godkännanden och certifieringar.
    Rent ekonomiskt finns det mycket pengar att spara om nu säkerheten helt kan tillgodoses. Flygledare är en dyr resurs och har flygplatsen då relativt lite trafik finns det pengar att tjäna.
     
  3. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur resonerar man med fjärrstyrt TWR kontra AFIS på lågtrafikerade flygplatser, t ex Örnsköldsvik? Är det säkerhetsaspekter som gör att man vill ha kontrollerad luft trots den låga trafiken?
     
  4. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
  5. Jacob

    Jacob Medlem

  6. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige

    Övik har positiv kontroll (dvs inte afis) under hela sin öppethållning
     
  7. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Ser inga nackdelar med fjärrstyrda flyplatser förutom att arbetsplatserna försvinner. Hade varit roligt att se fler mindre flygplatser.
     
  8. Jacob

    Jacob Medlem

  9. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bra försök men frågan är om underhåll av systemet och utvecklingskostnader betalar sig då detta enbart kommer gälla ett fåtal glest trafikerade flygplatser.
     
  10. Pho

    Pho Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Det uppmärksammades även i senaste numret av Nyteknik.

    Spännande utveckling...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×