Senaste nytt

First till New York

Mojavojoe

Medlem
Jag tror att många här på BC ställer för höga förhoppningar när det gäller att åka i F och framförallt när det gäller LH.
"Personalen blir stressad" låter inte bra, om det skulle bli en nödsituation hur stressade blir de inte då?
Förhoppningen hos oss var att helheten skulle upplevas mycket bättre än business. Detta var första gången vi åkte första klass och skillnaden mot business fanns på vissa punkter men var sämre eller likvärdiga på andra punkter
 

Mojavojoe

Medlem
Om det inte fanns egen bil att tillgå så hade du helt sonika vägrat flyga?

Angående maten, någon nämnde att den inte höll Michelinklass, och är det vad man förväntar sig när man flyger förstaklass lär man bli besviken. Jag skulle välja en kvarterskrog över en förstaklassmiddag varje dag i veckan. Samma med "sängen", en vanlig 90-säng är skönare. Däremot så är maten och "sängen" oftast bra för att vara i ett flygplan.
Besvikelsen låg inte främst i att jag förväntade mig mat i paritet med restaurang utan mat bättre än jag upplevt i business. Att först få en kall räka följt av val av 4 kalla förrätter som smakar kylskåp följt av en (kall) sorbe tycker jag de borde gjort bättre. Stol och säng kört bättre än business men underhållssystemet var en resa tillbaka i tiden.
 

Canadien

Medlem
Förhoppningen hos oss var att helheten skulle upplevas mycket bättre än business. Detta var första gången vi åkte första klass och skillnaden mot business fanns på vissa punkter men var sämre eller likvärdiga på andra punkter
Det ska det ju vara, men man får också jämföra med Business på samma bolag för att vara rättvis. Lufthansa Business är ganska mediokert tycker jag.
 

Mojavojoe

Medlem
Eftersom det klart och tydligt står i deras produkt på hemsidan att det skall ingå, JA! De hade fått lösa en bil i läget annars hade jag krävt ersättning i efterhand, man betalar för det skall man ha det oavsett om det är en award eller inte.
Att vi inte fick åka bil var tråkigt men inte hela världen. Det som gör mig riktigt irriterad är dock att lova saker i sin marknadsföring och information. Som att personlig eskort skall erhållas vid transfer upp till 45 min men strunta i det och låta kund springa sig svettig för att hinna med.
 
Humor med tanke på att Lufthansa själva beskriver själva maten som Michelinklassmässig...

"Michelin-star-standard delicacies
A delicious meal – elegantly arranged on fine china tableware. An unusual wine known only to connoisseurs. Moments of culinary pleasure provide special high points in the world of First Class travel. That is why, on selected intercontinental flights, top chefs create real delicacies for you. The caviar service is as much a part of our First Class service as the iconic red rose. Your meal is complemented by an award-winning wine programme that is given an inspirational touch by world champion sommelier Markus Del Monego."

Det är att sätta ribban högt och rimligtvis kan man då förvänta sig något bättre än det som beskrivits i reportaget ovan.
Tycker du själv att maten i förstaklass håller Michelinstandard? Visst kan den vara god, och såklart betydligt bättre än i ekonomi, men de få gånger jag flugit förstaklass har maten aldrig kommit upp i någon högre standard. Gäller såklart inte bara Lufthansa.
 

Agö

Medlem
Tycker du själv att maten i förstaklass håller Michelinstandard? Visst kan den vara god, och såklart betydligt bättre än i ekonomi, men de få gånger jag flugit förstaklass har maten aldrig kommit upp i någon högre standard. Gäller såklart inte bara Lufthansa.
Nej, naturligtvis inte - helt enig i det - men det är lustigt att Lufthansa marknadsför maten på ett sådant sätt men samtidigt brister så pass mkt i utförandet (enligt min mening). Det är synd på en annars förträfflig produkt med få fläckar. Och för förstagångsresenärer kan jag se att det blir ett problem om man lovar "Michelin-star-standard delicacies" men serverar mat i nivå med en medioker sylta i Gamla Stan. Det blir lite skevt.
 

LarsCph

Medlem
Att vi inte fick åka bil var tråkigt men inte hela världen. Det som gör mig riktigt irriterad är dock att lova saker i sin marknadsföring och information. Som att personlig eskort skall erhållas vid transfer upp till 45 min men strunta i det och låta kund springa sig svettig för att hinna med.

Ja - jeg var godt nok også blevet irriteret over det... Det er helt enkelt ikke godt nok.
 

jerixon

Medlem
Jag gillade absolut Lufthansa first och det var jag som sa att det inte var direkt Michelin standard på käket.
Sist jag flög Lufthansa Business var det riktigt bra och jag rankar nog maten bättre då än när jag flög first sist, förutom kaviar servicen.
Jag har dock aldrig direkt förväntningar på flygkäket utan hittar oftast något jag tycker smakar helt OK, och ibland riktigt bra.
Sist jag flög Lufthansa F så var det bra rakt igenom egentligen förutom nån rätt.... Inget stod ut direkt som superbra, Men var helt OK då det serverades alldeles för många rätter och dessutom fylldes drycken på så ofta att man var rätt mosig mot slutet av flighten :D

Nej, naturligtvis inte - helt enig i det - men det är lustigt att Lufthansa marknadsför maten på ett sådant sätt men samtidigt brister så pass mkt i utförandet (enligt min mening). Det är synd på en annars förträfflig produkt med få fläckar. Och för förstagångsresenärer kan jag se att det blir ett problem om man lovar "Michelin-star-standard delicacies" men serverar mat i nivå med en medioker sylta i Gamla Stan. Det blir lite skevt.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Jag flög Lufthansa First till Tokyo den 3 november och vi hade samma meny som er. Den kalla räkan var ingen höjdare och gåsen smakade faktiskt inte alls bra. Jag hoppade efterrätten för att jag var missnöjd. Frugan o andra sidan älskade den Japnska menyn. De verkade kännas ganska obekvämt att servera mig, varför vet jag inte för jag upplevde att det var väldigt stelt. Det är tur att jag käkade ordentligt i första klass terminalen så att jag kunde skippa efterrätten och frukosten. Vi fick bättre service I business mellan Stockholm - Frankfurt.

Överlag så föredrar jag faktiskt Thais F service över Lufthansa i luften. Visst det var skönt att bli hämtad från planet i en benz och att första klass terminalen är riktigt Nice men Thais service var mycket trevligare, antar att jag har blivit van vid den asiatiska servicen i förhållanden till medelklass servicen i Sverige. Det var bra att man kunde testa Lufthansa F i alla fall och veta att när man väl har råd att köpa sådana biljetter så faller valet helt enkelt på ANA.
 
Toppen