Senaste nytt

First skoj i Sydostasien - tips och förslag?

Stefan62

Medlem
När det gäller mat och service (och även stolar, undantag B77W) är väl inte Thai bland det vassare i industrin. Jag väljer hellre något annat om jag får möjlighet.

Ok - efter att ha läst nästan allt här på bc.se så har jag fått intrycket av att asiatiska bolag överlag skulle vara mycket bra i C och F, men även att thai inte är "bäst" av dessa.

Tidigare har jag bara rest long-haul i economy och nu är det en privat asien-resa planerad till 2013 och då i C eller F. Efter alla artiklar och reportage här så vill jag ju inte bli besviken - "vågar" jag välja thai? (Qatar är ju ett prismässigt bra alternativ för resa i C.)
 

twiggs

Medlem
Ok - efter att ha läst nästan allt här på bc.se så har jag fått intrycket av att asiatiska bolag överlag skulle vara mycket bra i C och F, men även att thai inte är "bäst" av dessa.

Tidigare har jag bara rest long-haul i economy och nu är det en privat asien-resa planerad till 2013 och då i C eller F. Efter alla artiklar och reportage här så vill jag ju inte bli besviken - "vågar" jag välja thai? (Qatar är ju ett prismässigt bra alternativ för resa i C.)

Det beror givetvis på din referensram, vad du har för behov och vad syftet med resan är. Om referensramen är SAS Economy, behovet är transport och syftet är semester så tror jag säkerligen att du blir nöjd med Thai även om det är lite problem med finlir som att serveringen skulle vara en aning stressad, hummern en aning övervärmd eller att kaffet är alldeles för svagt. Även att du inte får den där personliga touchen som brukar vara pricken över i:t i F kanske du ens märker att du har missat den eftersom du har varit alldeles för upptagen med att inspektera tofflorna, toalettkitet, tv-skärmen eller vad det än nu må vara.

Går du däremot in efter att ha läst Jacobs reportage om Air France, Singapore Airlines och dylikts reportage och har Lufthansa First Class som referensram för ditt flygande så lär Thai F kännas väldigt blekt i jämförelse. Det jag försöker säga är att resan blir ofta vad du själv gör den till och ofta vad du haft för förväntningar på den.

Det är på detta sätt som jag för någon vecka sedan blev glad över att en värdinna på tidig morgontur mellan GOT och CPH erbjöd påfyllning av juice till den annars helt innehållslösa frukostbox. Hade hänt mig typ en gång innan, men kan lätt säga att det gjorde min dag! Detta eftersom jag gick in med förutsättningen att det skulle bli en flygning där boxarna skulle kastas ut till passagerarna, gardinen dras igen med det där klassiska SAS-rycket och sedan sedan inte öppnas igen förrän det var dags att likt en pizzakille samla in boxarna igen (på hög i famnen med andra ord). Men inte denna gång, en charmig yngre tjej gjorde flygningen till ett nöje!
 

Jacob

Medlem
Det beror givetvis på din referensram, vad du har för behov och vad syftet med resan är. Om referensramen är SAS Economy, behovet är transport och syftet är semester så tror jag säkerligen att du blir nöjd med Thai även om det är lite problem med finlir som att serveringen skulle vara en aning stressad, hummern en aning övervärmd eller att kaffet är alldeles för svagt.
Kunde inte sagt det bättre själv.

Även att du inte får den där personliga touchen som brukar vara pricken över i:t i F kanske du ens märker att du har missat den eftersom du har varit alldeles för upptagen med att inspektera tofflorna, toalettkitet, tv-skärmen eller vad det än nu må vara.
Klockrent igen. Och det är just den personliga touchen, pricken över i:et i servicen, serveringen och koordineringen som jag saknar på Thai.

Går du däremot in efter att ha läst Jacobs reportage om Air France, Singapore Airlines och dylikts reportage och har Lufthansa First Class som referensram för ditt flygande så lär Thai F kännas väldigt blekt i jämförelse. Det jag försöker säga är att resan blir ofta vad du själv gör den till och ofta vad du haft för förväntningar på den.
Jag har ju väldigt många referensramar och noterar smådetaljer som om jag blev tilltalad med namn eller ej eller om flygvärdinnan försökte stressa på måltidsserveringen (vilket irriterar mig oerhört i första klass). Det finns bättre alternativ än Thai, helt klart, men är man en oerfaren första klass resenär kommer man säkert vara hur nöjd som helst.
 

VonMögen

Medlem
Har inte hittat något - du får gärna komma med förslag till förbättringar!

Har fått detta bekräftat av USDM för en minut sedan!

GOD JUL

Sitter i samma båt som dig bjornstrom. Har en resa bokad med USDM nu på söndag till SYD via BKK och MUC med TG i F. Har med ljus och lykta försök att finna en alt. väg men det är små tjurigt att hitta LX/LH trots tålmodigt agentroulettande. Svaret jag fått är att LX/LH är totalt blockat från 1 jan för USDM... och innan dess verkar det inte finnas nåt enligt USDM trots att platser dyker på ANA toolet etc.

Kan du klämma in NH via NRT så kommer du inte bli besviken! Vill även tillägga att de gånger jag åkt med TG så brukar de kunna leverera i F OM det inte är fullt, då brukar det istället av nån anledning (som sagts innan) bli lite stressigt med servicen för personalen ... Men man sitter faktiskt inte i sjön...

Om du frågar mig så skulle jag åka norrut från BKK och baka in ICN och NRT på resan för att få in OZ etc. "Problemet" kan tyvärr bli att du måste sitta med pöbeln i C på någon sträcka :)

God Jul!
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Istället för att vara negativa - bidra till diskussionen genom att hitta F award platser bokningsbara med USDM!

ARN-SYD utresa 21/3
Tyvärr inget med ANA varken 20, 21 eller 22/3. Något du självklart borde försöka klämma in.

Undrar om du inte är lite tidigt ute, skulle kunna bli mer lyckosamt att vänta lite närmare inpå avgång.
 

VonMögen

Medlem
Kikade lite hastigt och hittade FRA-ICN med OZ i F den 22/3. Sen finns det både TG och OZ i C mellan ICN-BKK den 23/3. Sen gäller det bara att övertyga USDM att just du ska få en F stol på OZ :)
 
Undrar om du inte är lite tidigt ute, skulle kunna bli mer lyckosamt att vänta lite närmare inpå avgång.

Jag kan boka om för USD $150 när jag vill så dyker det upp något bättre... Såg att TG F awards började försvinna, fanns tre alternativ (FRA/ZRH/BRU) för en vecka sedan och nu fanns det bara två och antalet datum minskade.

Vill inte vara utan så bättre att säkra stolarna :)
 
Toppen