Senaste nytt

[First class] Stockholm/Göteborg-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, från 29.800 SEK inkl. skatter

FF#1

Medlem
När jag flög LX F ZRH-JFK med UA biljett på UA codeshare av LX16 fick jag inte komma in i F loungen i ZRH.

Äntligen hittade jag igen det här inlägget, hade som för mig att jag hade läst det här någonstans men hittade det inte.
Känns ju helt vrickat att det är så där. Undrar om det är lika illa om man har UA code share med LH så kan inte kommer in i FCT?
 

agehall

Medlem
Jag tror det är korrekt om man tittar på LHs sidor om loungeaccess. Codeshare nämns under HON men inte under LH/LX F ticket.

Jag hade inte riskerat det utan sett till att boka en ren LH/LX flight.
 

FF#1

Medlem
Känns som att hur jag än gör så kommer ett eller flera budorden att brytas. de som är i farozonen är 1,5 och 6....
ska skapa en separat biljettråd så får vi se vad jag får för köptips. återkommer med en länk till den.
 

Senator

Moderator
Känns som att hur jag än gör så kommer ett eller flera budorden att brytas. de som är i farozonen är 1,5 och 6....
ska skapa en separat biljettråd så får vi se vad jag får för köptips. återkommer med en länk till den.

Jag tror ingenting på att du får problem med UA code share. Jag har skrivit ett lång inlägg om detta som BC.se nekar att posta :mad:
 

Senator

Moderator
Jag måste säga att jag har väldigt svårt att tro att vilket bolag som utfärdar biljetten och om det har bokats på en Code Share med själva flygning utförs av Lufthansa eller Swiss att det skulle stämma att FCL/FCT exkluderas för resor över Atlanten, och att detta skulle finnas som en policy. Jag begrundar detta med tanken på att alla intäkter och kostnader för alla flyg som utförs mellan Europa och Nordamerika ingår i ett gemensam verksamhet (Joint Venture) där intäkter och kostnader fördelas ut till respektive bolag baserat på en nyckel. Vidare fungerar allt annat inom Star Alliance på "operating carrier principen" så det skulle vara konstigt om detta ändras här. Det hade varit mer naturligt om en bonusresa från annat bolag exkluderade detta än en code share biljett.

Jag hade utan tvekan bokat UA code share med både Swiss och Lufthansa. Om jag hade blivit nekat access, kommer det skrivas ett brev till antingen Swiss och Lufthansa med begäran om förklaring och kompensation.

Nu är det ju också själva flygningen som är viktigast
 

Senator

Moderator
Tyvärr lämnar väl Lufthansa lite öppet för spekulation här med begreppen "Lufthansa/Swiss flight" och "Star Alliance ticket":

EDIT: omöjligt att posta en länk till Lufthansas hemsida
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr lämnar väl Lufthansa lite öppet för spekulation här med begreppen "Lufthansa/Swiss flight" och "Star Alliance ticket":

EDIT: omöjligt att posta en länk till Lufthansas hemsida
Det är något fel med URL taggen. När jag skriver in url= info manuellt fungerar det att infoga länken.
Airport lounge access around the world - Lufthansa ® United States of America

Lufthansa skrev:
(1) Access to the First Class Terminal at Frankfurt Airport is only possible with a confirmed same-day departing First Class flight on Lufthansa or SWISS.
HON Circle Members may access the First Class Terminal with a same-day departing flight on Lufthansa, SWISS or Austrian Airlines.
Access to the First Class Terminal is not permitted for arriving passengers.


Lufthansa First Class Lounge (1) / (3)

Lufthansa and SWISS First Class Ticket
First Class boarding pass for an arriving/departing LH/LX flight on the same day

Star Alliance First Class Ticket
No access​
 

Senator

Moderator
Det är just begreppet:
a confirmed same-day departing First Class flight on Lufthansa or SWISS

och

Lufthansa and SWISS First Class Ticket
First Class boarding pass for an arriving/departing LH/LX flight on the same day

Star Alliance First Class Ticket
No access


som lämnar några öppningar för "fel" :(

Jag hade följt a confirmed same-day departing First Class flight on Lufthansa or SWISS och skapat rubriker om annat händer..
 

Dr. Miles

Expert
Det är just begreppet:
a confirmed same-day departing First Class flight on Lufthansa or SWISS

och

Lufthansa and SWISS First Class Ticket
First Class boarding pass for an arriving/departing LH/LX flight on the same day

Star Alliance First Class Ticket
No access


som lämnar några öppningar för "fel" :(

Jag hade följt a confirmed same-day departing First Class flight on Lufthansa or SWISS och skapat rubriker om annat händer..

Tidigare uttrycket var "på Lufthansa/SWISS flygningar i First class" vilket stämmer överens med Wikipost på FlyerTalk. Men dagens uttryck är mer otydligare.
"Access to the First Class Terminal at Frankfurt Airport is only possible if you have a confirmed First Class flight on Lufthansa or SWISS or, for HON Circle Members, on Lufthansa, SWISS or Austrian Airlines flights with a same-day departure. Passengers arriving at Frankfurt are not permitted access to the First Class Terminal."

The all new FRA F/HON Terminal FCT FAQs - FlyerTalk Forums
 
Toppen