Senaste nytt

[First class] Oslo/Bergen/Stavanger-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, från 24.200 NOK inkl. skatter

Jag har lekt vidare med denna.. United har en "Fare Basis" som har en del roliga och bra routing regler. T.ex. kan man klämma in t.ex. OSL-VIE-ZRH/FRA/GVA sedan finns ORD med som gateway.

Därmed går det att testa:
Austrian till VIE, testa HON loungen där
Austrian till FRA, testa FCT där
Lufthansa B748-8i i First till ORD bokat som United code share
United till BOS, testa UA International First Loungen på ORD

På hemresan:
United till ORD, byta till
Swiss A330-300 bokat som United code share, testa Swiss FCL på ORD (inte så häftigt, men ok)
Swiss FCL i ZRH
Flyga LH eller LX till MUC, testa FCL där
Flyga LH till OSL

Allt som allt, 25 000kr (SEK) och det går att boka på United.com. Det verkar som det kanske går att boka flera segment inom Europa samt inom USA. Men ovan routing ger:
OSL-VIE-FRA 2 500 + 2 500 = 5 000
FRA-ORD 4 343 x 325% = 14 115
ORD-BOS-ORD (867 x 325%) x 2 = 5 634
ORD-ZRH 4 443 x 325% = 14 440
ZRH-MUC-OSL 2 500 + 2 500 = 5 000
Totalt 44 189 miles till Miles & More

Kan man lägga till ett segment till inom Europa varje väg är det 5 000 miles till :)

@Senator, du skriver att denna resa går att boka via United.com. Jag satt halva natten igår utan att lyckas. Kan du ge några tips kring hur jag bokar denna resa online? Tack på förhand!
 

Senator

Moderator
@Senator, du skriver att denna resa går att boka via United.com. Jag satt halva natten igår utan att lyckas. Kan du ge några tips kring hur jag bokar denna resa online? Tack på förhand!

Du måste först leta upp t.ex. via ExpertFlyer att varje segment du vill boka har plats i respektive bokningsklass. Det vill säga "J" för LH, LX och OS inom Europa och "A" för Code Share över Atlanten med United som flygs av antingen Lufthansa eller Swiss. Detta är ofta den trånga sektorn, ser sällan mer än F4, A4 på Code Share. Mao, United får sälja 4 stolar i Förstaklass.

Om det inte går online, ring United. I UK har United ett dedikerat nummer för Premiumklass. Finns på deras hemsida. Talade med United igår då United.com hade svårt att prisa just en multi-segment och open-jaw resa från CPH och åter till BGO med United och SAS.

Sedan måste alla andra regler uppfyllas... Som förköpskravet..
 

FF#1

Medlem
Hur är det med access till F lounge om man bokar F via UA med tex LX, läste någon skräcktråd där man inte fick komma in i f loungen trots en biljett på LX metal i F?
 

Senator

Moderator
Hur är det med access till F lounge om man bokar F via UA med tex LX, läste någon skräcktråd där man inte fick komma in i f loungen trots en biljett på LX metal i F?

Jag tror att "Devil's in the detail* här...
Bokat som United Code Share till Nordamerika, flygs av LH eller LX: JA
Bokat som LX eller LH Code Share till Nordamerika, flygs av UA: NEJ
Bokat som LX/LH Code Share till Bangkok eller Singapore, flygs av TG eller SQ: NEJ
Bokat som SQ/TG Code Share till Bangkok eller Singapore, flygs av LH eller LX: JA
Samma gäller med Air China och ANA som LH har code share med till/från Europa

Just Nordamerika borde inte spela någon roll vem man har handlat biljetten av då alla intäkter och kostnader trycks in via en gemensam Profit & Loss (P&L) innan det delas ut proportionerligt.
 
Takk for gode tips! Første F tur med Lufthansa er bestillt!

Vad hamnade slutpriset på och vilken routing fick du ihop? Är sugen jag också!

Edit: Hittar tillgänglighet under julhelgen och mellandagarna sen över nyår till Boston via FRA med både LX/LH på Lufthansas hemsida för 22500 NOK.

Vart bör man flyga om man vill få en flygning med B747-400 innan dom tar bort den klassiska Säng + Stol kabinen?
 
Last edited:

Erik TL

Medlem
Vad hamnade slutpriset på och vilken routing fick du ihop? Är sugen jag också!

Edit: Hittar tillgänglighet under julhelgen och mellandagarna sen över nyår till Boston via FRA med både LX/LH på Lufthansas hemsida för 22500 NOK.

Vart bör man flyga om man vill få en flygning med B747-400 innan dom tar bort den klassiska Säng + Stol kabinen?

Min rute ble ikke på samme fare basis, men jeg fikk ideen til å kjøpe billetter i restricted First fremfor full flex business. Prisen endte på litt over 30 000 NOK på med følgende routing:

OSL-FRA-DEN-LAS-HOU-FRA-OSL

Da får jeg både besøkt FCT + First i 747-400 og A380. Det var umulig å få til en rute med lang stopover i Frankfurt på nett så jeg prøvde å bestille pr telefon og da ble prisen vesentlig høyere.Endte opp med å booke en flight ut fra OSL med ca 2 timer stopover i FRA på lufthansa sine sider, og deretter ringe opp å endre slik at jeg får 4 timer stopover. Det kostet noe ekstra men er verdt det for å besøke First Class Terminal.

Når det gjelder 747-400 med seng og stol er vel det samtlige desitnasjoner ut av Frankfurt som selges med First på 747-400. Lufthansa har 2 747-400 maskiner som ikke er konvertert: D-ABTF og D-ABTH. Første maskin går stor sett til Dubai og siste er ute av drift for tiden. Til Dubai flyes kun 2 klasser (økonomi + Business) og man kan kjøpe seg opp til F stol i Business class.Begge skal visstnok ut av Lufthansa sin produksjon i år.
 
Får undersöka det hela. Har lediga dagar 23 dec - 7 jan och de finns ju massa tillgänglighet att resa. Tycker de skulle vara tråkigt att bara flyga A330 till Boston direkt nämligen. Vilka datum flyger du din resa?
 

Senator

Moderator
Kan tipsa om Orlando, FL (MCO) från Stockholm som prisas till 27 000kr (SEK) med en del roliga rutter som möjliga.. Då behövs inte ferry-flight till OSL..

Swiss via Miami och Swiss tillåter också att boka US Airways inrikes..

Tyvärr är inte Houston (IAH) med som transit på LH eller UA..
 
Toppen