Senaste nytt

[First class] Frankfurt-Santiago de Chile T/R, American Airlines, 2.385 EUR inkl. skatter

CJR

Medlem
På AA:s webbsida står att man får nyttja first class lounges tillhörande One World i Frankfurt. Betyder det att man kan sitta i Lufthansas First lounge i Frankfurt? Någon som vet?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror inte du får tillgång till Lufthansas First class lounges. På oneworlds hemsida Lounge access - oneworld framgår att Japan Airlines och Cathay Pacific har f-lounger. Men om de är separerade från C-delen eller vet jag inte för jag har inte testat dem.
 

CJR

Medlem
Tack för snabbt svar! Jag hade för mig att Lufthansa var med i One World, men det är ju Star Alliance. Fortfarande novis på detta, men lär mig : )
 
F

FCT

Guest
På AA:s webbsida står att man får nyttja first class lounges tillhörande One World i Frankfurt. Betyder det att man kan sitta i Lufthansas First lounge i Frankfurt? Någon som vet?
Nej det går inte. Såvida du inte är HON så måste du ha en biljett samma dag med LH eller LX i First.
 

flying

Medlem
Jag tror inte du får tillgång till Lufthansas First class lounges. På oneworlds hemsida Lounge access - oneworld framgår att Japan Airlines och Cathay Pacific har f-lounger. Men om de är separerade från C-delen eller vet jag inte för jag har inte testat dem.

Cathay pacific har ingen dedikerad F lounge i Frankfurt. Enda jag kanner till i Europa ar den pa LHR och i hard konkurrens med United global first i USA (ORD och IAD) sa kan det vara samsta F loungen jag besokt.

Nej det går inte. Såvida du inte är HON så måste du ha en biljett samma dag med LH eller LX i First.

Far man till gang till FCL/FCT som HON aven om man flyger t.ex AA?
 
F

FCT

Guest
Cathay pacific har ingen dedikerad F lounge i Frankfurt. Enda jag kanner till i Europa ar den pa LHR och i hard konkurrens med United global first i USA (ORD och IAD) sa kan det vara samsta F loungen jag besokt.



Far man till gang till FCL/FCT som HON aven om man flyger t.ex AA?
Numera är jag nästan 100% säker på att man inte får tillgång till FCL om man inte flyger LH Group partner airlines.
Jag är 100% säker på att man inte får tillgång till FCT om man inte flyger LH Group airlines.
 

nota bene

Medlem
En kompletterande fråga. Vad gäller MPM+25% (11299 miles), beräknas det per väg, eller totalt för resan?

Kollar på en routing som:

SCL-MIA-LGA-DFW-FRA (11747 miles) på hemväg med utresa FRA-PHL-LGA-MIA-SCL (9260 miles). För mig är detta ett försök att positionera mig till GRU samtidigt som jag behöver ett stopp i NYC på bägge vägar... Vill ju dock inte gå miste om F i onödan.

Ytterligare fundering: Hur blir det på flyg där ej F finns (FRA-PHL/CLT), hamnar man i Y elle C? P-klass finns ju ej så risk att det blir Y?
 

agehall

Medlem
Det är logiskt om det är så att @agehall har fel angående min fråga 2.

OM det krävs AA-kod och AA-operated är det väl bara FRA-DFW som ens går att boka, möjligen FRA-MIA (seasonal) eller US-airwaysrutter (men saknar väl F?). Detta skulle förklara att det inte går att prissätta via London.


Jag är ganska säker på att jag har rätt. MEN - bara för att fare rules tillåter en sak behöver det inte gå att utnyttja. Man måste titta på både routing och fare rules och ta minsta gemensamma nämnare för att se vad som går. Sedan kan det finnas andra bivillkor som sätter käppar i hjulet.

En kompletterande fråga. Vad gäller MPM+25% (11299 miles), beräknas det per väg, eller totalt för resan?

MPM beräknas per sträcka, dvs enkel väg.

Ytterligare fundering: Hur blir det på flyg där ej F finns (FRA-PHL/CLT), hamnar man i Y elle C? P-klass finns ju ej så risk att det blir Y?
Bra fråga. Vilket bolag hade du tänkt flyga med?

Jag kikade lite i ExpertFlyer och vad jag kan se är det enbart på AA-metall som man kan bli bokad i annat än economy. På internationella flighter är det då P (om det finns) och V som är bokningsklasserna som gäller.

Personligen skulle jag inte våga boka detta. Y-ups är komplicerade saker som är som gjorda för att man ska bli besviken.
 

nota bene

Medlem
Jag är ganska säker på att jag har rätt. MEN - bara för att fare rules tillåter en sak behöver det inte gå att utnyttja. Man måste titta på både routing och fare rules och ta minsta gemensamma nämnare för att se vad som går. Sedan kan det finnas andra bivillkor som sätter käppar i hjulet.
Jag har försökt läsa fare rules väldigt noggrant och kan inte prissätta i matrix via någon hubb (LON, HEL, TXL). Om det är möjligt vore det naturligtvis guld eftersom det skulle bli kvitt mina routingproblem inom USA.


MPM beräknas per sträcka, dvs enkel väg.
Tackar, då faller alltså mitt förslag SCL-MIA-LGA-DFW-FRA. Då blir det hela ännu viktigare att reda ut vad som händer i en kabin utan F...

Bra fråga. Vilket bolag hade du tänkt flyga med?

Jag kikade lite i ExpertFlyer och vad jag kan se är det enbart på AA-metall som man kan bli bokad i annat än economy. På internationella flighter är det då P (om det finns) och V som är bokningsklasserna som gäller.

Personligen skulle jag inte våga boka detta. Y-ups är komplicerade saker som är som gjorda för att man ska bli besviken.
Det blir AA hela vägen, eftersom det endast är där upgrade gäller. Upgrade fares ÄR riskabla vid IRROPS, men så länge ombokningar sker inom samma bolag borde det vara acceptabelt.
 

agehall

Medlem
Det blir AA hela vägen, eftersom det endast är där upgrade gäller. Upgrade fares ÄR riskabla vid IRROPS, men så länge ombokningar sker inom samma bolag borde det vara acceptabelt.

Problemet är att utanför USA, så är det bokningsklass P om det finns och annars V som gäller. Inom USA är I också acceptabelt.

Det borde innebära att om det inte finns P (dvs first) så blir det V (dvs economy).
 
Toppen