Senaste nytt

[First class] Frankfurt-Santiago de Chile T/R, American Airlines, 2.385 EUR inkl. skatter

AABack2ARN

Medlem
SÅ stor skillnad är det inte i F mellan de två 777-modellerna. Givetvis är det modernare IFE och nyare stolar i 77W (bland de bättre av de få jag provat på) men det är samma möjligheter till att vrida stolarna i 777-200 som det är i 77W. Det är 16 (15 säljbara) platser i 777-200 medan det bara är 8 i 77W vilket ger en intimare karaktär men samtidigt mer brus från C-kabinen eller galleyt. På 777-200 kan man välja mittenrad och hamna 'långt' från bägge galleys.

Nya kärrorna har riktiga kaffemaskiner och lite annat bättre toaletter men på det hela taget är F ganska jämförbara produkter.

C är dock en HELT annan sak!
 
SÅ stor skillnad är det inte i F mellan de två 777-modellerna. Givetvis är det modernare IFE och nyare stolar i 77W (bland de bättre av de få jag provat på) men det är samma möjligheter till att vrida stolarna i 777-200 som det är i 77W. Det är 16 (15 säljbara) platser i 777-200 medan det bara är 8 i 77W vilket ger en intimare karaktär men samtidigt mer brus från C-kabinen eller galleyt. På 777-200 kan man välja mittenrad och hamna 'långt' från bägge galleys.

Nya kärrorna har riktiga kaffemaskiner och lite annat bättre toaletter men på det hela taget är F ganska jämförbara produkter.

C är dock en HELT annan sak!

Kan bara hålla med @AABack2ARN! Har åkt First 5 gånger hos AA, 3 i nya och 2 i gamla, och skillnaden är bara åldern tycker jag. Då jag inte dricker kaffe så lägger jag personligen ingen vikt vid nya eller gamla kaffemaskiner :) Däremot är glassen det bästa med AA vid resor från EU till USA.
 

nota bene

Medlem
Hmm... Mycket intressant. Jag har en resa till Tampa följd av stopp i NYC i början av januari - så kanske skulle ta och optimera en TP-run i kombination med detta.

Blir lite research senare när jag sitter i loungen. Tack för tipset!

edit: En smådum fundering, eftersom det är en upgrade fare - ger den TP till BAEC som C eller F?
 

nota bene

Medlem
Har gjort lite research i faren och har några frågor:

1. Visst gäller som vanligt att MPM kan överskridas med 25% mot visst tillägg? I så fall bör vi kunna skapa en hel rad kreativa saker...

2.

**FARE BY RULE**
THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY AA FLIGHT OPERATED BY AA.
ADDITIONALLY, THE FOLLOWING RULES APPLY

**BASE FARE**
IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL WITHIN EUROPE
THEN THAT TRAVEL MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY AA FLIGHT
ANY AB FLIGHT
ANY AY FLIGHT
ANY BA FLIGHT
ANY HG FLIGHT
ANY IB FLIGHT
ANY LA FLIGHT
ANY LX FLIGHT
ANY RJ FLIGHT
ANY SK FLIGHT OPERATED BY SK
ANY S7 FLIGHT
ANY 9B FLIGHT.

Innebär detta att det inte måste vara AA-kod inom Europa? Alltså möjliggör det routings som FRA-BER-DUB-LHR och liknande spännande saker.

Annars om AA-kod krävs är bara FRA-LHR möjlig vad jag kan se, förutom direktflyg med AA från FRA till USA.
 

agehall

Medlem
1) Om det är en MPM-baserad fare så ja, då bör du kunna boka MPM+25% om det inte står något annat i fare rules.

2) Nej, du ska läsa varje rad för sig där, så du har rätt många val.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror jag måste testa lite mer men jag kan själv inte hitta någon routing via exempelvis London.

Sedan kan det vara värt att notera att F skall försvinna från 777-200 och när det händer är lite oklart. Det andra är att ganska många dagar verkar AA71 (FRA-DFW) beflygas med 767-300 som helt saknar F.
 

nota bene

Medlem
Tackar @agehall

Då återstår bara om dessa bokningsklasser ger intjäning på rätt sätt till BAEC... Men den bokas ju i fare bucket P även om det är en V-fare basis som uppgraderas så det är riskfritt så långt jag kan se?

Min känsla är att max TP här blir FRA-HEL-DUB-LHR-JFK-CLT-MIA-SCL (40+80+40+210+60+60+210) eller motsvarande, och detta är inom MPM+25%. Alltså max 700TP per väg?
 

AABack2ARN

Medlem
En ytterligare sak är att instant upgrade fares har en inbyggd risk i händelse av strul: det är en ekonomiklassbiljett i grunden och det är vad du kommer få om du tvingas till ett annat bolag.

Finns några trådar om detta på FT. Varning! Mycket bitterhet i dessa trådar ;)

För övrigt är detta den första instant upgrade faren jag sett på en transatlantisk resa.
 

nota bene

Medlem
En ytterligare sak är att instant upgrade fares har en inbyggd risk i händelse av strul: det är en ekonomiklassbiljett i grunden och det är vad du kommer få om du tvingas till ett annat bolag.

Finns några trådar om detta på FT. Varning! Mycket bitterhet i dessa trådar ;)
Ja, men detta hade iaf jag koll på. Frågan är väl dock hur det blir på anslutningsflyg i Europa som ej är på AA-kod (alltså allt annat än FRA-LON), kommer dessa då att flygas i Y? I sådana fall blir det ju meningslöst att använda för TP-run. Dock fortfarande bra för de som ska till SCL eller har nytta av två stopovers i USA.
 

nota bene

Medlem
Jag tror jag måste testa lite mer men jag kan själv inte hitta någon routing via exempelvis London.
Det är logiskt om det är så att @agehall har fel angående min fråga 2.

OM det krävs AA-kod och AA-operated är det väl bara FRA-DFW som ens går att boka, möjligen FRA-MIA (seasonal) eller US-airwaysrutter (men saknar väl F?). Detta skulle förklara att det inte går att prissätta via London.
 
Toppen