Finns intresse för Q&A med Purser?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Fedup, 13 April 2014.

  1. Hallå där.
    Jag har en vän till mig som arbetar som Purser för ett bolag inom Lufthansa Group (denne vill tyvärr, av rimliga skäl, berätta vilket bolag eller vilka rutter den arbetar på). Frågade om denne kan tänka sig ställa upp på en liten q&a där valet av vilka frågor som besvaras är upp till denne. Något som är av intresse?
     
    11 personer gillar detta.
  2. Väntar någon dag med att mejla frågorna till pursern. Svaren kommer vara på engelska, FYI :)
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jättetrevligt initiativ Fedup! Jag skulle nog ge oss en vecka eller så att ställa frågor - jag har själv inga frågor just nu, men om man funderar några dagar kanske några bra dyker upp..
     
    2 personer gillar detta.
  4. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    +1 på frågorna om SEN-bemötande. Jag har även jag sett väldigt olika (inkonsekventa) varianter på detta. LX verkar iaf ha ganska slapp personalstyrning där. Det är ju väldigt viktigt att man vet vad man får.
     
    1 person likes this.
  5. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Ytterligare +1 på bemötandet. 4 Lufthansa C legs intra Europe idag (1på LX, 2 cityline, 1mainline) bara första resan GOT-FRA på mainline tilltalades jag med namn. (FRA-ZRH på E190 med 15 rader C var i för sig stressigt värre för crew...)
     
  6. Hej allihopa! Det var lite svalare intresse än vad jag förväntade mig, men svaren finns bifogade nedan. Notera att dem är på engelska, hoppas det är ok.

    As with any flight, on any airline, the purser sets the mood for the cabin service of the day. While the airline sets up rules as to how different status pax should be addressed, unfortunately, we do fall short on occasion. Once boarding has been completed, my cabin crew is well aware of the different status pax on the airplane, including SENs and HONs. SEN is highly regarded and whenever possible you should be addressed by your last name - however, on routes where there are a lot of status pax, we do unfortunately fall short on times. In the end, the purser sets the mood. I appreciate our customers loyalty to choose our airline and do reaffirm their loyalty by providing them with excellent service, whether it be a HON or SEN member.

    Regardless of your status or cabin class, you should not simply be asked "drink?" as this is not how we approach much-appreciated business. In line with the new service goals set up by the parent company - we will start offering more personalized service in line with Emirates and the Gulf-airlines in the coming years. I hope that answered your question.

    Absolutely not. Many other airlines are known for doing op-ups more frequently, but as a general rule, we try to never do op-ups, especially in First Class. Our First Class is first and foremost often frequented with a high number of people who like the seclusion but also, we strive to remain its exclusivity. Can I ask which route this was on?

    As the purser on board (I more or less fly long haul), I do rotate frequently to ensure our quality standards are met. I assign many senior crew to handle all three classes of the service. I personally think the nicest cabin to work in is First. The customers are usually very mellow and mostly want to get a nice meal in a nice pace and often are open to striking up conversations with us. Additionally, our First Class concept is to provide personalized service to passengers who often are business travelers (mostly) and its something I pride myself in doing. The worst cabin to work in is Business (unfortunately). The passengers are often very high in demand and often buzz us (which is fine), but they often expect to be wined and dined for an entire 10 hours of flight, while First class passengers often want to eat and then sleep/work.

    I also want to add that in almost all cases, the purser prepares his crew and by doing so, sets the mood. If you do experience a poor crew experience, please do let a purser know. We do appreciate it and we won't spit in your food. We will work towards improving the service on the flight which you have paid tons of money for. :)
     
    2 personer gillar detta.
  7. PS: om det finns några ytterligare frågor så skickar jag vidare så svarar pursern i mån av tid :')
     
    1 person likes this.
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Även om intresset varit svalt för frågor, så är detta alltid något vi uppskattar!

    Snälla, ta dig tid att skicka ett stort tack till din vän för att denne tar sig tid till detta!
     
    4 personer gillar detta.
  9. Mike@GOT

    Mike@GOT Medlem

    Jag (sommar)jobbar som checkin-agent och har även ansvar för boarding och pappersarbete (t.ex. loadsheet) i samband med avgående flighter. Nu flyger den aktuella pursern kanske inte på GOT, men svaret på frågan kan vara intressant ändå.

    Vad kan jag göra för att underlätta kabinpersonalens arbete i så stor utsträckning som möjligt? Är det något speciellt jag ska tänka på? Alla tips emottages tacksamt.

    Tack för att tillfälle ges till att ställa frågor!


    Mike
     
    1 person likes this.
  10. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill även fråga lite mer om tågordningen för olika statusar.

    Alla flyg jag gjort som A3*G eller SK*G med Lufthansa Group (revenue) har varit värdelösa rent perk-mässigt. Jag har alltid fått välja mat sist osv känns det som. Men redan som FTL så blev servicen klart bättre. Kan man anta att ordningen är:

    HON-SEN-FTL-x*G-x*S osv?

    mvh
    Jakob
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×