Senaste nytt

Finns det någon kortförsäkring som gäller för medresenär som inte är familjemedlem?

ALU

Medlem
Bumpar upp den här tråden...

Finns det någon smart lösning som gör att jag kan lyckas klämma in flickvännen i reseförsäkringen jag har med mitt Amex? Vi är inte sambos och hon har inget extra kort kopplat. Jag vill ju liksom betala bådas våra reser till Sydney över jul, men inte riskera att hon blir utan försäkring.
 

Stefan62

Medlem
Nej, det finns inget sätt - och jag skulle inte försöka mig på några kreativa lösningar som i händelse av försäkringsärende inte löser det hela.

En separat reseförsäkring är det bästa, men tänk då på att Ni kommer att ha olika försäkringsvillkor vilket kan ställa till trassel vid t ex avbruten resa etc.
 

Nemo

Medlem
Bumpar upp den här tråden...

Finns det någon smart lösning som gör att jag kan lyckas klämma in flickvännen i reseförsäkringen jag har med mitt Amex? Vi är inte sambos och hon har inget extra kort kopplat. Jag vill ju liksom betala bådas våra reser till Sydney över jul, men inte riskera att hon blir utan försäkring.
Det finns ju en gammal, erkänd metod när två vill dela sin ekonomi tillsammans - giftermål. Men det var kanske inte det du efterfrågade...
 

Dr. Miles

Expert
Finns det någon smart lösning som gör att jag kan lyckas klämma in flickvännen i reseförsäkringen jag har med mitt Amex? Vi är inte sambos och hon har inget extra kort kopplat. Jag vill ju liksom betala bådas våra reser till Sydney över jul, men inte riskera att hon blir utan försäkring.

Om du använder Swedbanks bank-/kreditkort och andra medresenär har också Swedbanks bank-/kreditkort, täcker kortförsäkring även för medresenärer som inte är familjemedlem, förutsatt du betalar minst hälften av beloppet med ditt Swedbanks bank-/kreditkort.

Swedbank skrev:
2. Grundförutsättningar för att försäkringen ska gälla

2.1 Försäkrade personer
.
.
.

Om kortinnehavaren till mer än hälften betalat resa för annan person än familjemedlem gäller försäkringen precis
som om denne själv hade betalat resan med sitt eget kort under förutsättning att personen vid resans betalning innehade ett giltigt bankkort från Swedbank eller ett betal- och kreditkort från Swedbank utgivet av EnterCard Sverige AB med en tillhörande kompletterande försäkring.
Fullständiga villkoren av Betal- & kreditkort med Visa-, MasterCard- och American Express-symbol - Swedbank
 

ALU

Medlem
Jag antar att de bästa alternativen är att hon betalar sin resa med sitt bankkort, där finns ju en viss försäkring, eller att jag tar allt på mitt kort och hon får använda hemförsäkringen om det nu skulle strula.

Det finns ju en gammal, erkänd metod när två vill dela sin ekonomi tillsammans - giftermål. Men det var kanske inte det du efterfrågade...
Den lösningen får vi fila på lite.... ;)
 

SvartMjolk

Medlem
Som Dr. Miles skriver så finns det kort som innebär att försäkringen även gäller för medresenär. Ibland måste det vara familjemedlem, ibland räcker det att det är en person man reser tillsammans med och ibland räcker det att personen i fråga har ett kort från samma företag. Till exempel MasterCard. Det är väldigt olika regler från kort till kort.

Vilket Amex är det du har? Finns försäkringsvillkoren online?
 

Dr. Miles

Expert
Även med British Airways VISA kort.

http://www.businessclass.se/forum/k...-folksam-foerbaettrar-resefoersaekringen.html (tack Homer)


Folksam skrev:
2. Grundförutsättningar för att försäkringen ska gälla

2.1 Försäkrade personer
.
.
.

Försäkringen kan gälla för upp till tre medresenärer som kortinnehavaren betalat mer än halva resan för.
Om kortinnehavaren till mer än hälften betalat resa för annan person än familjemedlem gäller försäkringen precis som om denne själv hade betalat resan med sitt eget kort under förutsättning att personen vid resans betalning innehade ett giltigt betal- och kreditkort utgivet av EnterCard Sverige AB med en tillhörande kompletterande försäkring utgiven av Folksam.

British Airways Visa - Kompletterande kortförsäkring från Folksam
 
Last edited:

ALU

Medlem
Vilket Amex är det du har? Finns försäkringsvillkoren online?

Det är Amex Platinum jag har och enligt försäkringsvillkoren så är det maka/make/sammanboende som är medförsäkrad. Så den vägen ser stängd ut tyvärr.
 

SvartMjolk

Medlem
Det är Amex Platinum jag har och enligt försäkringsvillkoren så är det maka/make/sammanboende som är medförsäkrad. Så den vägen ser stängd ut tyvärr.

Ajdå! Och inget undantag för att hon har ett annat Amex-kort? Jag vet att jag själva bokat till en hel grupp med mitt VISA-kort och fått alla med på försäkringen för att alla hade VISA från samma bank.
 
Toppen