Senaste nytt

Finns det fortfarande kurirer?

agehall

Medlem
UD skickar diverse saker till och från sina beskickningar. Dessa går väl i princip alltid med någon form av kurir.
 

Svante

Medlem
Kurirpost fr UD/RK till beskickningar och omvänt skickas som antingen A-säck eller B-säck. B-säckar går med DHL. A-säckar går med en anställd på UD medelst diplomatpass. Oftast en diplomat påväg tillbaka från semester eller omvänt. Dock väldigt sällan det skickas A-säckar. Sedan finns det några besickningar som alltid får A-säck, dock inte alltid pga innehållet i sig, utan främst pga att det ej går att använda sig av DHL eller annan betrodd firma.
 
Det är lustigt hur 99 av 100 svarar "jag vill gärna testa bli kurir, var anmäler jag mig" och sen är det 99 av 100 som inte kan åka när det är dags. För det är alltid kort varsel, vid fel tillfälle, till fel plats och du behöver ibland aktiva visum för att åka osv. Och svarar du nej så ringer inte telefonen nästa gång... Finns ett helt gäng BC medlemmar som testat handcarry-kurirande tack vare en medlem som jobbar med sånt här på sajten.

Jag glömmer aldrig samtalet en lördagsmorgon i dubbelsängen med frun, morgontidning och kaffekopp. Telefonen ringer: "kan du åka till Azerbadjan vid lunchtid med lite elektronik till en oljeplattform i Kaspiska havet"? Självklart åkte jag.

Jag missade århundradets kurirresa för några månader sedan: "Martin, vi har en Falcon 2000LX privatjet som kan hämta upp dig och du flyger helt själv till USA med ett paket, det är SÅ bråttom". Men självklart kunde man inte. Once in a lifetime?
 

Bryant

Medlem
Det är lustigt hur 99 av 100 svarar "jag vill gärna testa bli kurir, var anmäler jag mig" och sen är det 99 av 100 som inte kan åka när det är dags. För det är alltid kort varsel, vid fel tillfälle, till fel plats och du behöver ibland aktiva visum för att åka osv. Och svarar du nej så ringer inte telefonen nästa gång... Finns ett helt gäng BC medlemmar som testat handcarry-kurirande tack vare en medlem som jobbar med sånt här på sajten.

Jag glömmer aldrig samtalet en lördagsmorgon i dubbelsängen med frun, morgontidning och kaffekopp. Telefonen ringer: "kan du åka till Azerbadjan vid lunchtid med lite elektronik till en oljeplattform i Kaspiska havet"? Självklart åkte jag.

Jag missade århundradets kurirresa för några månader sedan: "Martin, vi har en Falcon 2000LX privatjet som kan hämta upp dig och du flyger helt själv till USA med ett paket, det är SÅ bråttom". Men självklart kunde man inte. Once in a lifetime?

Även jag har fått ett sms "kan du åka till Toronto imorgon?". Jag jobbade en dag den veckan och självklart var det just den dagen och jag ringde runt för att försöka byta bort dagen men ingen kunde hoppa in i mitt ställe :(.
 

agehall

Medlem
Och svarar du nej så ringer inte telefonen nästa gång... Finns ett helt gäng BC medlemmar som testat handcarry-kurirande tack vare en medlem som jobbar med sånt här på sajten.

Japp, det är alltid dåligt läge när telefonen ringer. Jag har blivit tillfrågad en gång och då hade jag precis lovat bort mig på annat, så det sket sig. Det låter enkelt, men det är inte alls lätt om man har några som helst comittments mot andra parter.
 
M

Monkey_Class

Guest
I vissa av mina tidigare befattningar hade jag 48 hr "framförhållningsjour" som var en del i mina tjänster. Det blev en hel del resor :)
 
Toppen