Senaste nytt

Finnairs nya longhaul-produkter lanserade

Paby

Medlem
Den andra är att A350 kommer att få lägre kabintryck än dagens plan.... :-(

Varför skulle detta vara en dålig sak? Det är ju bra för komforten i kabinen.

Antar dock att du syftar på att man har ett tryck som motsvarar en lägre höjd snarare än ett lägre kabintryck. För att motsvara en lägre höjd så ökar man trycket i kabinen om jag inte är helt ute och cyklar. :)
 
Last edited:

JonW

Medlem
Jorå, den första står i cateringartikeln... ;)
Nyheter i Finnairs ombordservering – vi möter Finnairs cateringansvarig

Men observera att det bara är on-demand på den andra måltiden.
OK, åter dubbla budskap från AY, för så här står det i dagens mail:
"I businessklass inför vi à la carte så att du kan njuta av en middag komponerad av finländska stjärnkockar och du väljer själv när maten serveras."
Och middagen är aldrig andra måltid på AY vad jag vet...
 

Jacob

Medlem
OK, åter dubbla budskap från AY, för så här står det i dagens mail:
"I businessklass inför vi à la carte så att du kan njuta av en middag komponerad av finländska stjärnkockar och du väljer själv när maten serveras."
Och middagen är aldrig andra måltid på AY vad jag vet...
Haha! Om vi inte missförstod varandra totalt så var det bara andra måltiden. Men vi pratade verkligen om det (ganska given fråga från min sida) och både hon cateringansvarige och hennes kollega som var purser suckade och vred på sig när frågan om on-demand dök upp. Det är tydligen mer jobb än de vill ta på sig om man ska göra det helt och hållet/alla måltider/hela flygningen igenom.
 

JonW

Medlem
Varför skulle detta vara en dålig sak? Det är ju bra för komforten i kabinen.

Antar dock att du syftar på att man har ett tryck som motsvarar en lägre höjd snarare än ett lägre kabintryck. För att motsvara en lägre höjd så ökar man trycket i kabinen om jag inte är helt ute och cyklar. :)
Lägre lufttryck ger förstås sämre komfort i kabinen.
Men du är inne på rätt spår i sista stycket.
AY blandar helt enkelt ihop två olika begrepp:
Högt/lågt lufttryck i kabinen. Och:
Kabintryck motsvarande en hög/låg altitud.
Och dessa två begrepp jobbar i motsatt riktning, dvs för att uppnå ett kabinlufttryck motsvarande en lägre altitud, måste man ha ett högre kabinlufttryck, inte ett lägre.
Ganska pinsamt av ett flygbolag att göra en sån tavla i ett officiellt utskick.
 

JonW

Medlem
Haha! Om vi inte missförstod varandra totalt så var det bara andra måltiden. Men vi pratade verkligen om det (ganska given fråga från min sida) och både hon cateringansvarige och hennes kollega som var purser suckade och vred på sig när frågan om on-demand dök upp. Det är tydligen mer jobb än de vill ta på sig om man ska göra det helt och hållet/alla måltider/hela flygningen igenom.
OK, då blir det intressant vid nästa resa att se om det är chefens uppfattning eller löftet i kundutskicket som gäller...
 

Jacob

Medlem
OK, då blir det intressant vid nästa resa att se om det är chefens uppfattning eller löftet i kundutskicket som gäller...
Kan det vara så att sanningen ligger någonstans mittemellan?

För mig innebär on-demand att jag kan äta precis när jag vill, dvs kommer jag ombord och är trött (eller mätt) kan jag vänta två timmar med middagen för att ta en tupplur eller se på en film innan. Det kan jag säga med säkerhet inte är vad Finnair inför (ja, om de nu inte har ändrat sig sedan i onsdags). Men annars hade vi aldrig haft den diskussion vi hade som handlade just om formerna för denna nyhet.

Idag kör de ju servering från vagn, skulle kunna vara så att vagnen försvinner och man kör det lite mer flexibelt från galleyt?
 

Jacob

Medlem
Bara som ett litet inkast i diskussionen, det här är vad som stod på rollup-en av nyheter i business class, "improved on-demand service".

Däremot kan vi med säkerhet lägga till ny necessär som nyhet. :)
 

Attachments

  • IMG_0184.JPG
    IMG_0184.JPG
    {memory} MB · Visningar: 853

JonW

Medlem
Kan det vara så att sanningen ligger någonstans mittemellan?

För mig innebär on-demand att jag kan äta precis när jag vill, dvs kommer jag ombord och är trött (eller mätt) kan jag vänta två timmar med middagen för att ta en tupplur eller se på en film innan. Det kan jag säga med säkerhet inte är vad Finnair inför
Faktum kvarstår, middag on demand är som framgick vad de lovar i vart fall svenska kunderna i dagens utskick.
Men visst, klarar info-avdelningen inte att förstå skillnaden mellan högt/lågt kabintryck och hög/låg altitud, så kan de säkert ha blandat ihop a la carte middagen med mellanmålet också...
(Och ska vi fortsätta kritisera nämnda avd. så påstår man även att man "inför" a la carte-middagar i C.
Vilket man ju faktiskt haft sen urminnes tider...)
Men det ska bli intressant att se hur de ska förklara det för on demandsugna passagerare.
 

Voyageur

Medlem
Någon vänlig själ här som vet vilken rutt Finnairs första A350 kommer att få? Tidiga rykten har väl nämnt Bangkok, Shanghai eller Chongqing? Hade varit väldigt kul att testa denna produkten!
 

Jacob

Medlem
Någon vänlig själ här som vet vilken rutt Finnairs första A350 kommer att få? Tidiga rykten har väl nämnt Bangkok, Shanghai eller Chongqing? Hade varit väldigt kul att testa denna produkten!
"Airbus A350 kommer börja flyga under andra kvartalet 2015, de första destinationerna blir Shanghai, Bangkok och Beijing. Under 2016 kommer detta utökas med Singapore och Hong Kong."

Finnair presenterar sina nya långdistansstolar för Airbus A350 - BusinessClass.se
 
Toppen