intuition
Medlem
Kineserna förstås. Men menar du på allvar att större delen av Finnairs marketingbudget läggs i Asien och inte i Norden?
Jag skulle vara mycket förvånad om så inte var fallet.
Bortsett från Finland, där Finnair som "flaggbärare" har en extremt stark ställning, är skandinavien och norra Europa Finnairs största marknader med starkt genomslag i Sverige och Tyskland.
Kina är en helt annan sorts marknad. Visst finns det en miljard kineser, men bara en bråkdel av de har möjlighet att flyga. De flesta har varken pengar eller semester...
Finnairs marknadsföringsinsatser är helt annorlunda i kina och andra länder i asien. I kina vill man tex spela på "långa relationer" och att vara den som är först (dvs vara den som "tror på" kina och den nya flygplatsen). Det är därför man håller t.e.x. CKG öppen, trots att det saknas underlag för rutten. Att vara först på flygplatsen och finnas med som en långsiktig spelare är strategin. Det här kostar naturligtvis pengar, men knappast marknadsföringspengar. Jag tror alltså inte budgeten är speciellt stor.
Man jobbar också mot entreprenörer och småföretag och inte heller den aktiviteten kostar speciellt mycket. Den intresserade kan läsa följande avhandling som ger lite insikt om hur svårt och hur mycket västerländska företag fumlar i mörkret när det gäller att hitta målgrupp och marknadsföra sig:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/25545/WHY FINNAIR FAILED IN GUANGZHOU.pdf?sequence=1