Senaste nytt

Finnairs nya affärsklasskoncept

intuition

Medlem
Kineserna förstås. Men menar du på allvar att större delen av Finnairs marketingbudget läggs i Asien och inte i Norden?

Jag skulle vara mycket förvånad om så inte var fallet.

Bortsett från Finland, där Finnair som "flaggbärare" har en extremt stark ställning, är skandinavien och norra Europa Finnairs största marknader med starkt genomslag i Sverige och Tyskland.
Kina är en helt annan sorts marknad. Visst finns det en miljard kineser, men bara en bråkdel av de har möjlighet att flyga. De flesta har varken pengar eller semester...
Finnairs marknadsföringsinsatser är helt annorlunda i kina och andra länder i asien. I kina vill man tex spela på "långa relationer" och att vara den som är först (dvs vara den som "tror på" kina och den nya flygplatsen). Det är därför man håller t.e.x. CKG öppen, trots att det saknas underlag för rutten. Att vara först på flygplatsen och finnas med som en långsiktig spelare är strategin. Det här kostar naturligtvis pengar, men knappast marknadsföringspengar. Jag tror alltså inte budgeten är speciellt stor.
Man jobbar också mot entreprenörer och småföretag och inte heller den aktiviteten kostar speciellt mycket. Den intresserade kan läsa följande avhandling som ger lite insikt om hur svårt och hur mycket västerländska företag fumlar i mörkret när det gäller att hitta målgrupp och marknadsföra sig:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/25545/WHY FINNAIR FAILED IN GUANGZHOU.pdf?sequence=1
 

Canadien

Medlem
På min senaste tur (den där jag postade menyn tidigare) vad det uppskattningsvis högst 5% asiater, eller personer med asiatiskt utseende i Businesskabinen så om nu deras prio är resenärer Asien->Europa och retur så misslyckas de fatalt. Bra mycket asiattätare på t ex PEK-ARN med Air China och NRT-HEL med JAL.
 

Dr. Miles

Expert
Jag flög Tokyo Narita->Helsingfors med Finnsir och Helsingfors->Tokyo Narita med JAL och jag kan säga att det var mer än hälften var asiater (troligen japaner) ombord.

Som en asiat en vanlig finsk husmanskost är exotiskt så de får gärna fortsätta att servera den.
 

Jönsson

Medlem
Jag flög Tokyo Narita->Helsingfors med Finnsir och Helsingfors->Tokyo Narita med JAL och jag kan säga att det var mer än hälften var asiater (troligen japaner) ombord.

Som en asiat en vanlig finsk husmanskost är exotiskt så de får gärna fortsätta att servera den.
Tror snarare asiater i så fall känner sig bekanta med den typ av mat som fiskdelen i vårt skandinaviska smörgåsbord utgör. De gånger jag har bjudit japaner och koreaner på smörgåsbord har de valt i huvudsak lax etc eftersom det är någorlunda bekant.
 

Jönsson

Medlem
Ja han har ju rötterna i finsk kokkonst, vilket tydligen verkar fungerar rätt bra?
Det där är kvalificerat struntprat. Mannen i fråga har fått sitt kunnande från i huvudsak Lallerstedt. Det har ingenting med finska mattraditioner att göra. Nämn en enda rätt från menyerna på tex Pontus by the sea eller från Julita som är inspirerade av finsk mat? Svenskt, fransk och medelhavsinspirerat skulle jag säga att det mesta är. Dessutom var din tes att Myllymäkis framgångar skulle vara ett bevis på att finsk kokkonst är lika långt framme som i Danmark och i Sverige. Vilket är både mycket märkligt och helt ologiskt. Det är väl vare sig något negativt eller konstigt om finsk mat inte har hunnit utvecklas i samma takt som i de övriga nordiska länderna. De kommer säkert hända saker framöver även i Finland och redan finns många duktiga och innovativa kockar. Men Finland som matland når på långa vägar inte upp till framförallt det som just nu levereras i Sverige och Danmark.


Nu släpper jag den frågan för vi håller oss inte längre till ämnet.
 
På min senaste tur (den där jag postade menyn tidigare) vad det uppskattningsvis högst 5% asiater, eller personer med asiatiskt utseende i Businesskabinen så om nu deras prio är resenärer Asien->Europa och retur så misslyckas de fatalt. Bra mycket asiattätare på t ex PEK-ARN med Air China och NRT-HEL med JAL.

Jag har ingen kunskap om hur Finnairs marknadsföring ser ut och vilka de ser som sin primära målgrupp, och framför allt så tror jag inte att man kan dra slutsatser utifrån hur fördelningen ser ut vid de enstaka flygningar som man kanske själv gör. Jag är däremot övertygad om att veckodagarna spelar roll. På samma sätt som jag försöker att flyga så att jag kommer hem till helgen kan man ju tänka sig att den som har sitt hem i Asien väljer att göra på motsvarande sätt, vilket ju då medför att fördelningen asiater/icke-asiater kan se olika ut i olika riktningar på olika veckodagar.
 

staff

Medlem
Håller med för long haul. Deras lounge och hårda produkt är helt klart en nivå bättre än SAS. Dock väljer jag alltid SAS, då jag får direktflyg, inte sover bra på flyg och SAS Plus produkten är överlägset mest prisvärd för mig.
Min hemmabas i Sverige ar Malmo sa for mig ar tidsvinsten SAS vs Finnair forsumbar. Forvisso nagot enklare att landa pa MMX an pa CPH, men i ovrigt foredrar jag Finnair. Satet ar val likvardigt men foredrog servicen, transferupplevelsen, maten etc. pa Finnair.

ARN ar ingen hojdare att byta pa -- senast vi flog SAS var dar totalt kaos i immigration och efterfoljande sakerhetskontroll bemannades endast av en person, sa trots liten ko tog det otroligt lang tid att komma igenom. Business-loungen pa ARN ar liten, stokig och ganska daligt stadad (smulor pa golvet mellan fotoljer, ostadade toaletter etc.). Antar att Gold-loungen ar battre men jag har ingen status hos SAS eller *A.

Haller helt med om att SAS Plus ar en fantastisk produkt med tanke pa att lounge/fast track ingar och hur billig/prisvard den ofta ar. Kanske mest prisvarda premium economy-produkten pa marknaden?
 

RobHK

Medlem
staff du tar upp en viktigt grej jag märkt senaste resorna. Kaoset att gå igenom passkontrollen. Det har tagit 30-40 min vissa gånger och det förstör ju helt känslan att man kan ta det lugnt i loungen, eftersom passkontroll är efter lounge, om man inte kör Menzies..

Helt värdelöst faktiskt.
 

Canadien

Medlem
staff du tar upp en viktigt grej jag märkt senaste resorna. Kaoset att gå igenom passkontrollen. Det har tagit 30-40 min vissa gånger och det förstör ju helt känslan att man kan ta det lugnt i loungen, eftersom passkontroll är efter lounge, om man inte kör Menzies..

Helt värdelöst faktiskt.
Och ännu värre bli det ifall Swedavia får igenom sin preclearance för US-flighter.
 

Dr. Miles

Expert
staff du tar upp en viktigt grej jag märkt senaste resorna. Kaoset att gå igenom passkontrollen. Det har tagit 30-40 min vissa gånger och det förstör ju helt känslan att man kan ta det lugnt i loungen, eftersom passkontroll är efter lounge, om man inte kör Menzies..

Helt värdelöst faktiskt.
Jag har stått i immigrationskö på Arlanda otaliga gånger men jag har aldrig sett att EU/EES medborgares (inkl. Sverige) kön har varit så lång som 30-40 min.
Däremot för "All passport" har det varit sådan kö några gånger.
 
Toppen