Finnair vill bli störst i Norden

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av Jacob, 9 Februari 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Därför börjar man nu inleda förhandlingar med sina samarbetspartners med målsättning att bilda ett nordiskt samägt företag. Genom det nya bolaget vill Finnair kunna utvidga sitt linjenät och etablera nya linjer till nya destinationer.

    Förhandlingarna är en del i Finnairs strategi "Nordic Champion" som bland annat har som mål att få ner kostnaderna, främst i det europeiska linjenätet. Man vill också skapa en mer konkurrenskraftig affärsmodell i kortdistanstrafiken, inte minst i Norden, samt få ett ökat stöd till den viktiga Asientrafiken.

    Finnairs Q4 resultat som presenterades idag visade en ökning av omsättningen med 12 procent men också en förlust på 38 miljoner euro.

    (Källa: Pressrelease)
     
  2. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Enligt kvällens nyheterna på TVFinland den mest sannolika samarbetspartner är Air Berlin... Enligt koncern VD Mika Vehviläinen kan samarbetet gälla hela verksamhet i Europa och inte bara inom Norden. Enligt honom är alla Europa linjerna är olönsamma.

    Idag har också den finska regeringen tänka sig att sälja sin majoritet bort i Finnair. (Yle: Hautala beredd att avstå statens majoritet i Finnair | Hbl.fi/nyheter)

    Planen är att samarbetets partner är hittat redan innan sommar 2012.
     
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Någon förståsigpåare som vågar sia vad det här kommer innebära i praktiken?
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Norwegian har redan nämnts som en inte helt omöjligt partner.
     
  5. Homer

    Homer Medlem

    Det var ju flera år sedan och är tydligen inte aktuellt längre


    Direct Rival

    Vantaa-based Finnair isn’t talking with Norwegian Air, SAS or Flybe Group Plc, Europe’s biggest regional airline, with which it has an existing venture in Finland, Vehvilainen said, adding that SAS’s costs are too high, Norwegian is a direct competitor and U.K.-based Flybe’s planes are too small.

    Among other candidates identified by Jaakko Tyrvainen, an analyst at FIM Bank in Helsinki, German discount carrier Air Berlin Plc said it couldn’t immediately comment and AS Estonian Air isn’t in any talks, according to its CEO, Tero Taskila.

    While closer links with Finnair would in some ways be a “match made in heaven,” they’re not on the agenda as Estonian focuses on the Baltic, Taskila said by telephone.

    Finnair aims to seal a deal by the middle of this year and commence operations in the first half of 2013, said Vehvilainen, who took over as CEO two years ago. Feeder costs could be cut by “tens of percentage points,” he said.


    "One way to get more competitive fast is to start a new airline with a completely different [cost] framework than we have today," said Vehvilainen. Iberia, the Spanish wing of International Consolidated Airlines Group (IAG.LN), plans just such a move in its home market.


    Vehvilainen said Norwegian Air Shuttle is not one of Finnair's potential partners--it's rather the new joint venture's main competitor.


    Ryanair Holdings (RYA.DB), Europe's largest budget carrier which has identified the Nordic region as one its growth areas, also declined to comment on the possibility of a tie-up with Finnair

    Read more: INTERVIEW: Finnair Seeks Partner To Compete With Norwegian In Scandinavia | Fox Business

    http://www.businessweek.com/news/20...create-nordic-airline-pact-as-loss-jumps.html
     
    Last edited: 10 Februari 2012
  6. Jacob

    Jacob Medlem

    Det nämndes i alla fall i finska YLE, exakt vem som spånat om det framgick inte.

    Anledningen som gavs var främst den stororder som Norwegian gjort. Finnair säger ju att de vill bli starkare i Norden, nå nya destinationer och så många aktörer finns det inte att prata med.

    Finnair och Norwegian har ju lite olika strategier och målgrupper, men kanske skulle det bara vara en fördel, man kompletterar varandra.
     
  7. Thomasn

    Thomasn Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om Finnair gjorde - 38 miljoner euro på Q4, vad blev då helårsresultatet 2011?
     
  8. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  9. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fast jag tror mer om Air Berlin pga de ska bli medlem i OneWorld också.
     
  10. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror också mer på AB. Men deras finansiella situation är väl svagare idag än för något år sedan. (så är
    Det för för de flesta i och flr sig) men AB har väl tom skurit ner en del? Varför det väl inte är självklart de vill riskera mer genom ett samarbete med AY?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×