Finnair Spa på Vantaa nedlagt

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av JonW, 3 Mars 2012.

  1. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det blev inte mer än drygt två år för denna läckra produkt.
    Problemet var nog att man samtidigt satsat på väldigt tighta anslutningstider.
    Samt förstås att inträdet på 45 E för icke platinumfolk var helt orealistiskt, speciellt med tanke på att merparten pax var på väg till Asien.
     
  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Vad trist! Jag som hade hoppats få testa Finnairs spa vid något besök i Helsingfors.
    Men visst var det lite mastigt med 45 euro när man redan betalat för en business biljett.

    Nåja, Martins reportage finns kvar att njuta av:
    Finnair Via Spa
     
  3. HannesW

    HannesW Ny medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Ett verkligen konstigt beslut och tråkigt inte bara för att jag kommer sakna faciliteten i sig utan även för att det är väldigt negativt för Finnairs image, nåt de verkligen inte har råd med i dagens pressade läge.
    Det var något unikt och som stärkte deras image mycket. Visst, antalet besökare var nästan obefintligt p.g.a. det höga priset, men det hade enkelt kunnat lösas genom att sänka det till 20€ och kanske då och då köra kampanjer och ge alla business-resenärer gratis inträde. Jag använde det frekvent som Platinum men hade nog knappt gått dit om jag skulle betalat fullpris. Även om det i slutändan nog ändå hade blivit en minusaffär för dem med 20€-inträde så hade de behållit ett starkt image-kort. Det kan ju inte vara gratis att demontera allting heller och göra om det till lounge som nu är tanken.

    Något annat som är underligt är att i deras senaste onboard-mag, Mars-upplagan, så skrivs det i ledaren om Sauna & SPA och det skryts om att de har en helt unik anläggning på Helsinki-Vantaa. SPAet stängdes 1-feb. Hur i hela världen kan inte deras "Senior VP of Communications" känna till detta lagom till mars-utgåvan? Stängs det 1-feb så måste ju beslutet tagits ett tag tidigare.
     
  4. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Första beskedet var att det bara stängdes för renovering. Nästa att det var stängt "på obestämd tid". Så det är möjligt att beslutet om slutgitlig nedläggning kom mycket sent.

    En sak som förbryllar mig är hur man räknar lönsamhet på lounger/spa, vilket ju åberopas som skäl för nedläggningen.
    Flygplatshyrorna är ju bland de högsta i världen per m2, så man måste förstås utnyttja ytorna väl.
    Men själva inträdesintäkterna måste ju närmast vara försumbara, speciellt för lounger, så lönsamheten kan ju knappast förbättras av att man använder ytan till att utöka VIA loungen.
    Använder man möjligen en modell där man rent teoretiskt interndebiterar en inträdesavgift till FF-avdelningen??
    Men det är ju inte direkt brist på Non-Schengen loungeyta sedan Almost@home öppnade, så jag får inte riktigt ihop det.
    Tacksam för respons från någon med insikt.
     
  5. Nej!!

    Det var ju så bra, ska vi starta protestgrupp? Occupy Spa 2012?
     
  6. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vi kan väl erbjuda AY att outsorca driften till BusinessClass.
     
  7. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Spat borde väl ha haft en hög startkostnad, att bygga lokalerna. Den dagliga driften borde väl inte ha varit så hög? Ge alla statusmedlemmar halva priset om beläggningen saknas. Jag antar att de räknar med högre lönsamhet från samma yta. Kan ju också vara att det kommit en ny chef, då brukar ofta stora ändringar hittas på.
     
  8. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Finish(ed) Business.... :eek:
     
  9. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Som sagt, den största kostnaden var nog hyran.
    Och hur man ska kunna hävda en högre lönsamhet genom att ändra användningen till utökad loungeyta förstår ju inte jag...
     
  10. Teoretiskt kan man. Genom att släppa in mer andra oneworld statushavare till Finnairs lounge än idag.
    På det viset kan Finnair tjäna pengar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×