Senaste nytt

Finnair Plus Platinum

JonW

Medlem
En annan faktor som jag tror spelar in är vårt förhållande till våra efternamn.
Vart som helst i världen är det helt normalt att tilltala en passagerare Mr X.
Men i Skandinavien funkar det helt enkelt inte med "Välkommen herr Svensson." (Plus att vi inte har något neutralt Ms för kvinnor)
Och man kan ju inte gärna ha olika rutiner för olika passagerare beroende på nationalitet, och då låter man hellre bli namn öht.
 

nota bene

Medlem
Nåja, så blev jag idag Finnair Platinum. Det hade jag aldrig trott. Och med över två månader kvar av uppföljningsperioden!
Fixade du det på ben?

Annars måste det ha blivit en del C longhaul för dig...

Jag kommer upp i Silver nästa vecka och har 4 månader kvar så kanske når guld i sommar lite beroende på mitt mönster.
 

niksal

Medlem
Med poäng faktiskt - det är det otroliga. Jo, longhaul C. Två HEL-Europa (AY) - Hong Kong (CX) t/r men avgörande blev HEL-LHR-LAX//JFK-HEL med AY kod i C. Gav över 40k för under 3000€. Har även kört otaliga intra-Nordic med value-biljetter.
 

nota bene

Medlem
Jag skulle lätt fixa det om jag krediterade annat än Finnairflyg (allt annat går till BAEC), men longhaul C dräller in gott med poäng på AY-KOD! Value inom Europa är en mycket bra biljett - jag har otaliga gånger utnyttjat flexibiliteten mot de 50 eur eftersom Finnair inte nollar ut lägre bokningsklasser alltid.

Grattis! Tror du att du lyckas behålla EBG också?
 

niksal

Medlem
Tror inte jag kan hålla EBG, men behovet av det har också minskat. SAS har dåliga tidtabeller mellan HEL och CPH som är min mest frekventa rutt. Efter att Blue1 slutade och ca 7.30 flyget slopades (finns endast 6.40) så har jag inte behov av SAS och således inte EBG. Synd, har haft det väl ca 7 år men har 18 segment med SAS och perioden slutar sista juni. Nej, nu skall jag flyga Finnair och uppgradera till C för 7500 poäng alltid när jag känner för det!
 

gusten

Medlem
Grattis @niksal. Nådde Platinum 2015 på legs men är åter Guld efter ett reseuppehåll/barneldighet.
Du kommer dessvärre inte märka någon större skillnad från Gold. Noll pampering ombord - kanske en tidning var 10e flight. Long haul upgrades är kanske bra men jag åker aldrig longhaul med AY, så inte hjälpte det mig. Tycker personligen att Finnair verkligen borde styra upp servicen mot ffa Platmembers men även Guld. Idag är den rätt kärv, på typiskt lite trubbigt finskt servicetänk. Inte mycket att glädjas åt. Hoppas dock att dina erfarenheter blir goda!
 

JonW

Medlem
Grattis @niksal.
Du kommer dessvärre inte märka någon större skillnad från Gold. Noll pampering ombord - kanske en tidning var 10e flight. Long haul upgrades är kanske bra men jag åker aldrig longhaul med AY, så inte hjälpte det mig. Tycker personligen att Finnair verkligen borde styra upp servicen mot ffa Platmembers men även Guld.
Visst, det är inget som förändrar ens liv direkt. Men enligt någon på FT har AY precis börjat erbjuda platinums fria drinkar på s/h Y.
Och tidningar har jag nog erbjudits på i stort sett alla flighter i Y, vad det nu kan anses värt...
 

niksal

Medlem
Trevliga små detaljer på OSL-HEL idag. "Niksal, välkommen ombord, får det vara en tidning? Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat eller Kauppalehti?" Och när dryckvagnen kom, "får det kanske vara champagne?" Riktigt så bra brukar det inte vara, men oj vad trevligt då det händer. Och detta alltså i ekonomi.
 

mika

Medlem
Har ni märkt att reser man som platinumkund till/från Stockholm gäller det att tänka noggrant när man väljer mellan Arlanda och Bromma. Är man sugen på fri dryck blir det Bromma (ingen Sky Bistro till/från Arlanda). Är man sugen på fri tidning blir det Arlanda (inga tidningar till/från Bromma).
 
Toppen