Finnair Plus - förbättring av medlemsprogrammet

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av FFlash, 17 Mars 2016.

  1. FFlash

    FFlash Medlem

    Land:
    Finland Finland
  2. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm verkar som att de har kopierat av SAS EuroBonus rakt av.
     
  3. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ge bort Guldkort (Sapphire) låter ju klart som en SAS-kopia... Övriga saker är på ett eller annat sätt logiska och mestadels faktiska förbättringar. De enda som lider är stackars Silvermedlemmar som nu måste betala för lounge.

    För min egen del leder det troligen till att jag klarar Gold med 46 ben. Har just nu 28 flugna och har jobbresor April-Juni kvar och det borde ge ca 10 ben bara ARN-HEL eller tvärsom så att lägga två Europaresor via HEL krävs. Kan vara värt det.
     
  4. niksal

    niksal Medlem

    Ort:
    Helsingfors
    Land:
    Finland Finland
    För mig blev programmet betydligt bättre då segmentkraven blev lägre. Däremot vet jag inte hur bra det är för Finnair då jag hittills köpt value-biljetter pga poäng. Nu kan jag köpa light-biljetter.

    Gratis äkta champagne - jag tackar och tar emot. På SAS går det inte ens att köpa.
     
    Axel Kronholm och jerixon gillar detta.
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter bra. Tänk om dessa förmåner också skulle gälla oneworld Emeralds från andra program :)

    Gillar för övrigt hur de i en påhittad FAQ väljer att inte ens svara på sin egen formulerade fråga ;)

     
    Smuffe gillar detta.
  6. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Lägre segmentkrav leder troligen till Guld för mig, så det är en klar fördel. Jag kommer nog att fortsätta köpa Value eftersom jag använder ändringarna ibland till att hoppa på tidigare flyg samt ibland behöver jag spontant ha bagage i jobbet.
     
  7. FFlash

    FFlash Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Det är nog väl så att alla kopierar varandra mer eller minder...

    Vad gäller oneworld så har ju AY varit "för bra" på att respektera olika "soft/inofficiella" förmån så jag tror den stilen fortsätter, något som få andra inom oneworld gör...så det är bara vifta BAEC Gold eller vad ni nu råkar ha i fickan :)
     
  8. FFlash

    FFlash Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Bumbar denna tråd efter en diskussion som jag har med AY :( och är riktigt missnöjd.

    Finnair ändrade ju intjänings/uttag tabeller. Jag har en situation därmed att jag kommer att tjäna in mindre poäng (för de redan bokade resorna) efter "due date" och ytterligare förlora en massa bokade awardpoäng iom tabelländringen.

    Vad gjorde SAS i likadan situation? Det finns ju en massa rapporter här om att de gav mer poäng enligt ursprungstabellen då SAS minskade EuroBonus-intjäningen, och nu sist har de gett tillbaka en massa poäng för folk som bokat tidigare med högre poänguttag och krävt om rättelse.

    Vad gör Finnair? De svarar mig, tyvärr är det inte möjligt att flexa i denna situation, du kommer att tjäna in enligt nya tabellen efter 1.4. och likaså kommer du att debiteras enligt gamla tabellen för bokningar innan 1.4.
    Jag tackar Finnair för att de minskade på elite-gränserna, så jag har nått Platinum inom kort och har ett halft år kvar till sluten av perioden som jag skall åka SAS då 100% istället. Byebye min business. De har ju rätt att göra hur de vill, men prata om att bygga lojalitet hos bästa kunder...
     
  9. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Att inte erbjuda intjäning enligt bokningsdatum kan vara ett fall av kontraktsbrott i och med att det normalt vid bokningsdialog eller liknande framträder hur många poäng man kommer att tjäna. Även, British Airways/American Airlines etc. brukar alltid applicera denna typ av förändringar på bokningsdatum. Extremt dåligt...

    Vad gäller poängresor är nog AY's approach standard. Däremot brukar det ju gå att boka av och sedan 2 min senare boka samma sak igen. Dock spelar man ju på att platsen släpps!
     
  10. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nja, det finns nog ett antal friskrivningar i regelverket som ger AY möjlighet att när som helst ändra intjäningen. Men det känns riktigt dåligt av dem att utnyttja detta.

    American Airlines kommer ändra sina intjäningsregler under andra halvan av 2016 (till revenubaserat) och det är otroligt otydligt vad som gäller för biljetter bokade innan de publicerar förändringarna. Förhoppningsvis kommer de gamla reglerna gälla men det är långt ifrån säkert.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×