Senaste nytt

Finnair planerar att dubbla trafiken till Asien

niksal

Medlem
Jag vet - men vem har pratat om svenskar? Linjerna skulle vara till för europeer som vill flyga den bästa vägen till Asien. Det är ju i praktiken så Finnair har gjort.

Nja, jag skulle påstå att Finnair gjort stor business på att också flyga asiater till Europa. Framförallt japaner gillar lite "udda" grejer som muminflyg, julgubben och marimekko. Är SAS färdiga att ha Pippiflyg? Skulle norrmän och danskar vara okej med det? Jag tror det är den växande mängden asiatiska resenärer som Finnair grundar sina målsättningar på, inte européer som flyger till Asien.

Jag håller helt med om att SAS har ett attraktivt ruttnätverk i Norden och Europa som de borde utnyttja bättre. Resor till Legoland eller norska kuststäder, samarbete med Hurtigruten, shopping av dansk design etc borde vara saker som asiater kanske är intresserade av och som SAS kunde utnyttja i sin marknadsföring.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag var nog lite snabb när jag sa europeer - jag menade icke-finnar, dvs både asiater och europeer som vill resa åt respektive håll och nu råkar det bli via Finland. Sedan har väl Finland en sak som asiaterna gillar, snö, midnattssol, midvinter och tomtar som man har marknadsfört på ett skickligt sätt som gör att en del asiater absolut väljer att stanna till i Finland - men många åker också till Norrland eller norra Norge.

SAS skulle absolut konkurrera med samma passagerare som Finnair redan hittat - men varför satsade inte SAS innan Finnair???
 

niksal

Medlem
Det är en bra fråga. Samtidigt har Finnair lagt allt på ett kort. Om jag förstått rätt var Finnair ett krisbolag och måste satsa på något som ett "sista försök" - och satsade rätt. Det var något liknande som jag väntade mig av SAS, och det har de inte gjort tillräckligt fokuserat tycker jag. Jag förstår inte SAS strategi. Är det nu longhaul som är fokus? Till det har de för få plan och rutter. Är det företagsresenärer? Jag ser inte vilken fördel de har jmf med andra bolag, förutom vissa rutter. Pris kan de inte konkurrera med, kvalitet klarar de inte sig med åtminstone på shorthaul (kan vara att nya longhaul är annorlunda, vet ej).

Jag är inte extremt optimistisk då det gäller Finnair heller, bör påpekas. Den geografiska fördelen är långt utnyttjad då vi ser på möjliga nya destinationer. Sydostasien är väl bättre via gulfbolagen? Jag tycker det är intressant med destinationer som Miami och Toronto, men det är en helt annan marknad och jag tycker det är tveksamt om Finnair har någon fördel i den konkurrensen. Att uppnå tillväxtmålen blir svårt.
 

AABack2ARN

Medlem
Men vilka vill resa via Helsingfors för att komma till Miami, Toronto etc? Knappast de ute i Europa eftersom det är en onödig resväg och de kan resa betydligt bättre via London om de måste flyga oneworld. Norden, ja visst. Ryssland absolut. Polen och östra Europa, nja. Möjligtvis Toronto-Helsingfors-Delhi. Men finns det pengar där eller är det bara lägsta pris som gäller..?
 

niksal

Medlem
My point exactly. På sommaren kan det finnas folk med nordiska rötter som flyger Toronto - Norden (glöm inte Icelandair i den konkurrensen) men annors förstår jag inte poängen. Miami förstår jag inte alls.

Finnair tog en liten bet med nya rutter i Ryssland. Men sedan började Ukraina-krisen och farbror Putins yrande så jag kan tänka mig att det inte heller lyckades.

Ska bli intressant att se vad Finnair hittar på med alla sina nya flygplan.
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns väl en hel del finnar just i Florida - eller är det bara en myt? Jag vet däremot inte om det finns mer nordiska rötter i Toronto än i exempelvis Minneapolis eller Seattle.

Senast jag var i Toronto undrade jag om jag inte snarare var i en blanding av Ryssland och Indien?

Jag håller helt med om att Finnair har satsat det allt på några få kort och en kris här eller där kan nog skapa en riktig kris hos Finnair. :(
 

Dr. Miles

Expert
Det är en bra fråga. Samtidigt har Finnair lagt allt på ett kort. Om jag förstått rätt var Finnair ett krisbolag och måste satsa på något som ett "sista försök" - och satsade rätt. Det var något liknande som jag väntade mig av SAS, och det har de inte gjort tillräckligt fokuserat tycker jag. Jag förstår inte SAS strategi. Är det nu longhaul som är fokus? Till det har de för få plan och rutter. Är det företagsresenärer? Jag ser inte vilken fördel de har jmf med andra bolag, förutom vissa rutter. Pris kan de inte konkurrera med, kvalitet klarar de inte sig med åtminstone på shorthaul (kan vara att nya longhaul är annorlunda, vet ej).

Jag är inte extremt optimistisk då det gäller Finnair heller, bör påpekas. Den geografiska fördelen är långt utnyttjad då vi ser på möjliga nya destinationer. Sydostasien är väl bättre via gulfbolagen? Jag tycker det är intressant med destinationer som Miami och Toronto, men det är en helt annan marknad och jag tycker det är tveksamt om Finnair har någon fördel i den konkurrensen. Att uppnå tillväxtmålen blir svårt.
Nu tråden handlar inte om SAS men SAS största nackdel är att tre stater är inblandade, istället för en.
När det blir flera kockar blir det ofta inte något gott bujong.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
D

Deleted member 4971

Guest
Jag undrar hur det blir med Finnair när Qatar slår på stortrumman och rear ut Business, förödande om samma sak hände med ekonomi? Eller gör restiden och hyggliga priser att man trots det klarar sig?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag undrar hur det blir med Finnair när Qatar slår på stortrumman och rear ut Business, förödande om samma sak hände med ekonomi? Eller gör restiden och hyggliga priser att man trots det klarar sig?

Att Qatar ofta har rea från Skandinavien vet vi ju - men är de verkligen lika förekommande från andra länder där Finnair hämtar/lämnar folk på sina Asienlinjer?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Att Qatar ofta har rea från Skandinavien vet vi ju - men är de verkligen lika förekommande från andra länder där Finnair hämtar/lämnar folk på sina Asienlinjer?

Bra fråga, men även hur många som är Svenskar på deras linjer?
 
Toppen